Tutustu taiteilijaan: Alban Gerhardtin mukaan muusikoiden pitäisi ottaa vahvempi rooli maailmassa

Instrumentin soittaminen on käsityötaito, jota harjoittelemme koko elämämme ajan, sanoo Alban Gerhardt, jota on kutsuttu yhdeksi aikamme johtavista sellisteistä.

Gerhardt saapuu syyskuussa ainutlaatuisen kansainvälisen sinfoniaorkesterin solistiksi. LEAD!-orkesteriyhteistyössä kapellimestari Jukka-Pekka Saraste ja joukko kansainvälisiä ammattilaisia harjoittaa opiskelijaorkesteria ja samalla mentoroi nuoria musiikinopiskelijoita Suomesta, Sveitsistä ja Singaporesta. Yhteistyö huipentuu kolmeen konserttiin kolmessa Suomen keskeisessä konserttisalissa. Kysyimme Gerhardtilta hänen odotuksistaan ja näkemyksistään muusikoiden nykymaailmasta.

Mitä odotat tulevalta LEAD!-yhteistyöltä?

Pääsemme nuorten kollegoiden kanssa jakamaan rakkautemme musiikin tekemistä ja orkesterisoittoa kohtaan. On innostavaa nähdä nuoria, elämänsä alussa olevia uusia muusikoita. Olin aikanani jäsenenä ja myöhemmin solistina eräässä saksalaisessa nuoriso-orkesterissa, ja tämä kokemus teki minusta sen ihmisen, joka olen tänään. Viime kesänä sain konsertoida upean Euroopan unionin nuoriso-orkesterin kanssa. Ero ammattiorkestereihin verrattuna on se, että nuorilla ja opiskelijoilla on ainutlaatuinen nälkä ja halu tehdä musiikkia yhdessä – hinnalla millä hyvänsä. Odotan innolla mielekkäitä keskusteluja ja opin luultavasti paljon nuorilta kollegoiltani.

Soitat Prokofjevin Sinfonia concertanten solistina kolmessa LEAD!-orkesterin konsertissa. Miten luonnehtisit tätä teosta sellistin näkökulmasta?

Sinfonia Concertante on ihanan rikas ja satumainen teos, jossa sello on päähenkilönä matkalla läpi ilon, surun, tragedian ja huumorin täyttämän elämän. Teos on melko helppoa kuunneltavaa – helpompaa kuin konsertto, johon se perustuu. Sinfonia Concertante on kirjoitettu suurelle venäläiselle sellille Mstislav Rostropovichille. Se kuulostaa vaikeammalta kuin se todellisuudessa on, mutta älkää kertoko tätä kenellekään 🙂.

LEAD! tarjoaa opiskelijoille myös huipputason ammatillista mentorointia. Millaisia ​​neuvoja haluaisit antaa aloitteleville muusikoille?

Mielestäni jokaisen hyvän muusikon tulee olla avoin kaikelle riippumatta siitä, minne musiikillinen matka heitä vie. Muusikolle turvallisin työura on saada paikka orkesterista tai ehkä korkeakoulusta. Jokaisen muusikon tulisi pyrkiä parhaaksi mahdolliseksi soittajaksi ja kysyä, miten sellaiseksi tullaan. Neuvoisin työstämään perusasioita päivittäin huippu-urheilijan tavoin: instrumentin soittaminen on käsityötä, jota on harjoiteltava koko elämä.

Esiintyviä taiteilijoita meistä tulee vain, jos onnistumme luomaan omia tulkintojamme. Älä siis koskaan kopioi tallenteita tai – mikä pahempaa – YouTube-videoita. Löydä oma äänesi ja pysy uskollisena itsellesi. Kuuntele paljon musiikkia, mutta mieluiten muita kuin omaa instrumenttiasi; kuuntele erityisesti hienoja laulajia! Jos haluaa uran freelance-muusikkona, on oltava hyvä verkostoituja ja aktiivinen myös sosiaalisessa mediassa.

Millaisena näet musiikin roolin nykymaailmassa?

Olemme usein ylpeitä siitä, miten musiikki yhdistää ihmisiä. Siksi mielestäni musiikilla pitäisi olla paljon nykyistä tärkeämpi asema nykymaailmassa. Valitettavasti näytämme olevan uppoutuneita omaan elämäämme, eivätkä muusikot ota maailmassa sitä roolia, joka heidän mielestäni pitäisi ottaa. Ukrainan lipun laittaminen Facebookiin on ihana ele, mutta se ei vielä muuta mitään. Olen melko kyllästynyt ihmisiin, jotka valittavat sodista ja ilmastonmuutoksesta, mutta välittävät tosiasiassa enemmän siitä, kuinka monta seuraajaa heillä on Instagramissa ja jatkavat elämäänsä kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ja lukeudun ilman muuta itsekin tähän joukkoon! Tiivistettynä muusikoiden rooli voisi olla valtava, mutta emme täytä sitä tällä hetkellä.

Mistä löydät paikkoja tai hetkiä luovuudelle kiireiden keskellä?

Yritän lähestyä mitä tahansa soittamaani kappaletta kuin uutta teosta. Koetan unohtaa sen, että olen saattanut soittaa teoksen jo satoja kertoja; yritän nähdä sen uusin silmin, kuin se olisi kirjoitettu vain minulle. Tähän riittää oma harjoitushuoneeni, en tarvitse mitään erityistä paikkaa.

Lataan akkujani lukemalla tai tuijottamalla valtameren horisonttia tuntikausia. Tyhjennän mieleni ja yritän olla ajattelematta luovuutta – olla luomatta mitään, vain olla itseni kanssa ja tajuta oma pienuuteni ja merkityksettömyyteni. Meidän kenenkään ei pitäisi pitää itseämme liian tärkeinä!

Lisää LEAD!-orkesteriprojektista

LEAD!-konsertit 18.–20.9.2022

LEAD!-orkesteri

  • Jukka-Pekka Saraste, kapellimestari
  • Alban Gerhardt, sello 
  • Haute École de Musique de Genèva 
  • Yong Siew Toh Conservatory of Music at the National University of Singapore
  • Taideyliopiston Sibelius-Akatemia