Internationellt samarbete vid MuTeFest’20

Det är bara några veckor kvar till MuTeFest’20 och ett perfekt tillfälle att berätta mer om vad som är på gång bakom kulisserna, unika ljudupplevelser och årets spännande uppställning.

Alejandro Olarte vid MuTeFest-festivalkonserten
Susanna Kekkonen

En intervju med Alejandro Olarte, en elektroakustisk musiker, föreläsare vid ämnesgruppen för musikteknologi (MuTe) och en av programplanerarna bakom MuTeFest berör festivalens filosofi och dess internationella utbyte. Nedan följer tips om de bästa resurserna för att lära sig mer om musik och teknologi efter MuTeFest.

Programplaneringen av MuTeFest är unik i så måtto att den kombinerar undervisning och uppvisning av MuTe-studenternas olika konstnärliga projekt vid Sibelius-Akademin. Hur sker programplaneringen inför MuTeFest och vilka är de viktigaste aspekterna i urvalsprocessen?

AO: ”MuTeFest har utformats som en plattform för att visa upp den konstnärliga aktivitet som produceras vid institutionen för musikteknologi. Under året uppmuntras lärare och studenter att fundera kring festivalen, och på våren samlar vi in idéer och gör ett första utkast för konserttemana som andra projekt kan ansluta sig till följande höst. Institutionen har stöttat de konstnärliga aktiviteterna och alltid hittat sätt att vägleda och hjälpa de initiativ som lagts fram.

Det finns ingen urvalsprocess som så, men jag skulle beskriva processen mer som en vägledning för att genomföra ett konstnärligt/musikaliskt projekt. Under årens lopp har vi lärt oss att processen är effektivare när projekten är knutna till en kurs eller undervisning vid institutionen eftersom en lärare då kan överblicka processen och mer effektivt vara till hjälp.”

Samarbete är kärnan i MuTeFest. Varje år ger olika projekt studenter och lärare vid MuTe-institutionen möjlighet att möta studenter från andra institutioner vid Konstuniversitetet och andra universitet, alumner samt lokala och internationella musiker. I år kommer Synthestra, en syntorkester med Jimi Tenor, återigen att spela som en del av festivalen. Ett bra exempel på samarbetet med den lokala musikscenen.

En annan godbit på programmet är Speakers Gonna Sing-konserten som är ett internationellt samarbete mellan musikskolor. Vilka möjligheter och utmaningar (bortsett från covid-19) innebär ett sådant internationellt samarbete för studentfestivaler?

AO: ”Internationella samarbeten på universitetsnivå gör det möjligt för unga konstnärer att utöka sin publik, göra sitt arbete känt bortom de lokala akademiska kontexterna, interagera med kollegor och potentiella framtida medarbetare i närliggande länder. Utmaningarna kan gälla behovet av att snabbt anpassa sig till olika arbetskulturer eller oväntade yrkessituationer, men dessa är alltid berikande erfarenheter som lämnar varaktiga spår i människors minnen.”

Hur utvecklades samarbetet mellan musikskolorna för att arbeta med Speakers Gonna Sing?

AO: ”Samarbetet och de konstnärliga utbytena med våra baltiska och nordiska kollegor är knutna till institutionens historia, och vi är angelägna om att hitta vägar och möjligheter för att åstadkomma eller underlätta det. Just den här konserten är ett resultat av interaktionen med lärarna Malle Maltis, Einike Leppik och Paolo Girol från Estlands musik- och teaterakademi i Tallinn. Jag möter dem personligen under ”NORD+MIX”, ett utbildningsprojekt som leds av studiecentret för musikinnovation vid Litauens musik- och teaterakademi. Projektet fokuserar på ljudspatialisering och elektroakustisk musik och vår institution har under flera år aktivt bidragit med både lärare och studenter.”

Vad anser du är den mest intressanta aspekten av detta samarbete?

AO: ”Möjligheten att dela och utbyta musik som skapats för flerkanaliga ljudsystem. Dessa system gör det möjligt för kompositörer att utforska den musikpotential som blir tillgänglig när en mängd högtalare används. Det finns en stark tradition från 70-talet att undersöka de spatiala möjligheter som erbjuds av sådana elektroakustiska instrument eller installationer, men komplexiteten hos dem som kräver särskilda anläggningar, mycket hårdvara, kalibrering och underhåll gör att dessa system inte är allmänt tillgängliga, till exempel jämfört med stereosystem. Följaktligen är det ett utmärkt tillfälle att lyssna, dela och främja musik som särskilt utformats och komponerats för sådana flerkanalskonfigurationer.”

Konserten kommer att strömmas liksom alla andra konserter i programmet, vilket innebär att många fler kan ta del av MuTeFest. För dem som strömmar MuTeFest-konserterna nu i november och vill lära sig mer, vilka källor rekommenderar du för att upptäcka musik och teknologi?

AO: ”Universitetskanalerna, naturligtvis, men på internet finns det ett otroligt stort antal grupper, listor och plattformar som ägnar sig åt elektroakustisk, elektronisk musik, ljudkonst, ljuddesign, experimentell konst och alla möjliga variationer på temat musik och teknologi. Många bibliotek runt om i landet har ett bra urval av musik och böcker som är relevanta för ämnet, men min favoritrekommendation är kanske att knacka på hos vår institution. Vi ger dig gärna en rundtur eller pratstund.”

MuTeFest-konserterna kommer att strömmas online i år. Håll ett öga på webbplatsen och MuTes kanaler i sociala medier för att få reda på mer om programmet och hur du kommer åt konserterna online.

Intervju utarbetad av Elizaveta Bomash