Lär känna konstnären: gäst professor Andreas Schmidt

”Musikerns viktigaste uppgift är att förmedla betydelsen av musik, konst och kultur.”

Den tyska basbarytonen, lied-sångaren Andreas Schmidt, är en av de internationella gästprofessorerna som bjudits in till Konstuniversitetets Sibelius-Akademi. Han planerade inte ursprungligen att bli proffs på musik, utan ville studera juridik och betrakta musik som en kärleksfull hobby. På musikinstitutet hittade han dock en djupare kontakt med sin egen röst, hoppade ner i kaninhålet och har ännu inte lämnat underlandet.

Den här veckan undervisar Schmidt sångmusikstuderande från Sibelius-Akademin via distansförbindelse. Enligt hans erfarenhet måste de studerande acceptera risken – eller rentav sannolikheten – för misslyckanden för att vara öppna för musikföretagens möjligheter. Självförtroende är att göra val som inte har en bergsäker positiv utgång.

”Musikern ska trivas i riskområdet för att hitta de vackraste rösterna. Den som vill bli musiker borde dock också utveckla en reservplan för sin karriär, så att man kan vara säker på att livet fortsätter även om risktagandet inte ger belöning. ”

Enligt Schmidt är den ständiga sårbarheten en av sångarens största utmaningar. Han tror att musikernas möjligheter är gåvor: de kan inte förtjänas.

”Musikern kan inte säkert veta vilka jobb han eller hon kommer att få. Därför anser jag inte att karriärplanering är något alternativ. Och när man inte kan planera, kan man inte heller vänta sig för mycket. Sångaren kan när som helst förlora sin röst och därför borde vi alla vara beredda att byta karriär blixtsnabbt. Många musikmagistrar kommer att göra något helt annat än musik.”

Självförtroendet är en av hemligheterna bakom framgången

Som lärare stöder Schmidt studenterna genom att hjälpa dem att lita på sig själva, se sig själva på distans och acceptera utsikten framför sig.

”Jag strävar efter att ge de studerande kraft och hjälpa dem att acceptera sig själva som de är. Det är nyckeln till detta yrke. Om man stiger upp på scenen inför tusentals människor och inte litar på sig själv till hundra procent så syns och hörs det – och människor känner det också redan innan sångaren öppnar munnen. ”

Schmidt konstaterar att musiker påverkar sina samfund genom att kommunicera sådant som man inte kan tänka på i vardagen: de sjunger om mänskligheten, dess drag och begränsningar, om mångfalden av känslor samt om hur starka känslorna kan upplevas.

”Jag vill uppmuntra de studerande att skapa kontakt med publiken. Musik och konst är starka verktyg för att sammanföra människor. Begåvade musiker kan till och med påverka politiskt. Musikerns viktigaste uppgift är dock att förmedla betydelsen av musik, konst och kultur till människorna. Man kan säga att sång är som att leta efter vatten i öknen; där är vattnet det enda som intresserar. Och när man äntligen hittar vatten går det inte att få nog, och när man dricker vattnet får man styrka. Min uppgift är att leda de studerande till detta vattenhål.”

Åk, uppträda, delta – hoppa på tåget!

Kollegerna är en enorm del av musikernätverket. Schmidt beskriver att möten med andra musiker är som att möta en själsfrände: det finns ett djupt samband mellan alla dem som använder tusentals timmar för att lära sig, öva och studera musik. Vilka tips ger då Schmidt för att bilda nätverk med musiker?

”Sjung på konserter, delta i provsånger, sök till operastudior. Tåget stannar inte just för dig och ingen bjuder dig att kliva på, utan du måste själv hoppa med. Sök öppna produktioner på webben. Åk till Amsterdam, Warszawa, Madrid, vart som helst! Utnyttja din egen läroanstalt för att skapa kontakter. Vid många universitet finns det personal som just fokuserar på att upprätthålla nätverk. Själva provsjungningarna är redan de en bra möjlighet att skapa kontakter till professionella inom branschen.”

Vem är Andreas Schmidt?

  • Klassisk basbaryton, världsberömd lied-sångare
  • Född i Düsseldorf 1960, har spelat in över 130 internationella framträdanden.
  • Uppträtt i centrala roller på världens största operascener, bl.a. Berlin, Wien, Covent Garden, La Scala och Metropolitan Opera. 
  • Undervisar i sång på Hochschule für Musik und Theater i München
  • Gästprofessor i Konstuniversitetets Sibelius-Akademis internationella besöksprogram 2020–2022