Olga Heikkilä – Puhelaulun uudet rajat

Olga Heikkilän neljännessä jatkotutkintokonsertissa Heikkilä kantaesittää tilaamiaan puhelauluteoksia aikamme säveltäjiltä.

Kuva: Karin Pennanen

Olga Heikkilän taiteellinen tohtoritutkinto ”À tour de Pierrot lunaire” tarkastelee puhumisen ja laulamisen rajapintoja ja sen tohtorikonserttisarja esittelee puhelaulun kehitystä 1800-luvun lopusta 2000-luvun alkuun.

Alusta pitäen puhelaulu oli tehokeino, joka kiinnosti ennen kaikkea laulajia tulivat he sitten melodraama-, kabaree- tai puhtaasti klassisen laulun perinteen piireistä. Olga Heikkilän tutkiva äänivideoteos Rajakäyntiä (2020) on Joni Pyysalon runoihin akustisesti laulajan äänellä tuotettu kolmiosainen ääni-improvisaatio. Rajakäyntiä käsittelee musiikillisesti toisaalta esittävän taiteilijan matkaa itseensä ja toisaalta kuoleman aihetta koronapandemian otteissa kahlitussa maailmassa.

Teosesittelyt

Mikko Nisulan melodeklamaatio Orfeuksen lauluja [Песни Орфея] (2019) on sävelletty Orfisiin hymneihin, jotka ovat syntyneet orfilaisuudeksi kutsutun mysteeriuskonnon piirissä muutama vuosisata ennen ajanlaskumme alkua. Orfeuksen lauluissa puhutellaan maailmankaikkeutta yhdistäen tavallista puhetta, puhetta sävelkorkeuksin, puhelaulua, sekä laulua yhdistäen huilun, klarinetin, harmonikan ja lyömäsoittimien soittoon.

Osmo Tapio Räihälän neliosainen laulusarja Rajat (2021) Riina Katajavuoren runoihin vie rajoille monin tavoin: välillä ollaan puheen ja laulamisen rajalla, kohta taas mikrotonaalisuudessa, sävelaskeleiden välissä. Laulajalle sekä käyrätorven, viulun ja pianon triolle sävelletty teos kysyy myös mikä meidät ihmiset erottaa toisistaan.

Miika Hyytiäisen Mytomato (2022) sopraanolle, pianolle ja elektroniikalle on Lied-taiteesta, videosta, kokeellisesta musiikkiteatterista ja ketsupista truutattu rakastettava ja vähän pelottava muoto(maatti)kuva. Mytomaton inspiraationa on George Perecin hauska tomatografinen mukatutkimus sopraanoiden äänestä tomaattien funktiona. Olga Heikkilän ääni, keho, huumorintaju ja cv ovat toimineet koko teoksen lähtökohtana ja teemana.

Ville Raasakan Steam Enginen (2022) järkyttävät tekstit ovat historiallisia dokumentteja höyrykoneista, kivihiilen louhinnasta ja hiilenpoltosta Britanniassa vuosina 1661-1842. Höyrykoneiden massatuotantoa pidetään ympäristötutkimuksessa ilmastonmuutoksen alkupisteenä. Sävellyksessä höyrykoneiden mekaaniset äänet kohtaavat barokkimusiikin herkän ilmaisun.

Ohjelma

  • Osmo Tapio Räihälä: Rajat  
  • Mikko Nisula: Orfeuksen lauluja   
  • Miika Hyytiäinen: Mytomato 
  • Ville Raasakka: Steam Engine
  • Olga Heikkilä: Rajakäyntiä  

Esiintyjät

  • Olga Heikkilä, laulu
  • Kirill Kozlovski, cembalo ja piano
  • Maria Puusaari, I viulu
  • Anna-Maria Huohvanainen, II viulu
  • Ida Kosonen, alttoviulu
  • Pinja Nuñes, sello
  • Niko Kumpuvaara, harmonikka
  • Lucy Abrams-Husso, klarinetti
  • Malla Vivolin, huilu
  • Jukka Harju, käyrätorvi
  • Tiia Toivanen, perkussio

Lisätiedot: Matti Leisma, matti.leisma@uniarts.fi 

Mannerheimintien peruskorjaus

Peruskorjauksen aikana kulku Musiikkitalolle Mannerheimintien suunnasta hankaloituu. Suosittelemme varaamaan saapumiseen riittävästi aikaa ja käyttämään mahdollisuuksien mukaan Kansalaistorin puoleista sisäänkäyntiä. Tämän hetken tiedon mukaan Mannerheimintien sisäänkäynti pysyy myös käytössä koko remontin ajan, mutta jalankulkureitit voivat olla ajoittain haastavia.

Suosittelemme seuraamaan tietyömaan virallisia tiedotuskanavia, joista löytyy ajantasaisin tieto.

Ajankohta

31.5.2023 klo 19:00 – 20:00

Sijainti

Camerata

Mannerheimintie 13a

00100 Helsinki

Musiikkitalo

Katso konsertti maksutta suorana lähetyksenä

Liput

6,5€-18€

Osta liput

Muut tiedot


20 % ryhmäalennus (minimissään 10 henkilöä) saatavilla Musiikkitalolta, Ticketmasterin verkkokaupasta, lipunmyyntipisteistä sekä puhelinpalvelusta 0600 10 800 (2,00€ / min+pvm).

Sijainti kartalla

Katso reittiohjeet