Uusi musiikinopetuksen yhteistyö tarjoaa motivoituneille lapsille innostavan syväsukelluksen soitonopiskeluun opintojen alkumetreillä  

Syksyllä käynnistynyt Next Generation – Alku soittoon -hanke tarjoaa lapsille tavallista musiikkiopisto-opiskelua enemmän yksilö- ja ryhmätunteja.

Taustalla on jaettu kokemus siitä, että perinteinen yksittäinen soittotunti viikossa ei aina riitä kantamaan innostuneimpien lasten musiikinharrastusta jopa ammattilaisuuteen saakka. Next Generation – Alku soittoon -hanke käynnistyi Taideyliopiston Sibelius-Akatemian, Itä-Helsingin musiikkiopiston, Länsi-Helsingin musiikkiopiston ja Helsingin Konservatorion yhteistyönä syksyllä 2022.

Kotien ja musiikkioppilaitosten tiivis yhteistyö luo pohjan mielekkäälle musiikinharrastamiselle 

Syksyllä 2022 toimintansa aloittaneisiin pilottiryhmiin on osallistunut seitsemän viulun, sellon ja huilun soittoa opiskelevaa 5–8-vuotiasta lasta, jotka ovat soitonopiskelunsa alkutaipaleella. Hankkeessa lasten musiikillisen potentiaalin kasvua tuetaan erityisen pedagogisen viitekehyksen avulla, jonka puitteissa he saavat yksilö- ja ryhmäopetusta musiikkiopiston normaalitoimintaan verrattuna enemmän ja useammin. Opetuksessa harjoitellaan soittoasentoa ja –tekniikkaa ja tutustutaan improvisaatioon, luovaan musiikin tekemiseen sekä musiikin hahmotustaitoihin musisoimisen ja leikin kautta. Tavoitteena on vahvistaa lapsen kiinnostusta tavoitteelliseen musiikin harrastamiseen. Ajatuksena on, että lapsi saa tukea sekä perheeltään, omalta musiikkiopiston opettajaltaan, toisilta musiikinharrastajilta että lapsen opettajana ja ”kummina” toimivalta Sibelius-Akatemian pedagogiikkaopiskelijalta. Samalla Sibelius-Akatemia kehittää omaa pedagogiikkaopetustaan yhteistyössä musiikkiopistokentän kanssa. 

Tutkittua tietoa suomalaisten musiikkioppilaitosten käyttöön 

Tarve uudenlaiselle, jo varhaisesta vaiheesta käynnistyvälle opetusyhteistyölle tunnistettiin osana Musiikkikoulutuksen visio 2030 –hanketta. Syntyi ajatus laajasta monivuotisesta tutkimushankkeesta, jonka avulla selvitetään lapsen aktiivisen, ohjatun musiikin harrastamisen yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia vaikutuksia. Sibelius-Akatemian tukisäätiö myönsi hankkeen pilottivuoden opetuskuluihin noin 14 000 € rahoituksen. Pilotin aikana tarkastellaan erityisesti, miten kasvatetusta opetusmäärästä, jaetusta opettajuudesta, pienryhmätoiminnasta sekä musiikin luovan tuottamisen sisällöistä muodostuu tasapainoinen ja yksilölliset tarpeet huomioiva toimintamalli, joka tukee lapsen oppimista ja kokonaisvaltaista musiikillista kehittymistä.  

”Tavoitteenamme on tutkia aktiivisen ohjatun musiikin harrastamisen yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia vaikutuksia, turvata kansainvälisestikin tunnetun musiikkikoulutuksemme laatu sekä varmistaa, että meillä on tulevaisuudessakin lahjakkaita suomalaisen musiikkioppilaitospolun läpikäyneitä hakijoita musiikin ammattiopintoihin​”, toteaa Taideyliopiston Sibelius-Akatemian koulutuksesta ja nuorisokoulutuksesta vastaava varadekaani Olli-Pekka Martikainen.  

Kokeilun jälkeen opetusmalli arvioidaan, ja yhteistyön toivotaan laajentuvan syksystä 2023 alkaen valtakunnalliseksi. Lähivuosien suunnitelma on, että vuosittain hankkeen piirissä aloittaisi uusia ryhmiä eri puolilla Suomea. 

”Pitkän tähtäimen tavoite on, että hankkeessa kehitetystä opetusmallista tulee osa musiikkioppilaitosten perustoimintaa ja se huomioidaan musiikkioppilaitosten perusrahoituksessa”, Martikainen visioi.

Lisätietoa  

Suunnittelija Peppiina Kaperi  
peppiina.kaperi@uniarts.fi