Vertailevan dramaturgian ja esitystutkimuksen opiskelija: Tanssija, joka pyrkii dramaturgiseen ajatteluun

Lue Christy Man haastattelu.

Portrait of a student Christy Ma.
Kuva: Petri Summanen Christy Ma

Kuka olet ja mistä tiesit, että haluat opiskella Taideyliopistossa?

Olen Christy Poinsettia Ma, ja olen hongkongilainen tanssija ja koreografi. Opiskelen vertailevaa dramaturgiaa ja esitystutkimusta (CDPR) Taideyliopistossa. Mielestäni tanssin dramaturgia on esittävän taiteen alalla aliarvostettua. Haluan tutkia dramaturgian käsitettä ja hämärtää erilaisten esitysmuotojen välisiä rajoja. Taiteelliset kiinnostuksen kohteeni sijoittuvat useiden eri alojen välille. Kysyn itseltäni usein, mitä tanssi on ja millainen tanssiesityksen pitäisi olla. Hain opiskelemaan dramaturgiaa, kun tajusin, että nämä kysymykset liittyvät siihen.

Pandemian aikana esitykset siirtyivät verkkoon, ja aloin miettiä, miten siirtymä vaikuttaa yleisön käsityksiin. Siitä alkoi oma työni dramaturgian parissa. CDPR-maisteriohjelman tavoitteena ei ole kouluttaa kaikista dramaturgeja. Ohjelma tarjoaa meille dramaturgin uran tavoittelemiseen tarvittavat työkalut, mutta se houkuttelee myös useiden eri alojen taiteilijoita jalostamaan taidettaan dramaturgisen ajattelun kautta. Taideyliopisto ottaa opiskelijoiden taiteellisen toiminnan ja tutkimuksen vakavasti.

Mitä sinulle jäi mieleen pääsykokeista?

Hakijoita pyydettiin laatimaan tutkimussuunnitelma ja toisessa vaiheessa keskustelemaan suunnitelmastaan sekä luomaan esitys. Mieleenpainuvinta oli, kun meitä pyydettiin luomaan kymmenen minuutin pituinen esitys ja esittämään se seuraavana päivänä Zoomissa. Se oli varmasti kaikista todella haastavaa. Oli melkoinen sattuma, että tutkimukselliset kiinnostuksen kohteeni liittyvät elävien esitysten siirtämiseen digitaaliseen mediaan. Tehtävä innosti minua kokeilemaan Zoomin eri ominaisuuksia kuten virtuaalista taustaa ja moninäyttötoimintoa. Tein tanssivideon ja käytin sitä virtuaalisena taustana. Tavallaan siis tanssin itseni kanssa.

Mikä on ollut parasta Helsingissä opiskelussa ja asumisessa?

CDPR-oppiaineessa edellytetään kahden lukukauden vaihtoa toisessa verkostoon kuuluvassa yliopistossa. Itse lähdin Frankfurtiin. Yksi oppiaineen hyödyistä on, että voimme todella soveltaa erilaisiin dramaturgian menetelmiin vertailevaa lähestymistapaa. Tänä syksynä aloin työstää intensiivisesti taiteellista opinnäytetyötäni, jonka ensiesitys on helmikuussa 2023.

Pidän Helsingissä puhtaasta vedestä ja laadukkaasta ruoasta. Ihmiset ovat myös todella mukavia! Kaupunki on tarpeeksi rauhallinen, että voin keskittyä opintoihini, mutta siellä on myös riittävästi tekemistä.

Mikä on ollut mieleenpainuvin opiskelukokemuksesi?

Sanoisin, että pidin eniten Consciousness and Art -kurssista. Opiskelimme ja harjoittelimme buto-tanssia, hypnoosia, unianalyysia, shibari-köysitaidetta ja šamanismia. Minulla oli hauskaa. Kurssi järjestettiin ensimmäisen lukukauden aikana, mikä oli ihanteellinen aika tutustua uusiin lähestymistapoihin ja saada uusia näkökulmia tutkimukseen ja käytäntöihin.

Mikä Suomessa on ollut haastavinta?

Jatkuva muuttaminen on ollut erittäin haastavaa. Minun piti ensin muuttaa Helsinkiin, opiskella siellä yksi lukukausi, muuttaa sen jälkeen Frankfurtiin kahdeksi lukukaudeksi ja palata lopulta Helsinkiin. Se on ollut logistisesti melko hankalaa. Verkostoituminen ja yhteyksien luominen muihin taiteilijoihin on ollut erityisen vaikeaa. Taideyliopiston työntekijät ovat olleet suureksi avuksi kaikissa järjestelyissä ja erityisesti viisumiasioissa. Suosittelen tuleville opiskelijoille henkistä valmistautumista muuhun kuin opiskeluun liittyvään myllerrykseen.

Mitä haaveilet tekeväsi valmistumisen jälkeen?

Kaikkea! Maisteriohjelman aikana olen oppinut, miten paras mahdollinen lopputulos voidaan saavuttaa tilanteessa käytettävissä olevilla resursseilla. Olen saanut tuoretta tietoa ja välineet, joiden avulla voin jatkaa kiinnostuksen kohteideni tutkimista. Olisi mahtavaa saada rahoitusta ja keskittyä luovaan työhön.

Haluan myös lisätä tietoisuutta yhteiskunnallisista asioista töitteni kautta. Olen huomannut, että eurooppalaisilla on hyvin vähän tietoa Aasian ja Hong Kongin tapahtumista. Edessämme on monia haasteita, ja tarinamme kertomisesta on tullut osa taidettani. Taustani ansiosta pystyn lähestymään asiaa ainutlaatuisesta näkökulmasta. Haluan hyödyntää tätä työssäni.

Millaisia ennakkokäsityksiä sinulla oli Suomesta? Mitä ajattelet niistä nyt?

Olin viime vuonna Helsingissä vain joulukuuhun asti, ja lunta oli vähemmän, kuin olin odottanut. Taidan kuitenkin tänä vuonna päästä nauttimaan täydestä lumikokemuksesta!