Jenna Ristilä – Nainen ja sonaatti
Under Jenna Ristiläs andra doktorandkonsert får vi höra sonater komponerade av kvinnor från tre århundraden.

Heidi Sundblad-Halmes cellosonat ljuder åter efter en paus på många årtionden – dess noter hittades nyligen i ett lager!
Sonatformen, den ultimata juvelen inom absolut musik, har på grund av utbildning och tidsbrist samt patriarkatets fördömande, saknats från flera historiska kvinnliga kompositörers verkförteckningar – men inte från alla. Har dessa kvinnor aktivt motsatt sig konventionerna i sin tid? Har de varit lite besvärliga och envisa och simmat motströms? (Altså feminister?!) Kan man höra tecken på en sådan opposition i deras kompositioner?
Program
- Laura Netzel (1839-1927): Pianosonat Op. 27 (1893)
- Heidi Sundblad-Halme (1903-1973): Sonat för cello och piano Op. 14/23 (1933-1938)
- Jovanka Trbojević (1963-2017): Pianosonat (2001-2002)
Artister
- Iiris Tötterström, cello
- Jenna Ristilä, piano
Mer information: Anna Huuskonen, anna.huuskonen@uniarts.fi
Heidi Sundblad-Halmes cellosonat ljuder åter efter en paus på många årtionden – dess noter hittades nyligen i ett lager!
Sonatformen, den ultimata juvelen inom absolut musik, har på grund av utbildning och tidsbrist samt patriarkatets fördömande, saknats från flera historiska kvinnliga kompositörers verkförteckningar – men inte från alla. Har dessa kvinnor aktivt motsatt sig konventionerna i sin tid? Har de varit lite besvärliga och envisa och simmat motströms? (Altså feminister?!) Kan man höra tecken på en sådan opposition i deras kompositioner?
Program
- Laura Netzel (1839-1927): Pianosonat Op. 27 (1893)
- Heidi Sundblad-Halme (1903-1973): Sonat för cello och piano Op. 14/23 (1933-1938)
- Jovanka Trbojević (1963-2017): Pianosonat (2001-2002)
Artister
- Iiris Tötterström, cello
- Jenna Ristilä, piano
Mer information: Anna Huuskonen, anna.huuskonen@uniarts.fi