Tutustu taiteilijaan: Ville Raasakka ottaa sävellyksellään kantaa Suomen metsähakkuisiin

”The Harvest” tulkitsee sävelten keinoin metsäkoneiden tekemää tuhoa.

Laajakulma Ville Raasakka

Säveltäjä Ville Raasakka valmistelee Sibelius-Akatemiaan tohtorintutkintoaan, jossa keskeisenä teemana ovat puu, raakaöljy ja kivihiili. Tutkinto tulee koostumaan 12 teoksesta, joista jokainen käsittelee ihmisen ja luonnon suhdetta jollakin tavoin. Teossarjan kolmanneksi viimeinen sävellys on The Harvest, joka ottaa kantaa Suomessa tehtäviin metsähakkuisiin. Teos saa kantaesityksensä nykymusiikkikokoonpanojen ehdottomaan huippuun lukeutuvan Klangforum Wienin ja Sibelius-Akatemian NYKY Ensemblen kansainvälisenä yhteistyönä Wienin konserttitalossa 18. maaliskuuta.  

The Harvest perustuu Raasakan kenttätöissä nauhoittamiin hakkuukoneiden äänimaisemiin, jotka hän on kirjoittanut säveliksi kamariorkesterin soittimille.

”Teos on mekaaninen, aika kovaääninen, ehkä jopa karu. Vastapainoksi olen kirjoittanut teokseen myös laulavampia sävyjä – se onkin eräällä lailla ääripäiden teos. Hydrauliikan ulina, sahojen surina ja ohjauspaneelien piippaus ovat tämän sävellykseni keskeisiä äänielementtejä”, Raasakka kuvailee. 

Huoli luonnon monimuotoisuuden häviämisestä sai Raasakan tarttumaan metsähakkuisiin aiheena ja kommentoimaan niitä musiikin keinoin. 

”Arviolta 5 % Suomen metsistä on vanhoja metsiä, joiden lajien monimuotoisuus on terve. Puolet näistä metsistä on suojeltuja, loput hallitus haluaa kaataa helpon voiton toivossa. Nykyiset metsäkoneet hakkaavat puita pelottavan tehokkaasti, sekunneissa. The Harvest suree luonnon monimuotoisuuden häviämistä ja siitä johtuvaa lajien jatkuvaa sukupuuttoa. Hakatut metsät eivät koskaan saa takaisin alkuperäistä biologista monimuotoisuuttaan, ja jäljelle jäävät elottomat puufarmit”.  

Pienelle kamariorkesterille, 16 soittajalle sävellettyä teosta työstettiin ensimmäisen kerran lokakuussa 2021, kun Klangforum Wien vieraili Helsingissä ja työskenteli yhteistyössä NYKY Ensemblen kanssa.  

”Se oli valtavan antoisaa: pääsin kommentoimaan aika paljon asioita, myös muun muassa soitinnusta. Pääsin kuuntelemaan, miten nämä muusikot teoksen soittavat. Sain myös kysyä heidän mielipidettään siitä, miten stemmat kannattaisi kirjoittaa. Vuorovaikutus toimi todella hyvin.” 

Raasakan mukaan Suomessa on kyllä säveltäjiä, jotka nostavat ympäristöteemoja tuotannossaan esille. Hänellä on oma lähestymistapansa kipeään teemaan. 

”En ole aiheen kanssa nyrkki pystyssä, vaikka se minulle tärkeä onkin. En halua vääntää asioita rautalangasta vaan tarjoamaan ajatuksen aihetta – esimerkiksi kimmokkeen etsiä lisätietoa. Konserttitilanteessa mahdollisuus keskustella näistä teemoista ihmisten kanssa on aika rajallinen.”  

Ei julistusta vaan hienovaraisesti keskustellen

Raasakan kiinnostus nostaa ekologisia teemoja sävellystyössään esiin juontaa jo pitkän ajan takaa – tavallaan jo nuoruusvuosista, biologianopettajaäidin kodinperintönä. Hän uumoilee, että ekologiset teemat tullevat pysymään tuotannossa jatkossakin.  

”Toivoisin, että yhä enemmän otettaisiin keskusteluun mukaan myös taiteilijoita, jotka ovat keskittyneet tutkimuksellisiin ja yhteiskunnallisiin aiheisiin. Myös se ihmismäärä, joka kulkee vaikkapa konsertti- tai teatteriesitysten läpi, on suuri, joten sitäkin kautta taiteen mahdollisuudet vaikuttaa keskusteluun ovat laajat.”  

Raasakan tohtorintutkinnon ajatuksena on tutkia säveltäjän näkökulmasta sitä, miten kenttänauhoituksia voi tuoda konserttitilaan ja miten ne toimivat sävellysten pohjana. Osaan teoksista Raasakka on itse käynyt hakemassa kenttänauhoituksia paikan päältä, osa tullut arkistoista. 

”Halusin pohtia tiettyjä ekologisia tapauksia ja myös sitä, miten nauhat toimivat silloin, kun nauha sellaisenaan ei ole osa teosta vaan toimii sävellyksen ja orkestraation pohjana. Miten alkuperäisen äänimaailman saa silloin tuotua konserttitilaan? Haluan myös aktivoida yleisöä herättämällä ajatuksia ja kiinnostusta ekologisiin kysymyksiin – miten sen voi tehdä hienovaraisesti, aiheuttamatta vastakkaista reaktiota?”

Raasakka kiittelee, että Taideyliopisto on ollut hyvä miljöö tehdä tohtorintutkintoa; esimerkiksi omaan ekologiseen aihepiiriin löytyy paljon tukevia kursseja vaikkapa Kuvataideakatemiasta.  

”Sibelius-Akatemiassakin vastaanotto tälle aihepiirille on ollut hyvin positiivinen, ja tänne on muodostunut hyvä yhteisö tehdä tätä työtä.”

Taideyliopiston Sibelius-Akatemian nykymusiikkikokoonpano NYKY Ensemble kantaesittää Ville Raasakan teoksen The Harvest Wienin Konserttitalossa 16.3.2022 klo 18 yhteistyössä Klangforum Wien -nykymusiikkiyhtyeen kanssa. Yhteistyö on osa Sibelius-Akatemian kansainvälistä vierailijaohjelmaa. Se täydentää Sibelius-Akatemian koulutusta ja siihen kutsutaan oman erityisalueensa johtavia taiteilijoita eri puolilta maailmaa. He työskentelevät Sibelius-Akatemian opiskelijoiden ja opettajien kanssa periodimuotoisesti, pääsääntöisesti vuoden tai kahden vuoden jaksoissa. Ohjelman perustamista ovat tukeneet Jane ja Aatos Erkon säätiö sekä Jenny ja Antti Wihurin rahasto.