Markku Kaikkonen: På det pedagogiska fältet finns en enorm potential

Årets alumn vid Konstuniversitetets Sibelius-Akademi är Markku Kaikkonen, som är direktör för Musikcentrum Resonaari och rektor för musikinstitutet Resonaari.

Markku Kaikkonen erkänner att han har en fostraridentitet. Samtidigt påminner han om att lärarens arbete i hög grad också är att arbeta som konstnär.

”Jag har alltid tänkt att lärarens och pedagogens arbete är oerhört kreativt. Jag ser arbetet som en konstnärlig process där två element förenas till en levande helhet”, berättar han om sina tankar.

Kaikkonen jämför lärarens arbete med kompositörens.

”Arbetet grundar sig på kompetens och långa traditioner. Samtidigt måste man ständigt skapa nytt och hitta nya rutter – sätt på vilka människorna gör musik tillsammans med mig.”

Markku Kaikkonen ser sitt eget arbete som pedagog i Resonaari som en enormt fin lekplats för kreativiteten. 

”Där får man snabbt testa sina egna tankar med andra människor. Det är spännande att testa vad allt man kan göra och hur olika idéer fungerar. Arbetet är ett kollektivt och givande konstskapande.”

Växelverkan ökar den egna förståelsen för konsten

För Markku Kaikkonens del kan man tala om ett kall, eftersom han ville bli lärare. Samtidigt hade han en lång musikinstitututbildning och kärlek till musiken. 

”Jag kombinerade två ord: fostran och musik. Resultatet blev musikfostran och där fick idén sin början”, minns han.

Som den största lärdomen under sin egen studietid vid Sibelius-Akademin ser han den breda växelverkan med olika konstarter. Han uppmuntrar också dagens studerande att bekanta sig med något annat än sitt eget specialområde.

”Om man kommit in på en utbildning där man studerar konst, så är studiernas bredd och växelverkan med andra en enorm resurs. Växelverkan lyfter det egna sättet att tänka i fråga om konst.” 

”Förståelse för världen skapar djup både i det egna konstnärskapet och i kunnandet. En stor rikedom vid Konstuniversitetet är att man kan studera också annat än sitt eget specialområde. Det är läckert vad det för med sig till den egna konsten.”

Musikpedagogens etiska löfte

Musikinstitutet Resonaari har verkat i 26 år. I sitt eget arbete har Markku Kaikkonen både fått och varit tvungen att utveckla specialpedagogiken inom musik och öppna människors ögon och öron som föregångare för en ny typ av musikutbildning. Han har också lanserat termen ”musikpedagogens etiska löfte”.

”För mig innebär musikpedagogens etiska löfte att om någon kommer till mig, lovar jag att utveckla den människans musikerskap och söka metoder för att öka kunskaperna. Jag gallrar inte i vem som kommer till mig, utan letar efter de pedagogiska metoder som får spelandet att komma. Jag ser att det bara är en positiv utmaning att hitta de bästa lösningarna så att man börjar lära sig musik”, förklarar Kaikkonen.

Han tycker att arbetet är mycket intressantare när man får verka i en mångskiftande värld och i en situation där musikerna är olika. 

”Jag har arbetat med detta i 25 år och det här är professionellt fascinerande. Jag har märkt att det inte spelar någon roll vem som gör musik. Man måste bara hitta de rätta rutterna så att alla kan få spela. För vissa kan inlärningen vara långsammare, men det är fint att se potentialen och tillväxten som musiker när man stöder människan och ger hen den tid hen behöver.”

Alla spelar och den positiva revolutionen

I Resonaari spelar alla, det är musikinstitutets motto. Markku Kaikkonen talar alltid om musiker och inte om studerande.

”När någon kommer till mig är hen musiker. Tillsammans skapar vi musik och funderar på vilken rutt och metod som är den bästa för varje person för att utveckla kunskaperna, färdigheterna och musikerskapet.”

Markku Kaikkonen medger att ingen för 20 år sedan skulle ha trott att en sådan här karriär skulle uppstå.

”Det är fint att det pedagogiska fältet har börjat förstå att det behövs olika slags aktörer. Vi har en enorm potential bara vi tar den i bruk. I tiden kämpade man för att flickor och pojkar skulle få en jämlik utbildning. Vi måste hela tiden fundera över hur vi skall skapa en utbildningsmässig jämlikhet där alla kan delta i samhället i enlighet med sina egna resurser. Jag ser att detta utgör ett stort mervärde för samhället.”

Markku Kaikkonen hoppas att alla slags elever också kan komma med i skuggområdena.

”Resonaari är ett bra exempel på en positiv kulturrevolution. Jag hoppas att det återspeglas i hela kulturfältet. När olika aktörer deltar uppstår en trevlig vibration. Det är ren rikedom.”

***

Valet av årets alumner är ett erkännande som årligen delas ut till personer som fått sin utbildning vid Konstuniversitetet och som genom sin verksamhet på ett föredömligt sätt har stärkt konstens och konstnärsutbildningens unika värde och betydelse.

Läs mer om årets alumner vid konstuniversitetet 2021