Tutkimus: suomalaisnuoret arvostavat Taideyliopiston mainetta opiskelupaikkana ja muista yliopistoista erottuvuutta

Taloustutkimuksen teettämän korkeakoulujen bränditutkimuksen mukaan alle 25-vuotiaat nuoret arvostavat erityisesti sitä, että Taideyliopisto erottuu edukseen muista suomalaisista yliopistoista.

Kuusi opiskelijaa istuu maassa

Tutkimuksen mukaan Taideyliopiston imago on kehittynyt kahteen edellisvuoteen verrattuna useissa kategorioissa. Tulokset paranivat erityisesti seuraavissa kategorioissa: erottuu edukseen muista korkeakouluista ja näkyy myönteisesti mediassa ja sosiaalisessa mediassa.  

Suomalaisnuoret antoivat Taideyliopistolle kokonaisarvosanaksi 8,07 (asteikolla 4–10). Arvosanan perusteella Taideyliopisto on Suomen kuudenneksi arvostetuin yliopisto. Arvioituja yliopistoja oli yhteensä 14.  

Taideyliopiston vahvuuksina hyvä maine ja koulutusalojen kiinnostavuus 

Yliopistoihin liitettyjä mielikuvia tutkittaessa Taideyliopiston suurimpana vahvuutena nähtiin muista yliopistoista erottuminen. Taideyliopisto sijoittui tässä kategoriassa toiseksi. 

Nuoret näkivät Taideyliopiston vahvuuksina myös hyvän maineen opiskelupaikkana, koulutusalojen kiinnostavuuden, sijaintipaikkakunnan houkuttelevuuden sekä joustavien opiskelumahdollisuuksien tarjoamisen. Eniten kehitettävää Taideyliopistolla on siinä, miten tutkintoa arvostetaan työmarkkinoilla. 

Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, johon vastasi noin 2 200 iältään alle 25-vuotiasta suomalaista helmi–maaliskuussa 2022. Tutkimuksen vastaajajoukon ikä muuttui aiemmista vuosista, jolloin on tutkittu alle 30-vuotiaita. 

Aikuiset arvioivat Taideyliopiston viidenneksi arvostetuimmaksi yliopistoksi 

Vastaava tutkimus tehtiin myös yli 25-vuotiaille suomalaisille. Aikuiset arvioivat Taideyliopiston Suomen viidenneksi arvostetuimmaksi yliopistoksi.  

Aikuiset näkivät suomalaisnuorten tavoin Taideyliopiston vahvuuksina erottumisen muista yliopistoista, sijaintipaikkakunnan houkuttelevuuden sekä myönteisen näkyvyyden mediassa ja sosiaalisessa mediassa.