Pedagogisen toiminnan perusteet lasten ja nuorten harrastustoiminnassa

Esittely
Hanke sisältää pedagogisten koulutusten sarjan lasten ja nuorten harrastustoiminnan ohjaajille. Koulutukset ovat osa kansallista lapsistrategiaa. Koulutuksella vahvistetaan harrastustoiminnan ohjaajien pedagogista osaamista ja ohjauksen laatua. Osallistujat saavat koulutuksessa monipuolisesti tietoa pedagogiikan käsitteistä, menetelmistä, käytänteistä ja oppimisympäristöistä sekä lapsen oikeuksista.
Hankkeen koulutusten teemoina ovat lasten ja nuorten harrastustoiminnan laatu ja pedagogiikan kehittäminen sekä lapsen ja nuoren kehitysvaiheet. Koulutus vastaa kysymyksiin:
- Miksi harrastaminen usein päättyy murrosiässä? Miten ohjaaja voi vaikuttaa tähän osaamisellaan?
- Mikä merkitys ohjaajan pedagogisella osaamisella on lapsen hyvinvoinnille ja kehittymiselle?
- Miten huomioida haavoittuvassa asemassa olevat lapset ja nuoret?
- Mitä on kulttuuritietoinen harrastustoiminta?
- Mitä tarkoittaa lapsen ja nuoren yhdenvertainen oikeus harrastamiseen?
Näitä aiheita ja alan ajankohtaista tietoa käsitellään pedagogiikan, erityispedagogiikan, lapsen oikeuksien, psykiatrian, kasvatustieteen ja -psykologian sekä taide- ja liikuntakasvatuksen suomalaisten huippuasiantuntijoiden johdolla.
Koulutuksen järjestää Taideyliopiston Avoin kampus yhteistyössä Suomen taide- ja kulttuurikasvatuksen observatorion sekä opetus- ja kulttuuriministeriön ja Olympiakomitean kanssa. Koulutuksen johtajana toimii professori emerita Inkeri Ruokonen.
Koulutukset syksyllä 2023 ja ilmoittautuminen
Lukuvuoden 2023-2024 aikana tulee olemaan neljä samansisältöistä toteutusta, kaksi syksyllä (peda 1, peda 2) ja kaksi keväällä (peda 3 ja peda 4).
Pedagogisen toiminnan perusteet lasten ja nuorten harrastustoiminnassa, peda 2, 23.10.-13.12.2023
Syksyllä 2023 järjestetään harrastustoiminnan ohjaajille pedagogisen osaamisen koulutus osana kansallista lapsistrategiaa. Koulutus on suunnattu liikunnan, urheilun, taiteen, tieteen, kulttuurin ja muiden harrastusten ohjaajille. Koulutus on kolmen opintopisteen laajuinen ja hyväksytysti suoritetusta koulutuksesta saa todistuksen. Ensimmäiset toteutukset koulutuksesta järjestettiin kesällä ja syksyllä 2022 sekä keväällä 2023. Syksyllä toteutettava kokonaisuus vastaa sisällöltään aiemmin toteutettuja koulutuksia. Koulutus toteutetaan etäopintoina Zoomissa, sisältäen orientaatio-osuuden vapaavalintaisesti 23.10. tai 27.10. sekä neljä intensiivikurssipäivää 30.10., 14.11., 22.11. ja 30.11. sekä päätöspäivän 13.12.
Koulutus on osallistujille maksuton.
Koulutuksen teemoina ovat lasten ja nuorten harrastustoiminnan laatu ja pedagogiikan kehittäminen sekä lapsen ja nuoren kehitysvaiheet. Koulutus vastaa kysymyksiin:
- Miksi harrastaminen usein päättyy murrosiässä? Miten ohjaaja voi vaikuttaa tähän osaamisellaan?
- Mikä merkitys ohjaajan pedagogisella osaamisella on lapsen hyvinvoinnille ja kehittymiselle?
- Miten huomioida haavoittuvassa asemassa olevat lapset ja nuoret?
- Mitä on kulttuuritietoinen harrastustoiminta?
- Mitä tarkoittaa lapsen ja nuoren yhdenvertainen oikeus harrastamiseen?
Näitä aiheita ja alan ajankohtaista tietoa käsitellään pedagogiikan, erityispedagogiikan, lapsen oikeuksien, psykiatrian, kasvatustieteen ja -psykologian sekä taide- ja liikuntakasvatuksen suomalaisten huippuasiantuntijoiden johdolla.
Koulutuksen järjestää Taideyliopiston Avoin kampus yhteistyössä Suomen taide- ja kulttuurikasvatuksen observatorion sekä opetus- ja kulttuuriministeriön ja Olympiakomitean kanssa. Koulutuksen johtajana toimii professori emerita Inkeri Ruokonen.
Ilmoittaudu mukaan maksuttomaan koulutukseen 12.10.2023 mennessä:
https://www.lyyti.fi/questions/3f8885678a
Lisätietoja: Projektipäällikkö Sirke Pekkilä, Taideyliopiston Avoin kampus, sirke.pekkila@uniarts.fi tai suunnittelija Riikka Herva, Taideyliopiston Avoin kampus, riikka.herva@uniarts.fi
Pedagogisen toiminnan perusteet lasten ja nuorten harrastustoiminnassa, Peda 1, 11.9.-20.11.2023
Syksyllä 2023 järjestetään harrastustoiminnan ohjaajille pedagogisen osaamisen koulutus osana kansallista lapsistrategiaa. Koulutus on suunnattu liikunnan, urheilun, taiteen, tieteen, kulttuurin ja muiden harrastusten ohjaajille. Koulutus on kolmen opintopisteen laajuinen ja hyväksytysti suoritetusta koulutuksesta saa todistuksen. Ensimmäiset toteutukset koulutuksesta järjestettiin kesällä ja syksyllä 2022 sekä keväällä 2023. Syksyllä toteutettava kokonaisuus vastaa sisällöltään aiemmin toteutettuja koulutuksia. Koulutus toteutetaan etäopintoina Zoomissa, sisältäen orientaatio-osuuden vapaavalintaisesti 11.9. tai 15.9. sekä neljä intensiivikurssipäivää 18.9., 26.9., 11.10. ja 20.10. sekä päätöspäivän 20.11.
Koulutus on osallistujille maksuton.
Koulutuksen teemoina ovat lasten ja nuorten harrastustoiminnan laatu ja pedagogiikan kehittäminen sekä lapsen ja nuoren kehitysvaiheet. Koulutus vastaa kysymyksiin:
- Miksi harrastaminen usein päättyy murrosiässä? Miten ohjaaja voi vaikuttaa tähän osaamisellaan?
- Mikä merkitys ohjaajan pedagogisella osaamisella on lapsen hyvinvoinnille ja kehittymiselle?
- Miten huomioida haavoittuvassa asemassa olevat lapset ja nuoret?
- Mitä on kulttuuritietoinen harrastustoiminta?
- Mitä tarkoittaa lapsen ja nuoren yhdenvertainen oikeus harrastamiseen?
Näitä aiheita ja alan ajankohtaista tietoa käsitellään pedagogiikan, erityispedagogiikan, lapsen oikeuksien, psykiatrian, kasvatustieteen ja -psykologian sekä taide- ja liikuntakasvatuksen suomalaisten huippuasiantuntijoiden johdolla.
Koulutuksen järjestää Taideyliopiston Avoin kampus yhteistyössä Suomen taide- ja kulttuurikasvatuksen observatorion sekä opetus- ja kulttuuriministeriön ja Olympiakomitean kanssa. Koulutuksen johtajana toimii professori emerita Inkeri Ruokonen.
Ilmoittautuminen on päättynyt.
Lisätietoja: Projektipäällikkö Sirke Pekkilä, Taideyliopiston Avoin kampus, sirke.pekkila@uniarts.fi tai suunnittelija Riikka Herva, Taideyliopiston Avoin kampus, riikka.herva@uniarts.fi
Syksyn 2023 koulutuksen ohjelma
Ma 11.9. Oppiva ja hyvinvoiva lapsi ja nuori – pedagogiikan perusteet, orientaatio kurssille
16.00 Opetus- ja kulttuuriministeriön tervehdys
- Iina Berden, neuvotteleva virkamies, Taiteen ja kulttuuriperinnön vastuualue, Kulttuuri- ja taidepolitiikan osasto
16.05 Koulutuksen järjestäjät esittäytyvät
16.15 Orientaatio koulutuksen ohjelmaan ja teemoihin
- Inkeri Ruokonen, professori emerita, Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta
16.45 Mitä on pedagoginen laatu lasten ja nuorten harrastustoiminnassa?
- Eeva Anttila, tanssipedagogiikan professori, tanssinopettajan maisteriohjelman johtaja, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
17.00 Osallistujat tutustuvat toisiinsa Zoomin Break-out-huoneissa
17.20 Yhteenveto
17.30 Päivän päätös
Pe 15.9. Oppiva ja hyvinvoiva lapsi ja nuori – pedagogiikan perusteet, orientaatio kurssille (vaihtoehtoinen 11.9. päivälle)
9.00 Opetus- ja kulttuuriministeriön tervehdys
- Iina Berden, neuvotteleva virkamies, Taiteen ja kulttuuriperinnön vastuualue, Kulttuuri- ja taidepolitiikan osasto
9.05 Koulutuksen järjestäjät esittäytyvät
9.15 Orientaatio koulutuksen ohjelmaan ja teemoihin
- Inkeri Ruokonen, professori emerita, Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta
9.45 Mitä on pedagoginen laatu lasten ja nuorten harrastustoiminnassa?
- Eeva Anttila, tanssipedagogiikan professori, tanssinopettajan maisteriohjelman johtaja, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
10.00 Osallistujat tutustuvat toisiinsa Zoomin Break-out-huoneissa
10.20 Yhteenveto
10.30 Päivän päätös
Ma 18.9. Oppiminen, vuorovaikutus ja kannustava kohtaaminen nuoren harrastajan elämässä
9.15 Oppiminen ja vuorovaikutus nuoren harrastajan elämässä – KARVI:n arvioinnin tuloksia
- Tanja Laimi, arviointiasiantuntija KARVI, Kansallinen koulutuksen arviointikeskus
10.45 Tauko (15 min)
11.00 Vahvuudet pedagogiseksi voimavaraksi
- Lotta Uusitalo, yliopistonlehtori, erityispedagogiikan dosentti, Helsingin yliopisto
12.30 Tauko (45 min)
13.15 Ohjaajan pedagoginen toiminta oppivan ja hyvinvoivan lapsen ja nuoren harrastusta tukemassa
- Inkeri Ruokonen, professori emerita, Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta
14.00 Tauko (15 min)
14.15 Ohjaajan pedagoginen toiminta oppivan ja hyvinvoivan lapsen ja nuoren harrastusta tukemassa (jatkuu)
- Inkeri Ruokonen, professori emerita, Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta
15.00 Kokoava ja reflektoiva keskustelu
15.30 Päivän päätös
Ti 26.9. Ohjaajan pedagoginen toiminta ja menetelmät harrastustoiminnan ohjausta tukemassa
9.15 Osallisuuden tukeminen harrastusympäristössä
- Satu Lehto, Liikuntatieteiden maisteri, Filosofian tohtori
10.00 Tauko (15 min)
10.15 Menetelmänä ihmissuhde, pedagogiikkana kohtaaminen. Erityisen haavoittuvassa asemassa olevien lasten ja nuorten harrastustoiminta
- Nelli Niemelä, asiantuntija, tyttötyön kehittäjä, Icehearts
11.00 Tauko (15 min)
11.15 Pedagoginen katse ja omatoimisuuden tukeminen
- Riku Saastamoinen, teatteriopettajan maisteriohjelman johtaja, yliopistonlehtori, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
12.00 Tauko (45 min)
12.45 Kuunteleva, kunnioittava ja kannustava kohtaaminen harrastustoiminnan ohjaajan pedagogisen osaamisen ytimenä
- Eeva Anttila, tanssipedagogiikan professori, tanssinopettajan maisteriohjelman johtaja, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
14.00 Tauko (15 min)
14.15 Kuunteleva, kunnioittava ja kannustava kohtaaminen harrastustoiminnan ohjaajan pedagogisen osaamisen ytimenä
- Eeva Anttila, tanssipedagogiikan professori, tanssinopettajan maisteriohjelman johtaja, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
15.00 Kokoava ja reflektoiva keskustelu
15.30 Päivän päätös
Ke 11.10. Tunteet ja motivaatio sekä lapsen oikeudet oppijalähtöisessä harrastustoiminnassa
10.00 Lapsen ja nuoren oikeudet vapaa-ajalla ja harrastustoiminnassa
- Kansallinen lapsistrategia ja eOppiva ovat yhteistyössä luoneet koulutuskokonaisuuden lapsen oikeuksien edistämiseen. Aamupäivällä toteutetaan itsenäinen tai pienryhmissä tapahtuva verkkotyöskentely Lasten oikeudet eOppiva-materiaalin pohjalta
11.30 Tauko (45 min)
12.15 Oppijalähtöisyys – avain inkluusioon
- Tuulikki Laes, yliopistotutkija, Tutkimusinstituutti, Tutkimus ja tohtorikoulutus, Taideyliopisto
13.00 Taiteellisen harrastustoiminnan eettisistä kysymyksistä
- Heli Kauppila, yliopistonlehtori, Taideyliopiston yhteinen opetus, Avoin kampus, Taideyliopisto
13.45 Tauko (15 min)
14.00-14.30 Aamupäivän verkko-opiskelun kokoava keskustelu Lapsen ja nuoren oikeudet vapaa-ajalla ja harrastustoiminnassa -verkkomateriaalin pohjalta
14.30-15.15 Sivistyksen teemavuosi 2024 -harrastuksilla rakennetaan sivistystä yhdessä oppimalla
- Elina Heiskanen, viestintäpäällikkö, Kansanvalistusseura
klo 15.15-16 Tunteet ja motivaatio oppimisessa
- Kirsti Lonka, professori, Helsingin yliopisto
16.00-16.15 Kokoava keskustelu ja päivän päätös
Pe 20.10. Dialogisuus, kulttuuritietoisuus ja ratkaisukeskeisyys kokonaisvaltaisen sensitiivisen vuorovaikutuksen perustana
9.15 Kulttuuritietoinen harrastustoiminta. Käsitteitä ja käytäntöjä. Luento ja keskustelut pienryhmissä
- Mariana Siljamäki, yliopistonlehtori, Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellinen tiedekunta, vieraileva tutkija Taideyliopiston CERADA-tutkimuskeskuksessa
10.45 Tauko (15 min)
11.00 Ratkaisukeskeiset keinot lasten ja nuorten pedagogisessa ohjaamisessa
- Ben Furman, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti, Helsinki Brief Therapy Institute
12.30 Tauko (45 min)
13.15 Ratkaisukeskeiset keinot lasten ja nuorten pedagogisessa ohjaamisessa (jatkuu)
- Ben Furman, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti, Helsinki Brief Therapy Institute
14.00 Tauko (15 min)
14.15 ”Olemisesta, dialogisuudesta ja ihmiskäsityksestä – Pohdintoja ja kokemuksia kohtaamisen tiloista”
- Isto Turpeinen, erityisasiantuntija, Taiteen edistämiskeskus
15.00 Kokoava ja reflektoiva keskustelu
15.30 Päivän päätös
Ma 20.11. Kurssin päätöspäivä
14.00 Tervehdykset ja päivän rakenteen esitteleminen
- Inkeri Ruokonen, professori emerita, Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta
14.15 Itsenäisten kehitystehtävien esittely pienryhmissä
15.45 Tauko
16.00 Yhteinen loppukeskustelu ja kurssin yhteenveto
16.30 Kurssin juhlallinen päätös
17.00 Koulutus päättyy
Lisätietoja: Sirke Pekkilä, sirke.pekkila@uniarts.fi tai Inkeri Ruokonen, inkeri.ruokonen@utu.fi
Muutokset ohjelmaan ovat mahdollisia.
Materiaalit
Löydät tässä hankkeessa toteutettujen kurssien julkaistut materiaalit avointen oppimateriaalien kirjastosta:
Hakiessasi tämän kurssisarjan materiaaleja laita hakukenttään: Pedagogisen toiminnan perusteet lasten ja nuorten harrastustoiminnassa
Kansainvälinen yhteistyö
Pedagogiset aamukahvit
Pedagogiset aamukahvihetket Zoomissa harrastustoiminnan ohjaajille
Pedagogiset aamukahvit ovat kerran kuukaudessa toteutettava tapahtuma Zoomissa, jossa pääset tapaamaan kollegoita ja keskustelemaan harrastustoimintaan liittyvistä ajankohtaisista aiheista. Pedagogiset aamukahvit tarjoavat myös yhteisöllistä ja rentoa vertaistukea harrastustoiminnan ohjauksessa esille tuleviin kysymyksiin. Pedagogisiin aamuhetkiin ovat tervetulleita kaikki harrastustoiminnan ohjaajat. Aamukahvihetket on suunnattu erityisesti teille, jotka olette jo osallistuneet pedagogisen toiminnan ohjauksen verkkokoulutukseen ja toivotte jälleen kohtaamisia kurssikavereidenne kanssa. Kokoamme tapaamisten aiheet osallistujien toivomista teemoista. Pedagogisten aamukahvien luotsaajana toimii professori emerita Inkeri Ruokonen.
Voit valita pedagogisista aamukahvihetkistä sinulle sopivimmat aamut tai tulla mukaan vaikka kaikkiin. Ilmoittauduttuasi mukaan saat Zoom-linkin myöhemmin sähköpostiisi. Sama Zoom-linkki toimii kaikkiin aamutilaisuuksiin koko lukuvuoden. Tilaisuudet ovat osallistujille maksuttomia.
Syyslukukauden 2023 pedagogisten aamukahvien ajankohdat:
- ma 4.9.2023, ti 3.10.2023, pe 10.11.2023 ja ma 11.12.2023 Aika aina klo 8.00–8.30.
Kevätlukukauden 2024 pedagogisten aamukahvien ajankohdat:
- ma 15.1.2024; ti 6.2.2024; to 7.3.2024; to 11.4.2024; pe 17.5.2024 ja ma 10.6.2024. Aika aina klo 8.00–8.30.
Ilmoittaudu pedagogisille aamukahveille tästä linkistä:
Tervetuloa syksyn 2023 peda-aamukahveille!
Syksyn 2023 teemat
- Ti 3.10. klo 8.30–9.00
- Harrastamisella hyvinvointia: Paltamon malli, Amina Miloudi
- Pe 10.11. klo 8.30–9.00
- Harrastamisella tunteet näkyväksi/Savonlinnan malli, Kaija Maria Surakka-Skinnari
- Ma 11.12. klo 8.30–9.00
- Harrastamisen tahto, alustajana Inkeri Ruokonen
Menneet koulutukset
Pedagogisen toiminnan perusteet lasten ja nuorten harrastustoiminnassa -koulutus (3 op)
Harrastustoiminnan ohjaajille järjestetään pedagogisen osaamisen koulutus osana kansallista lapsistrategiaa. Koulutus on suunnattu liikunnan, urheilun, taiteen, kulttuurin ja muiden harrastusten ohjaajille. Koulutus on kolmen opintopisteen laajuinen ja hyväksytysti suoritetusta koulutuksesta saa todistuksen.
Ensimmäiset toteutukset koulutuksesta järjestettiin kesällä ja syksyllä 2022. Kevään 2023 koulutus vastaa sisällöltään aiemmin toteutettuja koulutuksia. Koulutus toteutettiin etäopintoina Zoomissa, sisältäen orientaatio-osuuden vapaavalintaisesti 3.4. tai 4.4. sekä neljä intensiivikurssipäivää 14.4., 20.4., 24.4. ja 25.5. sekä päätöspäivän 12.6. Koulutus oli osallistujille maksuton.
Koulutuksen teemoina olivat lasten ja nuorten harrastustoiminnan laatu ja pedagogiikan kehittäminen sekä lapsen ja nuoren kehitysvaiheet. Koulutus vastasi kysymyksiin:
- Miksi harrastaminen usein päättyy murrosiässä? Miten ohjaaja voi vaikuttaa tähän osaamisellaan?
- Mikä merkitys ohjaajan pedagogisella osaamisella on lapsen hyvinvoinnille ja kehittymiselle?
- Miten huomioida haavoittuvassa asemassa olevat lapset ja nuoret?
- Mitä on kulttuuritietoinen harrastustoiminta?
- Mitä tarkoittaa lapsen ja nuoren yhdenvertainen oikeus harrastamiseen?
Näitä aiheita ja alan ajankohtaista tietoa käsitellään pedagogiikan, erityispedagogiikan, lapsen oikeuksien, psykiatrian, kasvatustieteen ja -psykologian sekä taide- ja liikuntakasvatuksen suomalaisten huippuasiantuntijoiden johdolla.
Koulutuksen järjestää Taideyliopiston Avoin kampus yhteistyössä Suomen taide- ja kulttuurikasvatuksen observatorion sekä opetus- ja kulttuuriministeriön ja Olympiakomitean kanssa. Koulutuksen johtajana toimii professori emerita Inkeri Ruokonen.
3.4. Oppiva ja hyvinvoiva lapsi ja nuori – pedagogiikan perusteet, orientaatio kurssille
16.00 Opetus- ja kulttuuriministeriön tervehdys
- Iina Berden, neuvotteleva virkamies, Taiteen ja kulttuuriperinnön vastuualue, Kulttuuri- ja taidepolitiikan osasto
16.05 Koulutuksen järjestäjät esittäytyvät
16.15 Orientaatio koulutuksen ohjelmaan ja teemoihin
- Inkeri Ruokonen, professori emerita,Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta
16.45 Mitä on pedagoginen laatu lasten ja nuorten harrastustoiminnassa?
- Eeva Anttila, tanssipedagogiikan professori, tanssinopettajan maisteriohjelman johtaja, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
17.00 Osallistujat tutustuvat toisiinsa Zoomin Break-out-huoneissa
17.20 Yhteenveto
17.30 Päivän päätös
4.4. Oppiva ja hyvinvoiva lapsi ja nuori – pedagogiikan perusteet, orientaatio kurssille (vaihtoehtoinen 3.4. päivälle)
9.00 Opetus- ja kulttuuriministeriön tervehdys
- Iina Berden, neuvotteleva virkamies, Taiteen ja kulttuuriperinnön vastuualue, Kulttuuri- ja taidepolitiikan osasto
9.05 Koulutuksen järjestäjät esittäytyvät
9.15 Orientaatio koulutuksen ohjelmaan ja teemoihin
- Inkeri Ruokonen, varhaiskasvatuksen pedagogiikan professori, varadekaani, Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta
9.45 Mitä on pedagoginen laatu lasten ja nuorten harrastustoiminnassa?
- Eeva Anttila, tanssipedagogiikan professori, tanssinopettajan maisteriohjelman johtaja, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
10.00 Osallistujat tutustuvat toisiinsa Zoomin Break-out-huoneissa
10.20 Yhteenveto
10.30 Päivän päätös
14.4. Oppiminen, vuorovaikutus ja kannustava kohtaaminen nuoren harrastajan elämässä
9.15 Oppiminen ja vuorovaikutus nuoren harrastajan elämässä – KARVI:n arvioinnin tuloksia
- Tanja Laimi, arviointiasiantuntija KARVI
10.45 Tauko (15 min)
11.00 Vahvuudet pedagogiseksi voimavaraksi
- Lotta Uusitalo, yliopistonlehtori, erityispedagogiikan dosentti, Helsingin yliopisto
12.30 Tauko (45 min)
13.15 Kuunteleva, kunnioittava ja kannustava kohtaaminen harrastustoiminnan ohjaajan pedagogisen osaamisen ytimenä
- Eeva Anttila, tanssipedagogiikan professori, tanssinopettajan maisteriohjelman johtaja, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
14.00 Tauko (15 min)
14.15 Kuunteleva, kunnioittava ja kannustava kohtaaminen harrastustoiminnan ohjaajan pedagogisen osaamisen ytimenä
- Eeva Anttila, tanssipedagogiikan professori, tanssinopettajan maisteriohjelman johtaja, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
15.00 Kokoava ja reflektoiva keskustelu
15.30 Päivän päätös
20.4. Ohjaajan pedagoginen toiminta ja menetelmät harrastustoiminnan ohjausta tukemassa
9.15 Osallisuuden tukeminen harrastusympäristössä
- Satu Lehto, Liikuntatieteiden maisteri, Filosofian tohtori
10.00 Tauko (15 min)
10.15 Menetelmänä ihmissuhde, pedagogiikkana kohtaaminen. Erityisen haavoittuvassa asemassa olevien lasten ja nuorten harrastustoiminta
- Nelli Niemelä, tyttötyön kehittäjä ja kasvattaja, Icehearts
11.00 Tauko (15 min)
11.15 Pedagoginen katse ja omatoimisuuden tukeminen
- Riku Saastamoinen, teatteriopettajan maisteriohjelman johtaja, yliopistonlehtori, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
12.00 Tauko (45 min)
12.45 Ohjaajan pedagoginen toiminta oppivan ja hyvinvoivan lapsen ja nuoren harrastusta tukemassa
- Inkeri Ruokonen, professori emerita, Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta
14.00 Tauko (15 min)
14.15 Ohjaajan pedagoginen toiminta oppivan ja hyvinvoivan lapsen ja nuoren harrastusta tukemassa (jatkuu)
- Inkeri Ruokonen, professori emerita, Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta
15.00 Kokoava ja reflektoiva keskustelu
15.30 Päivän päätös
24.4. Tunteet ja motivaatio sekä lapsen oikeudet oppijalähtöisessä harrastustoiminnassa
10.00 Lapsen ja nuoren oikeudet vapaa-ajalla ja harrastustoiminnassa
- Kansallinen lapsistrategia ja eOppiva ovat yhteistyössä luoneet koulutuskokonaisuuden lapsen oikeuksien edistämiseen. Aamupäivällä toteutetaan itsenäinen tai pienryhmissä tapahtuva verkkotyöskentely Lasten oikeudet eOppiva-materiaalin pohjalta: Lapsen ja nuoren oikeudet vapaa-ajalla ja harrastustoiminnassa – Lapsen oikeudet vapaa-ajalla ja harrastuksissa (eoppiva.fi)
11.30 Tauko (45 min)
12.15 Oppijalähtöisyys – avain inkluusioon
- Tuulikki Laes, yliopistotutkija, Taideyliopiston CERADA-tutkimuskeskus
13.45 Tauko (15 min)
14.00-14.30 Aamupäivän verkko-opiskelun kokoava keskustelu
- Lapsen ja nuoren oikeudet vapaa-ajalla ja harrastustoiminnassa -verkkomateriaalin pohjalta
14.30- 16.00 Tunteet ja motivaatio oppimisessa,
- Kirsti Lonka, professori, Helsingin yliopisto
16.00-16.15 Kokoava keskustelu ja päivän päätös
25.4. Dialogisuus, kulttuuritietoisuus ja ratkaisukeskeisyys kokonaisvaltaisen sensitiivisen vuorovaikutuksen perustana
9.15 Kulttuuritietoinen harrastustoiminta. Käsitteitä ja käytäntöjä
- Mariana Siljamäki, yliopistonlehtori, Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellinen tiedekunta, vieraileva tutkija Taideyliopiston CERADA-tutkimuskeskuksessa
10.45 Tauko (15 min)
11.00 Ratkaisukeskeiset keinot lasten ja nuorten pedagogisessa ohjaamisessa
- Ben Furman, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti, Helsinki Brief Therapy Institute
12.30 Tauko (45 min)
13.15 Ratkaisukeskeiset keinot lasten ja nuorten pedagogisessa ohjaamisessa
- Ben Furman, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti, Helsinki Brief Therapy Institute
14.00 Tauko (15 min)
14.15 Ratkaisukeskeiset keinot lasten ja nuorten pedagogisessa ohjaamisessa, jatkuu
- Ben Furman, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti, Helsinki Brief Therapy Institute
15.00 Kokoava ja reflektoiva keskustelu
15.30 Päivän päätös
12.6. Kurssin päätöspäivä
14.00 Tervehdykset ja päivän rakenteen esitteleminen,
- professori emerita Inkeri Ruokonen
14.15 Itsenäisten kehitystehtävien esittely pienryhmissä
15.45 Tauko
16.00 Yhteinen loppukeskustelu ja kurssin yhteenveto
16.30 Kurssin juhlallinen päätös
17.00 Koulutus päättyy
Hankkeen nimi
Pedagogisen toiminnan perusteet lasten ja nuorten harrastustoiminnassa
Ajankohta
01/2022-06/2024
Rahoittaja
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Tiimi
Taideyliopiston Avoin kampus, Suomen taide- ja kulttuurikasvatuksen observatorio, Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Olympiakomitea
Yhteyshenkilöt
-
Sirke Pekkilä
Projektipäällikkö, Avoimen kampuksen palvelut, Taideyliopisto+358505262004sirke.pekkila@uniarts.fi