Kysy mitä vain: Miksi kouluissa soitetaan aina nokkahuilua?

Kysyimme musiikkikasvatuksen lehtori Katri Liiralta, miksi jokaisen alakoululaisen kodissa viheltää vanhempienkin lapsuudesta tuttu, joskus tunteitakin herättävä instrumentti, nokkahuilu.

Lapset soittavat nokkahuiluja.
Kuva: Barry Lewis/Alamy Stock Photo

”Nokkahuilu on vain yksi koulujen musiikinopetuksessa käytettävistä monista soittimista. Musiikkitunneilla on käytössä yleensä mm. bändisoittimia, laattasoittimia, kanteleita ja ukuleleja. Yhä useammin tunneilla hyödynnetään myös nykyteknologiaa.

Nokkahuilulla on kuitenkin edelleen keskeinen rooli opetuksessa, sillä soittimessa on monia hyviä puolia. Nokkahuilu on soitin, jolla pääsee nopeasti tositoimiin. Otteet on visuaalisesti ja kinesteettisesti helppo hahmottaa, mikä tekee harjoittelusta antoisaa. Nokkahuilun avulla päästään myös helposti alkuun nuottikirjoituksen lukemisessa ja muissa teoria-asioissa.

Nokkahuilu on myös hyvä soitin eriytettäessä opetusta. Edistyneemmät oppilaat voivat soittaa monimutkaisempia melodioita ja alkeiden parissa taivaltaville voidaan sovittaa muutaman sävelen stemmoja. Nokkahuilu sopii myös hyvin yhteen bändisoittimien kanssa.

Hinnallakin on väliä. Nokkahuilu on edullinen soitin, joten niitä on mahdollista ostaa kouluihin suuria määriä. Toisinaan oppilaat ostavat nokkahuilun myös omaksi. Kilpailija ukulele on aivan eri hintaluokan soitin.

Monet alakouluissa työskentelevät opettajat kertovat, että pienet oppilaat odottavat innolla nokkahuilun soittamisen aloittamista, mikä ajoittuu useimmiten 3.–4. luokalle. Mielikuva nokkiksesta ei siis ole soittoharjoittelua odottavien lasten parissa lainkaan pölyinen vaan musisointiin nokkahuilulla suhtaudutaan innostuneesti – vaikka vanhempien ikäpolvella olisikin omat, erilaiset muistonsa soittimesta.”

Katri Liira
Musiikkikasvatuksen lehtori

Kysy sinäkin!

Vaivaako mieltäsi taiteeseen liittyvä kysymys? Kysy meiltä, etsimme oikean asiantuntijan vastaamaan! Lähetä kysymyksesi osoitteeseen viestinta@uniarts.fi.