Multi-instrumentalism
Musik för 4-, 5-, 6- och 7-strängade stråkinstrument
Ett av de mest fascinerande dragen i tidig musik är det enorma antalet olika instrument och den kontinuerliga evolutionen tillsammans med kompositionsstilar och kompositionstekniker. På den här konserten spelar Markku Luolajan-Mikkola en 4-språkig romantisk cello, en 5-språkig barockcello samt en 6- och 7-språkig viola da gamba.
Kirll Kozlovski spelar cembalo och en Erard-flygel från 1800-talet. Under barocken var det vanligt att musikerna spelade flera instrument, men detta ställde musikerna inför stora utmaningar även då. Olika instrument kan jämföras på ett unikt sätt på konserter där man kan höra dem av samma musiker. På motsvarande sätt ger byte av instrument dem möjlighet att uttrycka sig på olika sätt och föra fram nya sidor av sig själva.
Johann Sebastian Bach (1685-1750):
Sonaatti g-molli viola da gamballe ja cembalolle BWV 1029
-Vivace
-Adagio
-Allegro
Antoine Forqueray (1672-1745):
Sarja viola da gamballe ja bassocontinuolle d-molli, osat:
-Allemande, La La Borde
-La Forqueray
-La Portugaise
-La Couperin
Väliaika
Johann Sebastian Bach:
Sarja nro 6 D-duuri soolosellolle, BWV 1012, osat:
-Allemande
-Courante
-Sarabande
-Gigue
Frédéric Chopin (1810-1849):
Sonaatti pianolle ja sellolle g-molli Opus 65
-Allegro moderato
-Scherzo
-Largo
-Finale, Allegro
Artister
Markku Luolajan-Mikkola
- 6-strängad viola da gamba, Hendrik Jacobs (Amsterdam 1680)
- 7-strängad viola da gamba, Pierre Bohr (Milano 2018)
- 5-strängad barockcello, Claude Pieray (Paris ca 1715)
- 4-strängad romantisk cello, Claude Pieray (Paris 1725)
Kirill Kozlovski
- cembalo, Jukka Ollikka (Prag 2012)
- Erard-flygel (Paris 1889)
- J.S.Bach, Forqueray, Chopin
Mer information: Matti Leisma, matti.leisma@uniarts.fi
Ett av de mest fascinerande dragen i tidig musik är det enorma antalet olika instrument och den kontinuerliga evolutionen tillsammans med kompositionsstilar och kompositionstekniker. På den här konserten spelar Markku Luolajan-Mikkola en 4-språkig romantisk cello, en 5-språkig barockcello samt en 6- och 7-språkig viola da gamba.
Kirll Kozlovski spelar cembalo och en Erard-flygel från 1800-talet. Under barocken var det vanligt att musikerna spelade flera instrument, men detta ställde musikerna inför stora utmaningar även då. Olika instrument kan jämföras på ett unikt sätt på konserter där man kan höra dem av samma musiker. På motsvarande sätt ger byte av instrument dem möjlighet att uttrycka sig på olika sätt och föra fram nya sidor av sig själva.
Johann Sebastian Bach (1685-1750):
Sonaatti g-molli viola da gamballe ja cembalolle BWV 1029
-Vivace
-Adagio
-Allegro
Antoine Forqueray (1672-1745):
Sarja viola da gamballe ja bassocontinuolle d-molli, osat:
-Allemande, La La Borde
-La Forqueray
-La Portugaise
-La Couperin
Väliaika
Johann Sebastian Bach:
Sarja nro 6 D-duuri soolosellolle, BWV 1012, osat:
-Allemande
-Courante
-Sarabande
-Gigue
Frédéric Chopin (1810-1849):
Sonaatti pianolle ja sellolle g-molli Opus 65
-Allegro moderato
-Scherzo
-Largo
-Finale, Allegro
Artister
Markku Luolajan-Mikkola
- 6-strängad viola da gamba, Hendrik Jacobs (Amsterdam 1680)
- 7-strängad viola da gamba, Pierre Bohr (Milano 2018)
- 5-strängad barockcello, Claude Pieray (Paris ca 1715)
- 4-strängad romantisk cello, Claude Pieray (Paris 1725)
Kirill Kozlovski
- cembalo, Jukka Ollikka (Prag 2012)
- Erard-flygel (Paris 1889)
- J.S.Bach, Forqueray, Chopin
Mer information: Matti Leisma, matti.leisma@uniarts.fi