Tutustu taiteilijaan: Keval Shah

Kysyimme Soiva kieli -konserttisarjan idean isältä Keval Shah’lta, millaista on opettaa koronan tuomana poikkeusaikana, ja mitkä ovat hänen suurimmat unelmansa vuodelle 2021.

Keval Shah opettaa soiva kieli -konserttisarjan opiskelijoita.
Henrietta Harju

Soiva kieli, Sibelius-Akatemian uusi lied-konserttisarja, alkaa keväällä 2021. Sarja kattaa lukuvuosittain neljä julkista resitaalia. Teemojen sekä ohjelmiston kirjo on laaja sisältäen yhden viitteellisesti ohjatun produktion. Soiva kieli on opiskelijoille alusta ja näyteikkuna, jossa he voivat haastaa omaa taiteilijuuttaan uudella tavalla.

Kysyimme Soiva kieli -konserttisarjan idean isältä Keval Shah’lta, millaista on opettaa korona-aikana, ja mitkä ovat hänen suurimmat unelmansa ​​vuodelle 2021.

Mistä idea konserttisarjaan tuli?

Ajatus uuden konserttisarjan aloittamisesta tuli omista kokemuksistani opiskelijana ja opettajana Lontoossa. Royal Academy of Musicissa meillä oli upea konserttisarja, joka antoi opiskelijoille säännölliset mahdollisuudet luoda vahvoja duoja, esiintyä ja kehittyä lied-artistina. Opiskelijoilla oli myös mahdollisuuksia esiintyä maan johtavilla festivaaleilla ja konserttisaleissa. Opettaessani akatemiassa kuratoin toisen konserttisarjan, joka tarjosi vieläkin enemmän esiintymismahdollisuuksia akatemian opiskelijoille. Opiskelijoille on tärkeää, että heillä on mahdollisuus esitellä työtään ja haastaa itseään valmistautuessaan alalle, eikä esiintymiskokemusta voi korvata.

Tiesin tullessani Sibelius-Akatemiaan, että haluan opiskelijamme hyötyvän vastaavasta mahdollisuudesta. Olen kiitollinen koko yksikölle siitä, että he jakavat innostukseni. Minun on kiitettävä tästä kollegoitani Petteri Salomaata ja Collin Hansenia, joilla oli ajatus nimestä ”Soiva kieli’’. Sitä on mahdotonta kääntää englanniksi, mutta se tiivistää yhteen jotain ainutlaatuisesta kielen, musiikin ja äänien yhdistelmästä, josta kappaleet syntyvät.

Millaista on opettaa tänä poikkeuksellisena aikana?

Opettaminen tällä hetkellä on tietysti erittäin haastavaa, mutta on hämmästyttävää, kuinka paljon hyvää työtä voidaan saavuttaa, kun muutamme ajattelutapaamme ja mukautamme opetuskäytäntöjämme. Olen ollut onnekas, että olen pystynyt opettamaan tulevien Soiva kieli -konserttien duoja normaalissa kontaktiopetuksessa. On ollut äärimmäisen erityistä, että voin olla yhteydessä opiskelijoihin tällä tavalla. Heidän energiansa elävän musiikin tekoon on innoittanut minua valtavasti ja auttanut palauttamaan uskoani vaikeina päivinä.

Verkossa työskenteleminen opiskelijoiden kanssa on ollut hedelmällistä taas muilla tavoin. On ollut korvaamaton kokemus jättää fyysinen laulaminen taka-alalle ja keskittyä kieleen, tyyliin, tulkintaan ja esittämisen harjoittelemiseen.

Laulajalta vaaditaan monia taitoja ja ominaisuuksia, joten niin paljon kuin me kaikki olemmekin kaivanneet kontaktiopetusta, tämä on ollut hyvä muistutus siitä kaikesta muusta työstä, jota on tehtävä teknisen ja musiikillisen kehityksen rinnalla.

Mikä tekee Soiva kieli -laulumusiikkisarjasta erityisen?

Soiva kieli -konserttisarja tulee olemaan erityinen monista syistä. Ensinnäkin sarjan konserttien määrä antaa meille mahdollisuuden kutsua kaikki Lied-ohjelman maisteriopiskelijat osallistumaan ja varmistamaan, että tämä mahdollisuus on tasapuolisesti kaikkien opiskelijoiden käytettävissä.

Taiteellisesti olen innoissani päästä tutkimaan, kuinka esitämme ohjelmistoa ja soitamme vakiintuneiden käytäntöjen mukaisesti. Sen lisäksi, että esitämme kappaleita meille vakiintuneessa muodossa, Martina Roos ohjaa sarjalle vuosittain konsertin, joka sekoittaa musiikkia ja spoken word -taidetta.

Tulevaisuudessa aiomme järjestää konsertteja epävirallisemmalla ”salonkityylillä’’, luodaksemme ympäristön, jossa ohjelmistoa on alun perin kuultu. Ohjelmistoon liittyen toivon, että Soiva kieli tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden tutkia vähemmän tunnettujen säveltäjien ja historiallisesti aliedustettujen säveltäjien musiikkia. Ääni- ja pianomusiikkia on poikkeuksellisen paljon, ja olen innoissani sukeltamassa opiskelijoiden kanssa katsomaan, mitä löydämme…

Mitkä ovat suurimmat unelmasi vuodelle 2021?

Suurimmat unelmani vuodelle 2021 ovat, että pandemiatilanne saadaan hallintaan kaikkialla maailmassa maailman väestön terveyden kannalta, jotta voimme aloittaa toipumisprosessin. Toivon, että kulttuurista ja taiteesta voi jälleen tulla osa ihmisten jokapäiväistä elämää ja niitä arvostetaan ja ne tehdään saataville kaikkialle yhteiskuntaan.

Tämä on ollut taiteilijoille suunnattoman vaikeaa aikaa, ja toisinaan olen menettänyt rakkauteni ja intohimoni siihen, mitä teen. Toivon voivani pitää kiinni intohimosta vuonna 2021, inspiroitua oppilaideni työstä ja innostaa heitä astumaan pandemian jälkeiseen maailmaan intohimolla, mielikuvituksella ja itseluottamuksella.