Olga Heik­ki­lä – Pu­he­lau­lun uu­det ra­jat

Olga Heikkiläs konstnärliga doktorsexamen ”À tour de Pierrot lunaire” undersöker gränslandet mellan tal och sång, och hennes serie av doktorandkonserter presenterar utvecklingen av talsång från slutet av 1800-talet till början av 2000-talet.

Från början var talsång en effektiv metod som framför allt intresserade sångare, oavsett om de kom från melodram-, kabaré- eller renodlade klassiska sångtraditioner. Olga Heikkiläs undersökande ljud- och videokonstverk ”Rajakäyntiä” (2020) är en tredelad ljudimprovisation producerad akustiskt med en sångares röst till Joni Pyysalos poesi. ”Rajakäyntiä” behandlar musikaliskt dels den framträdande konstnärens resa till sig själv och dels temat om döden i en värld som är fångad av coronapandemin.

Presentation av verken 

Mikko Nisulas melodeklamation ”Orfeuksen lauluja [Песни Орфея]” (2019) är komponerad till Orfiska hymner som uppstod inom ramen för en mystisk religion kallad orficism några århundraden före vår tideräkning. I Orfiska sånger används olika tekniker som vanligt tal, tal i tonhöjd, talsång och vanlig sång för att tala till universum, samtidigt som flöjt, klarinett, dragspel och slagverk används för att komplettera musiken.

Osmo Tapio Räihäläs fyrdelade sångserie Rajat (2021) till Riina Katajavuoris dikter tar oss till gränserna på många sätt: ibland befinner vi oss på gränsen mellan tal och sång och ibland i mikrotonalitet mellan tonhöjder. Verket som är komponerat för en sångare och en trio bestående av valthorn, violin och piano frågar också vad som skiljer människor åt.

Miika Hyytiäinens Mytomato (2022) för sopran, piano och elektronik är en älskvärd och lite skrämmande bild av en form av Lied-konst, video, experimentell musikteater och ketchup. Inspirationen för Mytomato är George Perecs roliga tomatografiska falska undersökning om tomatens funktion på sopraners röster. Olga Heikkiläs röst, kropp, sinne för humor och cv har fungerat som utgångspunkt och tema för hela verket.

Ville Raasakas Steam Engine (2022) är skakande texter som är historiska dokument om ångmaskiner, kolbrytning och kolbränning i Storbritannien mellan åren 1661-1842. Massproduktionen av ångmaskiner betraktas i miljöforskningen som en början på klimatförändringen. I kompositionen möter mekaniska ljud från ångmaskiner den känsliga uttrycksfullheten i barockmusik.

Program

  • Osmo Tapio Räihälä: Gränser
  • Mikko Nisula: Orfeuksen lauluja
  • Miika Hyytiäinen: Mytomato
  • Ville Raasakka: Steam Engine
  • Olga Heikkilä: Rajakäyntiä

Artister

  • Olga Heikkilä, sång
  • Kirill Kozlovski, cembalo och piano
  • Maria Puusaari, I violin
  • Anna-Maria Huohvanainen, II violin
  • Ida Kosonen, viola
  • Pinja Nuñes, cello
  • Niko Kumpuvaara, dragspel
  • Lucy Abrams-Husso, klarinett
  • Malla Vivolin, flöjt
  • Jukka Harju, valthorn
  • Tiia Toivanen, batteri

Se hela programmet och artisterna på finska.

Mer information: Matti Leisma, matti.leisma@uniarts.fi

Totalrenovering av Mannerheimvägen

Tillgången till Musiikkitalo från Mannerheimvägen kommer att vara svår. Vi rekommenderar att du tillåter tillräckligt med tid för din ankomst och använder ingången på sidan av Kansalaistori om möjligt. Enligt aktuell information kommer infarten till Mannerheimvägen också att vara i bruk under hela renoveringen, men gångvägarna kan ibland vara utmanande.

Vi rekommenderar att du följer de officiella informationskanaler för renoveringsprojektet, där du kan hitta den senaste informationen.

Tid

31.5.2023 kl 19:00 – 20:00

Plats

Camerata

Mannerheimintie 13a

00100 Helsinki

Musikhuset

Se konserten gratis via stream

Biljetter

6,5€-18€

Köp biljetter

Mer information


20 % grupprabatt (minst 10 personer) är tillgänglig från Musikhuset samt Ticketmasters onlinebutik, biljettkontor och telefontjänst (0600 10 800 (2,00 € / min+lokal nätverksavgift).

Plats på kartan

Se vägbeskrivning