Valosuunnittelun maisteriopiskelija: Täällä on kotoisa tunnelma, kaikkia autetaan

Lue Essi Santalan haastattelu.

Opiskelija hymyilee ja katsoo kameraan
Laura Malmivaara

Kuka olet ja miten päädyit opiskelemaan Taideyliopistoon?

Olen Essi Santala, pian valmistuva valosuunnittelun maisteriopiskelija. Opiskelin Tampereen ammattikorkeakoulussa valoilmaisua ja valmistuin sieltä medianomiksi 2011. Olen tehnyt useamman vuoden valosuunnittelijan ja valaistusmestarin töitä eri teattereissa. Halusin niistä taukoa ja päätin hakea valosuunnittelun maisteriopintoihin. Valmistun joulukuussa 2019.

Millaista opiskelu on ollut?

Todella vapaamuotoista. Tulin taloon ulkopuolisena, koska en ole tehnyt kandidaatin tutkintoa Teakilla, joten koulun muihin ihmisiin tutustuminen otti aikansa. VÄS (valo- ja äänisuunnittelun koulutusohjelma) on kuitenkin oma pikku perheensä missä kaikki tuntevat toisensa. Siellä on kotoisa tunnelma, jossa kaikkia autetaan. Lopulta paras tapa tutustua toisiin oli isoihin opintokokonaisuuksiin osallistuminen, kuten esimerkiksi Suuri näyttämö -kurssi, jossa oli Teatterikorkeakoulun eri koulutusohjelmien ja muiden koulujen opiskelijoita.

Olet pian valmistumassa. Kerrotko lopputyöstäsi?

Taiteellisena opinnäytteenäni tein valosuunnittelun Odysseus-larppiin. Teos käsitteli ihmiskunnan selviytymistä ylivoimaista vihollista vastaan tieteisfiktiossa. Larppi toteutettiin kesällä 2019. Teimme Torpparinmäen peruskoulusta avaruusaluksen. Vastuualueinani olivat konehuoneen lavastus, suunnittelu ja rakentaminen sekä koko aluksen valosuunnittelu. Projekti oli useamman vuoden ponnistus, jota oli toteuttamassa yhteensä 160 vapaaehtoista. Larppiin osallistui yhteensä yli 300 pelaajaa. 

Mitkä ovat mieleenpainuvimpia kursseja tai projekteja opintojesi aikana?

Ainakin aiemmin mainitsemani Suuri näyttämö -kurssi. Meitä opiskelijoita oli siellä paljon, myös muista kouluista, kuten Tampereen yliopiston Nätyltä (näyttelijäntyön ohjelma) ja Aalto-yliopiston lavastusosastolta. Meistä muodostettiin kolme ryhmää, joiden toimintaa opettajat fasilitoivat. Menimme Kansallisopperalle 11:ksi päiväksi. Siellä saimme käyttöömme oopperan suuren näyttämön koneiston ja henkilökunnan avun. Kurssiin kuului erilaisia tehtäviä, joita toteutimme siellä. Oopperalaisetkin kiittelivät sitä, että saivat vaihtelua arkityöhönsä, kun pääsivät työskentelemään opiskelijoiden kanssa. Toinen mieleenjäänyt kokonaisuus on virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden teknologioita esitysten yhteydessä tutkinut Divide-kokonaisuus.

Mikä on ollut opiskelussa haastavinta?

Kipuilin alussa sen kanssa, etten tunne ketään. Tajusin kuitenkin, että kaikki lopulta puuhaavat omiaan. Kannattaakin keskittyä omiin kiinnostuksen kohteisiin. Havahduin siihen, että monien kiinnostus onkin esimerkiksi valotaiteessa tai arkkitehtuurissa tai kaupallisen kentän tapahtumissa eikä välttämättä teatterivalosuunnittelussa. Maisterissa saa valita suuntautumisensa, eikä teatterin välttämättä tarvitse olla keskiössä.

Mikä on opiskelussa parasta?

Edellämainitun kurssin lisäksi vässillä syntyneet kontaktit ja yhteisöllisyys. Meillä on oma facebook-ryhmämme, jossa jaamme tietoa vaikkapa työpaikoista ja kysymme apua valopöydän käytössä tai jaamme vinkkejä hupenevien hehkulamppujen hankintakanavista.

Minkä vinkin antaisit tuleville hakijoille?

Jos olet kiinnostunut kikkailemaan, kannattaa tulla! Jos haluat laajentaa mahdollisuuksiasi tai pohtia tarkemmin mikä sinua kiinnostaa, tämä on hyvä paikka sille.