Koreografian yhteisö Teatterikorkeakoulussa

Tutustu koreografian nykyisiin maisteriopiskelijoihin, tohtoriopiskelijoihin, valmistuneisiin ja väitöskirjoihin.

Opiskelijat

Vuosikurssi 2019

Sara Grotenfelt on esiintyjä ja koreografi, joka ennen nykyisiä opintojaan on opiskellut The Danish National School of Performing Artsissa, Kööpenhaminassa. Tällä hetkellä hänen koreografisen kiinnostuksensa kohteena ovat affekti ja aistimus. Saran teokset leikittelevät esineiden ja eleiden vakiintuneilla merkityksillä ja läikkyvät toisinaan kuvataiteen alueelle.

Eeva Juutinen (1991, Kuopio) on opiskellut tanssia, esiintymistä ja koreografiaa Lontoossa (Laban, The Place) ja Brysselissä (P.A.R.T.S). Häntä kiinnostaa tutkia kuinka esityksen avulla voi tarkastella tärkeitä, koreografisia ja esityksellisiä kysymyksiä jotka aktivoivat kehoa ja ovat yhteydessä maailmaan eri tavoin ja yleensä myös sisältävät kirjoittamista tai kielellisyyttä jossain muodossa ja suhteessa.

Maya Oliva syntyi Montréalissa ja kasvoi Florencessa ja hän on valmistunut P.A.R.T.S.:sta, Brysselistä 2016. Vuonna 2017 hän kiersi Karoliina Loimaalan kanssa Intiassa tehdyllä teoksella “With a pair of dirty gloves”. Saman vuonna hän teki teoksen “Blue Gloom”, jolla hän voitti ensimmäisen palkinnon New Europe -festivaalilla Prahassa. Oliva oli mukana perustamassa COMMON VOID:ia, joka on poikkitaiteellinen alusta, jossa opiskelijat Brysselin eri esittävien taiteiden koulusta tapaavat ja jakava tietoa ja praktiikoista. 

Iina Taijonlahti on helsinkiläinen tanssitaiteilija. Hän on opiskellut ja työskennellyt Aasiassa, Yhdysvalloissa ja Australiassa. Tällä hetkellä hän viimeistelee yamk-tutkintoa Turun taideakatemiaan Taiteen uudet kontekstit -koulutusohjelmassa. Hän haluaa viedä kehollisuutta ja luovuutta yhteiskunnan eri alueille. Parhaillaan hän tutkii, mitä uusia mahdollisuuksia teknologia luo tanssitaiteen tekemiseen sosiaalisten robottien ja immersiivisen tekoälyn avulla.

Vuosikurssi 2017

Tero Hytönen on Äänekoskelta kotoisin oleva taiteilija. Ennen koreografian opintojaan hän valmistui tanssitaiteen kandidaatiksi (TeaK) sekä taiteen maisteriksi kuvataiteen puolelta (Aalto Yliopisto). Hän on kiinnostunut havainnon rakentumisen ilmiöistä sekä kuvataiteen ja esittävän taiteen rajapinnoista.

Pietari Kärki valmistui modernin teatteritanssin linjalta Amsterdamin taideyliopistosta keväällä 2014. Hän tekee ehdotuksenomaisia näyttämöteoksia, jotka pyrkivät luomaan havaintokenttämme sisälle tilaa ennalta-arvaamattomien todellisuuksien ilmenemisen potentiaalille.

Karoliina Loimaala on Tampereelta kotoisin oleva tanssitaiteilija. Hän on aiemmin valmistunut  P.A.R.T.S.:sta Belgiasta. Hän on työskennellyt Forsythe companyn tanssijoiden kanssa, sekä tehnyt kollaboraatioita Euroopassa, Intiassa, Senegalissa. Häntä kiinnostaa tällä hetkellä psykofyysinen keho, budon filosofia ja kielellisyys.

Marika Peura on valmistunut tanssitaiteen kandidaatiksi (Teak) keväällä 2017. Hän vietti toisen opintovuotensa vaihto-oppilaana Berliinin HZT:lla Dance, Context, Choreography linjalla. Hän kuuluu Cleva kollektiiviin (perustettu 2009), joka toimii moninaisesti urbaanin tanssin ja kulttuurin parissa.

Valmistuneet

Alle on koottu viimeisimmät koreografian maisteriohjelmasta valmistuneet. Nimiä klikkaamalla pääset henkilöiden kotisivuille. 

Vuosikurssi 2015-2018

Jenni-Elina Von Bagh, Sara Gurevitsch, Sebastian Lopéz-Lehto, Iiro Näkki

Vuosikurssi 2013-2016

Soili HuhtakallioHeli KeskikallioLeila KourkiaVeronika LindbergLinda Martikainen

Vuosikurssi 2011-2014

Satu Herrala, Laura Lehtinen, Katri Liikola, Kati Raatikainen

Vuosikurssi 2009-2012

Anna-Maria HäkkinenSonya LindforsJarkko Partanen

Tohtoriopiskelijat

Mikko Orpana: Organized by Awareness
In this artistic research I approach dancer’s work and choreography as a shared venture where the subject of the work gets it’s significance from each participant’s own situation at that specific moment which can lead to several kinds of encounters, contacts and separations between the performers. From this interaction or non-action the choreography emerges and configures itself over and over again during its course of action. By claiming that this is choreography I am defining why the focus and use of one’s own situation is fundamental for this kind of work in dance and making a choreography.

Maarit Rankanen:
The aim of my research is to deepen and articulate knowledge and understanding about dancer’s embodied existence in the world and how to practice and develop performer’s skills to perceive the experience of her bodymind, inner space and its connection to the outer space. Research is focusing also to my own hybrid praxis, which integrates Asian and somatic approaches. Japanese time/space concepts ma and oku are framing this research and giving a tool to see relations in between.

Koreografian väitöskirjat

Simo Kellokumpu: Choreography as reading practise. 2019

Jana UnmüßigComposition and Choreography – Critical Reflections on Perception, Body and Temporality. 2018.

Mirva Mäkinen: Taiteellinen tutkimus kontakti-improvisaation arvoista somaesteettisen esityksen kehyksessä. 2018.

Kirsi TörmiChoreographic Process as Interaction. 2016.

Per Roar Thorsnes: Docudancing griefscapes : choreographic strategies for embodygin traumatic contexts in the trilogy of Life & Death. 2015.

Soile Lahdenperä: Muutoksen tilassa: Alexander-tekniikka koreografisen prosessin osana. 2014.

Kirsi Monni: Olemisen poeettinen liike. Tanssin uuden paradigman taidefilosofisia tulkintoja Martin Heideggerin ajattelun valossa sekä taiteellinen työ vuosilta 1996–1999. 2005.

Riitta Pasanen-WillbergVanhenevan tanssijan problematiikasta dialogisuuteen – koreografin näkökulma. 2001.

Tutustu muuhun tanssin alan tutkimukseen Esittävien taiteiden tutkimuskeskus TUTKEn verkkosivuilla.