Taiteelliset projektit osana koreografian opintoja

Koreografian opinnoissa tehtävistä projekteista jokainen nivoutuu osaksi laajempaa teoreettista viitekehystä, jota sovelletaan ja harjoitellaan käytännössä taiteellisen työn kautta.

Teatterikorkeakoulussa opiskelijalla on hyvät resurssit esitysten tekemiseen. Koreografian koulutusohjelman opetussuunnitelmaan kuuluu neljä taiteellista projektia. Niiden yleisinä tavoitteina on vahvistaa opiskelijan henkilökohtaista, luovaa ja jäsentynyttä käsitystä koreografian moniulotteisuudesta taiteena.

Soolo

Ensimmäisen vuoden syksyn taiteellinen projekti on soolokoreografia. Se nivoutuu opintojaksoon, joka koostuu sekä kompositio-käsitteen käytännön ja teorian opinnoista että tutkimuksellisesta taiteellisesta prosessista. Prosessin aikana käydään läpi myös taiteellisen prosessin suunnittelua ja toteutetaan pienimuotoiset sooloteokset tai esitetään demonstraatio taiteellisesta prosessista tutkimuskysymyksineen.

Eeva Juutisen soolo, 2021

Demo -esitykset ensimäisen vuoden keväällä

Demot ovat lyhyitä taiteellisia prosesseja, joissa luonnostellaan erilaisia lähestymistapoja koreografiseen työskentelyyn ja teosmuotoihin. Keskeisenä tavoitteena on pohtia nykykoreografian taiteellisia kysymyksiä, työtapoja ja menetelmiä yhdessä tanssijantaiteen MA-opiskelijoiden kanssa.

Artistic Collaboration Project (ACO)

Artistic Collaboration -projektissa harjoillaan liikelähtöistä kollegiaalista työskentelyä useiden koulutusohjelmien ja Aalto ARTS:in kanssa yhteistyössä.

Photos: Sanni Siira. Helsinki, 2020.

Lopputyön taiteellinen osa

Opinnot päättää opinnäyte, jonka taiteellisen osan opiskelija toteuttaa itselleen parhaaksi katsomallaan tavalla. Opinnäytteet vaihtelevat muodoltaan paljon, näyttämöteoksista yksityisiin asuntoihin rakennettuihin kokemuksellisiin maailmoihin ja puheohjattuihin liikeharjoitealbumeihin.

Desert, kor. Karoliina Loimaala