Tutustu tutkijaan: Paola Livorsi

Paola Livorsi suorittaa tohtoriopintojaan Sibelius-Akatemiassa. Yksi hänen tohtorintutkintonsa taiteellisista osioista on ooppera Medusa, joka saa ensiesityksensä Helsingissä 18. elokuuta.

Miten kuvailisit itseäsi taiteilija-tutkijana ja mitä Sinulle tarkoittaa taiteellinen tutkimus?

Uskon lähestymistapaan, jossa taide ja tutkimus kehittyvät ja vaikuttavat toistensa kulkuun. Taiteellista tutkimusta tehdessä haasteena on pystyä liikkumaan taiteen tekemisen ja tutkimuksen välillä. Se vaatii harjoittelua, mutta se on mielenkiintoista ja auttaa avartamaan näkemyksiä. Mielestäni näiden kahden kentän keskinäinen vuorovaikutus on taiteellisen tutkimuksen mielenkiintoisinta antia.

Valmistelet taiteellista tohtorintutkintoasi Sibelius-Akatemian MuTri-tohtorikoulussa. Kerro tohtoriprojektistasi ja sen tavoitteista.

Taiteellinen tohtorintutkintoni käsittelee ihmisäänen ja soittimen äänen intiimiä yhteyttä erityisesti jousisoittimien näkökulmasta. Yksi tavoitteistani on ollut kiinnittää enemmän huomiota äänen ja instrumentin moninaisiin yhteyksiin.

Säveltämäsi uusi ooppera Medusa on osa taiteellista tohtoriprojektiasi. Se saa ensi-iltansa Helsingin Oopperakesässä elokuussa 2022. Miten kuvailisit tätä teosta?

Medusa on monitaiteinen teos, jossa yhdistyvät musiikki, kuvataide ja tanssi. Sen keskeisiä teemoja ovat taiteilijoiden narsismi sekä luovana että tuhoavana voimana sekä taiteilijoiden identiteetin etsiminen Caravaggion ja Gesualdon hahmojen kautta. Myytti Medusasta on kuin linssi, jonka läpi tätä kaikkea tarkastellaan naisen näkökulmasta. Medusa edustaa rohkeutta olla nainen. Tutkin siinä tapoja tuoda esiin koloratuurisopraanon ja sellon välisiä yhteyksiä; minulle sello on kuin soiva keho laulajan kehon rinnalla. Yhdessä Piia Komsin kanssa tutkin myös tapoja laajentaa lauluääntä ja tarkastelen tilaa puheen ja laulun välissä ja niiden ulkopuolella. Muodostimme Medusa-työryhmän kanssa eräänlaisen laboratorion, jossa kehitimme yhdessä uusia ideoita, eleitä ja ääniä. Yhteistyö kuvataiteilija Sara Oravan kanssa on ollut prosessissa erittäin tärkeää. Lavalla olevien maalausten lisäksi kirjoitimme myös librettoa yhteistyössä ja Sara huolehtii ohjauksesta.

Minkälainen ympäristö Taideyliopisto on tehdä taiteellista tutkimusta?

Taideyliopisto on erittäin hyvä paikka tehdä taiteellista tutkimusta! Meillä on erinomaiset tilat, paljon tietoa ja hyvä ympäristö oppia. Olen ollut erityisen iloinen saadessani työskennellä muiden alojen muusikoiden kanssa.