Musikpedagogikstuderande: Jag visste länge att jag ville jobba med musikundervisning

Läs intervjun med Matilda Wikström.

En ung kvinna
Riikka Hänninen Musikpedagogikstuderande Matilda Wikström

Vem är du och hur började du studera musikpedagogik vid Konstuniversitetets Sibelius-Akademin i Helsingfors?

Jag heter Matilda Wikström, är 26 år och ursprungligen från Sibbo. Jag visste länge att jag ville jobba med musikundervisning och därför valde jag att söka till olika musikutbildningar efter gymnasiet, bland annat Sibelius-Akademin.

Vägarna ledde mig först till Novia i Jakobstad, där jag fick en yrkeshögskoleexamen i musikpedagogik. Efter det jobbade jag ett år och bestämde mig för att söka till magisterutbildningen vid Sibelius-Akademin och den här gången kom jag in!

Hurdant var urvalsprovet?

Inträdesförhören bestod av ganska många delmoment, men eftersom jag redan hade sökt en gång var jag bättre mentalt förberedd och kunde njuta av de olika delarna. Jag fick spela och sjunga, diskutera med de som sedan blev mina studiekompisar, undervisa en grupp med ungdomar och testas i teorikunskaper.

Vad allt ingår i musikpedagogikstudierna?

Man kan bygga upp sina studier lite olika, mina studier har så här långt bestått av bland annat instrumentlektioner, teori, bandspel, ämnesdidaktik och praktik samt musik från olika kulturer.

Hur är det att studera musikpedagogik på svenska?

Eftersom vi är relativt få svenskspråkiga studerande, går man en stor del av kurserna på finska, men jag har alltid fått skriva uppgifter och hålla presentationer på svenska om jag har velat. Trots att det känns utmanande ibland, tänker jag att jag har stor nytta av att också kunna ha finska som möjligt yrkesspråk i framtiden. I kurser där språket spelar större roll har vi svenskspråkiga grupper, till exempel i ämnesdidaktik.

Vilka har varit de mest minnesvärda kurserna eller projekten under dina studier?

Ett av mina favoritminnen hittills var när vi i början av studierna åkte till Kallio-Kuninkala och jobbade fram en Muminkonsert som vi sedan framförde för en grupp barn i Järvenpää. Det var ett väldigt roligt sätt att både få lära känna nya studiekompisar och skapa en fin helhet tillsammans!

Vad är det bästa med att studera vid Sibelius-Akademin?

Jag uppskattar att få utforska olika områden inom musik, lära mig nya saker, träffa andra likasinnade, få diskutera olika ämnen och få nya perspektiv.

Vad har varit det mest utmanande gällande studierna?

Jag stötte på utmaningar speciellt under en kurs där finskan var mer akademisk än jag var van med i till exempel bandspelskurser och det var lite kämpigt att hänga med, trots att jag lämnade in uppgifterna på svenska. Jag tänker ändå att det är positivt att utsätta sig för sådant ibland och förhoppningsvis blev min finska åtminstone lite bättre.

Vad har förvånat dig under dina studier?

Hur bra det funkade att ha instrumentundervisning över zoom under pandemin. Vissa kurser var ganska svåra att genomföra på distans och visst saknade jag också att ha lektioner på plats, men speciellt mina sång- och pianolektioner fungerade otippat bra.

Vad har du för framtidsutsikter?

För tillfället undervisar jag några pianoelever och vikarierar då och då i grundskolor vid sidan av studierna och dessa erfarenheter har hjälpt mig att forma en bild av vad jag vill göra i framtiden.

Mitt drömjobb är en kombination av grundskoleundervisning, enskild instrumentundervisning, eget musicerande och diverse annat musikrelaterat. Om det sen blir samtidigt eller i olika perioder återstår att se. Jag tror ändå att det finns många möjligheter i framtiden!

Vilka råd skulle du ge till svenskspråkiga sökande till Sibelius-Akademin?

Våga söka! Antingen kommer du in, eller så vet du bättre vad det handlar om till nästa gång.

Läs fler intervjuer här: