Ruotsinkielisen näyttelijäntaiteen opiskelija: Parasta on ollut henkilökohtainen tuki

Lue maisteriopintojaan päättävän Emilia Janssonin haastattelu.

Kuvassa Emilia Jansson.

Kuka olet ja miten päädyit opiskelemaan Taideyliopistoon?

Olen Emilia Jansson, olen näyttelijä ja taiteilija ja opiskelen viimeistä vuotta ruotsinkielisen näyttelijäntaiteen koulutusohjelmassa. Olen jo lapsesta asti tykännyt esiintyä ja antanut mielikuvitukselleni vallan tulla esille. Sama into on jatkunut aikuisikään asti. Haaveenani oli päästä opiskelemaan teatteria. Hain moniin eri teatterikorkeakouluihin Taideyliopiston lisäksi, ja olen nähnyt paljon vaivaa opiskelupaikan eteen. Kovasta työstäni huolimatta olen silti tietoinen siitä, että olen etuoikeutettu päästyäni opiskelemaan tänne. Paitsi että minua on tuettu paljon kotona, minulle on myös annettu tilaa kokeilla ja epäonnistua elämässäni.

Millaista opiskelu on ollut?

Se on ollut niin paljon enemmän kuin mitä pystyin alun perin kuvittelemaan. Odotin, että näyttelijäntyö olisi enimmäkseen käsityötä jajotain todella konkreettista, metodi- ja tekniikkalähtöistä. Opintojeni myötä olen esimerkiksi oppinut ymmärtämään kehoani aivan uudella tavalla ja kokonaisvaltaisemmin suhteessa kaikkeen elävään ja ei-elävään ympärilläni.

Koulutusohjelma on tarjonnut todella kattavan buffet-pöydän siitä, mitä kaikkea näyttelijäntaide voi olla, enkä usko vieläkään tietäväni kaikkea näyttelijäntyöstä. Opintoihin on myös sisältynyt omien arvojen ja katsantokulman tarkastelua ja pohdintoja oman itseni suhteesta yhteiskuntaan. Se on todella tärkeää taiteilijan asemassa. Näistä asioista olemme keskustelleet sekä mikro- että makrotasolla.

Mitkä ovat olleet mieleenpainuvimpia kursseja tai projekteja opintojesi aikana?

Eget arbete, joka vaihtoi nimeä Fritt Arbeteksi. Kyseessä on kurssi, joka pidetään joka vuosi. Silloin on vapaus tehdä mitä haluaa; saa tehdä sooloja tai ryhmätöitä, tai ihan mitä vain. Professori, lehtorit ja opettajat ovat tukeneet tätä vapautta. Olen kantanut luomisessani mukana yhtä lausetta, jonka professori sanoi ensimmäisenä opiskeluvuotenani: ”Taide on helppoa, mikä vain voi olla taidetta”. Taide on subjektiivista eikä ole yhtä totuutta siitä, mikä taide on hyvää tai huonoa, jos nyt ylipäätään voidaan puhua taiteesta joko hyvänä tai huonona Kurssin aikana olen päässyt tutkiskelemaan sitä, millaista taidetta haluan luoda, mitä tietoa kehoni kantaa ja mitä haluan tuoda esille.

Myös filosofian kurssit ovat olleet minulle tärkeitä. Niissä ovat päässeet kohtaamaan eri elämänkatsomuksia ja olen saanut kyseenalaistaa myös omaani. Olen myös oppinut olemaan ihmisten kanssa eri mieltä asioista. Lisäksi antirasismiin ja dekolonialismiin liittyvät kurssit ovat olleet erittäin tärkeitä. Niissä olen oppinut ymmärtämään omia etuoikeuksiani laajemmin ja päässyt pohtimaan diskursseja mm. representaatiosta ja kolonialistisista rakenteista.

Mikä on opiskelussa parasta?

Parasta on ollut se henkilökohtainen tuki, jota olen saanut koko koulutusohjelmalta, niin professorilta, lehtoreilta kuin kurssikavereiltakin. Sen avulla olen pystynyt kehittymään taiteilijana. Valmistun itsevarmaksi taiteilijaksi, enkä oleta, että minut ”löydettäisiin” tai että minulle tarjottaisiin töitä valmiina tarjottimella. Minulla on nyt enemmän varmuutta löytää omat polkuni, ”oma juttuni” ja työllistämään itseni. Siitä olen kiitollinen.

Mikä on ollut opiskelussa haastavinta?

Aikataulut ja harmonia koulun ja vapaa-ajan välillä. Kandivuodet olivat uuvuttavia niin hyvässä kuin pahassa. Kirjoitin kandiopinnäytteeni uupumuksesta. On tärkeää tuoda esille, että koulu voi uuvuttaa ja on tärkeää, että siitä puhutaan. Myös itsensä kohtaaminen sekä oman häpeän kanssa työskentely ovat olleet haastavia hyvin kehittävällä tavalla. Itseään ei pääse pakoon ja itsensä on kohdattava monella eri tasolla.

Minkä vinkin antaisit tuleville hakijoille?

Älä vertaa itseäsi muihin. Älä hakiessasi, äläkä opintojesi aikana. Kaikkia ihmisiä tarvitaan, ja olisi kovin tylsää, jos kaikki ihmiset olisivat samanlaisia. Mieti mitä itse haluat tältä koululta ja näistä opinnoista. Opettajat ovat kuitenkin opiskelijoita varten täällä töissä.

Näyttelijäksi?

Hakuaika Taideyliopistoon on 7.-20.1.2021.