Kesän näyttelyissä kepeyttä, joutilaisuutta ja pitkäjänteistä työskentelyä

Näyttelyt jatkuvat läpi kesän Kuvataideakatemian Project Roomissa Lönnrotinkadulla.

Kaksi värikästä, alkuolentoa muistuttavaa veistosta jalustalla. Taustalla osia värikkäistä maalauksista.
Petri Summanen Niko E. Saaren kineettiset keramiikkaveistokset kätkevät yli 50 työvaihetta.

Kesän näyttelyissä havaitsemme huoletonta kepeyttä, kiireetöntä joutilaisuutta mutta myös keskittynyttä ja pitkäjänteistä työskentelyä – purkamista, läpikäymistä ja kokoamista, askeleiden ottamista eteen ja taaksepäin. Teokset haastavat katsojan havaintokykyä ja kannustavat paneutumaan niiden syntyprosessin pohtimiseen.

Kesäkauden ensimmäisen näyttelyajan 18.6.–4.7. jakavat Laura Dahlberg ja Jere Vainio. Laura Dahlberg (s. 1991) tutkii taiteellisessa työssään yhteiseloa ihmisten, koneiden, materian ja muiden lajien kesken. Beings-näyttelyssä oleilee kolme pientä robottia, jotka toteuttavat toimijuuttaan tilassa kahden viikon ajan. Animistisissa maailmankuvissa tulkitaan usein, että aktiivinen toimijuus ulottuu sekä elolliseen että elottomaan luontoon. Voisiko siis myös koneilla olla henki tai oma tahto? Dahlberg leikitellyt ajatuksella työstäessään näyttelyn teoksia, jotka ovat toteutuakseen vaatineet yhteistyötä jonkinlaisen koneen kanssa. 

Jere Vainio (s. 1981) työskentelee tuttujen materiaalien parissa ja pyrkii ymmärtämään niitä tekemisen ja purkamisen näkökulmista. Teoksissa on vaikutteita erilaisista käsityötekniikoista, kuten ompelusta, keramiikkatöistä sekä alkukantaisesta arkkitehtuurista, jotka Vainio asettaa uudestaan taidehistorian kontekstiin. Vainion näyttely Excavations on kokoelma teoksia ja jäänteitä, joita yhdistää niiden tekemiseen käytetyt tekniikat. 

Heinäkuun taiteilijat, Sampo Aatos ja Niko E. Saari, ovat molemmat ovat tutkineet teoksissaan tilallisuutta ja muotoa, ja 9.7. avautuvassa näyttelyssä he asettavat teoksensa vuoropuheluun keskenään. Sampo Aatos (s. 1984) käsittelee teoksissaan ihmisen käyttäytymistä ja tunteita videokuvan, valon ja kuvanveiston keinoin. Näyttelyssä Aatoksen kokemukselliset teokset haastavat katsojan havaintokyvyn. 

Niko E. Saaren (s. 1985) kineettiset veistokset muistuttavat alkueläimiä. Keraamisten veistosten värikkäät lasitukset ja pyörivät muodot tuovat niihin iloa ja kepeyttä. Katsoja ei välttämättä heti havaitse, että yhden veistoksen valmiiksi tekeminen vaatii noin 50 itsenäistä työvaihetta ja monimutkaisia tekniikoita. Esimerkiksi keramiikan raku-poltossa saviesine poltetaan ensin tavallisessa keramiikkauunissa, sen jälkeen raku-uunissa, josta se siirretään palavana vielä savustuspönttöön ennen kylmään veteen laittamista. Teosten kolmen vuotta kestänyt valmistamisprosessi onkin sisältänyt toimivien työtapojen etsimistä lasitteiden valmistuksesta sähkömekaniikan ja hiilikuidun työstämiseen.

Kesän kääntyessä elokuuksi galleriassa nähdään 6.8. alkaen Hugo Murtoniemen ja Saimi Suikkasen teoksia. Hugo Murtoniemen työskentelyssä erilaisissa ympäristöissä koluamisen ja katvealueiden havainnoinnin myötä teoksiin päätyy mitä moninaisimpia materiaaleja, usein hylättyjä ja löydettyjä. Teosten estetiikka voi olla niukka, mutta niiden syntyprosessi on kaikkea muuta kuin minimalistinen. Saimi Suikkasen (s. 1994) maalauksiin tallentuu arkisia huomioita ja myös tunteita ja muistikuvia. Näyttelyn teoksissa joutilaisuus on hyve – millaisena maailma ja oma päänsisäinen todellisuutemme näyttäytyy ilman kiirettä, kun on aikaa katsoa tarkemmin ja unelmoida.

Project Room, Lönnrotinkatu 35. Avoinna ti–su 11–18. Suljettu maanantaisin ja ripustuksen aikana. Juhannuksena galleria on suljettu 25.–27.6.2021

Koronarajoitusten vuoksi Project Roomiin otetaan yhtäaikaisesti enintään 10 kävijää. Galleriassa on tarjolla kasvomaskeja ja käsidesiä. Ethän tule näyttelyihin, jos sinulla on koronaan viittaavia oireita.

Lisätietoa näyttelyistä: www.exhibitionlaboratory.fi