Musik och filosofi: Konstens etik
Konstverk och konstnärer ur ett moralperspektiv
Evenemang har skjutits upp. Det ursprungliga datumet var 28 april.
Föreläsningen introducerar konstens etik genom att granska olika värdefrågor i anslutning till konst, till exempel om konsten endast kan anses ha sitt eget karaktäristiska värde, om konstnären på något särskilt sätt har ett moraliskt ansvar för sina handlingar och om ett konstverk överhuvudtaget kan vara omoraliskt. Slutligen diskuterar vi förhållandet mellan konsten och det övriga samhället genom att granska den tidvis aktuella tanken att konsten borde utnyttjas för att främja det gemensamma bästa. Musikdelen av föreläsningskonserten består av pianokompositioner som sällan eller nästan aldrig har framförts, vilket kan ses som ett ställningstagande till värderingar. I fråga om ämnesområdena och/eller stilen har kompositionerna beröringspunkter med Magnus Enckells skapande. Tonsättarnamnen är Paul Dukas, Selim Palmgren, Luciano Berio, Helvi Leiviskä och Erkki Melartin.
Artister
Hemmo Laiho, föreläsning
Annikka Konttori-Gustafsson, piano
FD Hemmo Laiho disputerade i Kants teoretiska filosofi vid Åbo universitet 2012 med sin prisbelönta doktorsavhandling Perception in Kant’s Model of Experience. Under sin akademiska karriär har Laiho forskat och undervisat vid Åbo universitet, arbetat som timlärare i konstfilosofi vid Åbo yrkeshögskola och som Fulbright-forskare i USA. För närvarande arbetar han som forskardoktor i forskarkollegiet Turku Institute for Advanced Studies (TIAS) vid Åbo universitet. I sitt forskningsarbete har Laiho specialiserat sig på filosofins historia, i synnerhet Kant, sinnes- och perceptionsfilosofi samt estetik och konstfilosofi.
MuD Annikka Konttori-Gustafsson var länge universitetslektor i pianomusik och doktorsutbildning vid Sibelius-Akademin vid Konstuniversitetet. Temat för hennes konstnärliga doktorsexamen (Sibelius-Akademin 2001) var ”Olivier Messiaenin läsnäolo ranskalaisessa pianokirjallisuudessa” (Olivier Messiaens närvaro i den franska pianolitteraturen). Rubriken för det skriftliga arbetet som hör till examen är Soiva sateenkaari: Matka Olivier Messiaenin värimaailmaan (Den tonande regnbågen: En resa in i Olivier Messiaens färgvärld). Konttori-Gustafsson uppträder både som solist och som kammarmusiker och liedpianist. Hennes repertoar omfattar rikligt med nutida finländsk musik samt fransk 1900-talsmusik. Under de senaste åren har hon också genomfört projekt som handlat om Palmgrens och Pingouds musik samt undersökt pianospelandets historia i Finland.
Mer information: Eveliina Sumelius-Lindblom
Föreläsningskonsertserien Musik och filosofi:
Vad är musikens förhållande till samhället och hur hörs samhället i musiken? Dessa frågor har fascinerat många kompositörer, musiker, musikforskare och filosofer. Föreläsningskonsertserien hösten 2020 och våren 2021 vill förklara förhållandet mellan musiken och samhället ur flera olika synvinklar.
Föreläsningskonsertserien är en del av jubileumsåret 30 år av doktorer i musik från Sibelius-Akademin.
Evenemang har skjutits upp. Det ursprungliga datumet var 28 april.
Föreläsningen introducerar konstens etik genom att granska olika värdefrågor i anslutning till konst, till exempel om konsten endast kan anses ha sitt eget karaktäristiska värde, om konstnären på något särskilt sätt har ett moraliskt ansvar för sina handlingar och om ett konstverk överhuvudtaget kan vara omoraliskt. Slutligen diskuterar vi förhållandet mellan konsten och det övriga samhället genom att granska den tidvis aktuella tanken att konsten borde utnyttjas för att främja det gemensamma bästa. Musikdelen av föreläsningskonserten består av pianokompositioner som sällan eller nästan aldrig har framförts, vilket kan ses som ett ställningstagande till värderingar. I fråga om ämnesområdena och/eller stilen har kompositionerna beröringspunkter med Magnus Enckells skapande. Tonsättarnamnen är Paul Dukas, Selim Palmgren, Luciano Berio, Helvi Leiviskä och Erkki Melartin.
Artister
Hemmo Laiho, föreläsning
Annikka Konttori-Gustafsson, piano
FD Hemmo Laiho disputerade i Kants teoretiska filosofi vid Åbo universitet 2012 med sin prisbelönta doktorsavhandling Perception in Kant’s Model of Experience. Under sin akademiska karriär har Laiho forskat och undervisat vid Åbo universitet, arbetat som timlärare i konstfilosofi vid Åbo yrkeshögskola och som Fulbright-forskare i USA. För närvarande arbetar han som forskardoktor i forskarkollegiet Turku Institute for Advanced Studies (TIAS) vid Åbo universitet. I sitt forskningsarbete har Laiho specialiserat sig på filosofins historia, i synnerhet Kant, sinnes- och perceptionsfilosofi samt estetik och konstfilosofi.
MuD Annikka Konttori-Gustafsson var länge universitetslektor i pianomusik och doktorsutbildning vid Sibelius-Akademin vid Konstuniversitetet. Temat för hennes konstnärliga doktorsexamen (Sibelius-Akademin 2001) var ”Olivier Messiaenin läsnäolo ranskalaisessa pianokirjallisuudessa” (Olivier Messiaens närvaro i den franska pianolitteraturen). Rubriken för det skriftliga arbetet som hör till examen är Soiva sateenkaari: Matka Olivier Messiaenin värimaailmaan (Den tonande regnbågen: En resa in i Olivier Messiaens färgvärld). Konttori-Gustafsson uppträder både som solist och som kammarmusiker och liedpianist. Hennes repertoar omfattar rikligt med nutida finländsk musik samt fransk 1900-talsmusik. Under de senaste åren har hon också genomfört projekt som handlat om Palmgrens och Pingouds musik samt undersökt pianospelandets historia i Finland.
Mer information: Eveliina Sumelius-Lindblom
Föreläsningskonsertserien Musik och filosofi:
Vad är musikens förhållande till samhället och hur hörs samhället i musiken? Dessa frågor har fascinerat många kompositörer, musiker, musikforskare och filosofer. Föreläsningskonsertserien hösten 2020 och våren 2021 vill förklara förhållandet mellan musiken och samhället ur flera olika synvinklar.
Föreläsningskonsertserien är en del av jubileumsåret 30 år av doktorer i musik från Sibelius-Akademin.