Teatteriopettajakoulutuksen opiskelija: Merkityksellisiä ovat olleet inkluusioon, diversiteettiin ja saavutettavuuteen liittyvä sisältö

Lue maisteriopiskelija Loviisa Grubertin haastattelu.

Kuvaaja: Petri Summanen

Kuka olet ja miten päädyit opiskelemaan Taideyliopistoon?

Olen Loviisa ja opiskelen teatteriopettajaksi. Olen Oulusta kotoisin ja opiskellut teatteri-ilmaisuohjaajan ammattikorkeakoulututkinnon Turussa. Jo tuolloin minulle selvisi, että haluan jatkaa pedagogiikan suuntaan, ja hakea Taideyliopiston teatteri- ja tanssipedagogiikan koulutusohjelmaan.

En kuitenkaan hakenut tänne samana vuonna kuin valmistuin Turusta, koska ennakkotehtävien palautuspäivämäärä osui oman opinnäytetyöni kanssa samalle päivälle. Kesti pari vuotta, ennen kuin tänne aukesi uusi haku. Siinä välissä ehdin olla pari vuotta työelämässä.

Taidepedagogiikassa minua kiinnostaa etenkin taiteilijuuden ja pedagogian yhtäaikainen olemassaolo, eli en pidä niitä toisistaan erillisinä asioina.

Millainen oli pääsykokeesi?

Pääsykokeet olivat koronan takia etänä. Luulen, että normaalisti ne ovat melko erilaiset. Nyt pääsykoetehtävät muodostuivat enimmäkseen kirjallisista tehtävistä ja ennakkotehtäviä oli paljon. Tehtävien sisällöt olivat esimerkiksi sellaisia, että piti suunnitella taiteellispedagoginen tapahtuma, pohtia palautteen antamista taiteen kontekstissa ja kertoa omista hakua edeltäneistä töistä ja projekteista.

Jos pääsykokeet olisivat olleet livenä, niihin olisi ehkä sisältynyt jotain ryhmässä toimimiseen liittyvää. Minusta on kuitenkin järkevää, ettei sellaisia tehtäviä yritetty väkisin järjestää esimerkiksi Zoomissa.

Miten valmistauduit pääsykokeisiin?

Kyselin parilta täällä opiskelleelta ystävältäni vinkkejä ja kävin verkkotietokannasta lukemassa tanssi- ja teatteripedagogiikan koulutusohjelmasta kirjoitettuja opinnäytetöitä. Niistä selvisi vähän, mitä täällä on tehty ja millä tavalla siitä kirjoitetaan. Luin myös tätä koulutusohjelmaa koskevan historiikin, vaikka en sillä tiedolla pääsykokeissa mitään tehnytkään.

Ajattelin, ettei akateeminen kirjoittaminen ehkä ole vahvuuteni, joten kirjoituspohjaiset pääsykokeet jännittivät minua tosi paljon. Olin kuitenkin positiivisesti yllättynyt, että pääsin sisään ja sain samalla varmistuksen siitä, että taitoni ovat riittävät myös kirjoittamisen osalta.

Millaisena koit ennakkotehtävät?

Suhtauduin niihin tosi vakavasti. Näin jälkikäteen tuntuu, että ehkä liiankin vakavasti.

Yhdessä tehtävässä piti tunnistaa ja kirjoittaa auki tämän työkentän normatiivisia ajattelu- ja työskentelytapoja. Muistan kirjoittaneeni taiteilija vastaan opettaja -kahtiajaosta ja sen älyttömyydestä. Tuntui tosi merkitykselliseltä päästä jauhamaan siitä ja tajuta samalla, että muitakin ihmisiä kiinnostaa tämä aihe, koska se koskettaa kaikkia taidepedagogiikan alueella.

Minkälaista opiskelu on ollut?

Meillä on pieni ryhmä, joten meille on voitu järjestää eri tavoin lähiopetusta koronankin aikana. Se on ollut tosi arvokasta erityisesti siksi, että teatterissa harjoitetaan paljon sellaisiakin taitoja, joita ei pysty loputtomasti etänä opiskelemaan.

Sisällöllisesti opiskelu on vastannut odotuksia. Itselleni merkityksellisiä ovat olleet inkluusioon, diversiteettiin ja saavutettavuuteen liittyvä sisältö. Ne ovat isoja teemoja, ja on tosi tärkeää saada laadukasta opetusta niiden lähestymisestä.

Mikä on ollut opiskelussa haastavinta?

Arastelen vieläkin jonkun verran kirjoittamista ja itseni motivoiminen siihen on ollut haastavaa. Se myös korostuu nyt, kun lähestytään opinnäytetyön kirjoittamista, ja meillä on muutenkin ollut isohkoja kirjoitustehtäviä viime aikoina.

Kaksivuotinen maisterivaihe on myös ajallisesti tosi lyhyt, ja opetuksessa mennään eteenpäin kovaa vauhtia. Olisi tietenkin kivaa, jos kaikkeen olisi enemmän aikaa.

Minkä vinkin antaisit tuleville hakijoille?

Minusta meillä pedagogiikan puolella on osaavat opettajat ja tosi hyvä yhteishenki. Kaikki opettajat ovat myös valmiita ottamaan vastaan risteäviä tunteita tästä. Joten ainakaan sen osalta ei hakemista kannata empiä.

Ei myöskään kannata miettiä liikaa sitä, onko itse pätevä hakija vai ei. Ihmiset hakevat tähän koulutusohjelmaan tosi monenlaista lähtökohdista ja tilanteista. Minullakin oli aluksi epäilyjä siitä, olenko tarpeeksi pätevä hakija, mutta täällä ollaan.