MuTeFest’20: Haastattelussa säveltäjä Jukka Ruohomäki

Jukka Ruohomäki, suomalainen elektroniseen musiikkiin erikoistunut säveltäjä esiintyy MuTeFest’20-festivaalilla.

Jukka Ruohomäki seisoo kadun kulmalla ja katsoo kamerasta ohi.
Marko Suorsa

Mikä aika on?

”Tein ensimmäisen sävellykseni ”Mikä aika on” melkein tismalleen 50 vuotta sitten.  Ei siinä muuten olisi sen isompaa juhlan aihetta, mutta teos sai uuden elämän kaksi vuotta sitten. Minua pyydettiin säveltämään teos Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan 150-vuotisjuhlan konserttia varten. Alkuperäiset 48 vuotta vanhat äänimateriaalit olivat tallella nauhalla ja tein niistä uuden remixin.  Muutama kuukausi myöhemmin Niina Suominen otti minuun yhteyttä. Hän halusi käyttää remixiä animaationsa musiikkina. Mikä aika on? -elokuva esitettiin Tampereen elokuvajuhlilla viime maaliskuussa – ja samalla kierrätettiin 50 vuotta vanhoja saundeja!” Jukka Ruohomäki kertoo.

”Nauhuri oli minulle ja aikalaisilleni 1970-luvulla samanlainen perustyökalu kuin muun muassa Pro Tools -audio-ohjelmisto nyt. Nauhan leikkaamisen opin aikoinaan niin hyvin, että se sujuu vieläkin yhtä nopeasti ja tarkasti kuin silloin”, Ruohomäki jatkaa.

Uran huippuhetkiä

Ruohomäki aloitti musiikkitieteen opinnot Helsingin yliopistossa vuonna 1969, ja syksyllä 1970 hän alkoi tehdä töitä musiikkitieteen laitoksen studiossa. Ensimmäisen sävellyskautensa (1970–78) aikana hän sävelsi elektronimusiikkia ja myös musiikkia elokuvia, radiokuunnelmia sekä taidenäyttelyitä varten.

1970-luvun lopulla Ruohomäki päätyi kokeellisen elokuvanteon pariin. Hänen aloitteestaan perusteettiin työryhmä, joka myöhemmin järjestäytyi Tööt-Filmi Oy -yhtiöksi. Tööt-Filmi oli maailmanlaajuisesti yhtiön historian huipulla 1980-luvun alussa 3D-tietokonegrafiikan ja animaation alalla. Yhtiö teki tuolloin pienempien tuotantojen ohella muutaman kansainvälisesti tunnustetun elokuvan. Ruohomäen panos Tööt-tuotantoihin oli sekä 3D-grafiikan ohjelmoinnissa että musiikkisävellyksissä.  Yhtiön toiminta kuitenkin hiipui 1980-luvun lopulla, ja 1990-luvun alun lamaan mennessä se lakkasi täysin.

Ruohomäki palasi 90-luvun keskivaiheilla takaisin säveltämisen pariin uusin tekniikoin ja uudella palolla. Hänen ensimmäinen sävellyksensä 16 vuoden tauon jälkeen oli nimeltään ”Viiltoja”, ja tuosta vuodesta 1995 alkoi hänen toinen, yhä meneillään oleva sävellyskautensa. Hänen teoksiaan on äänitetty ja esitetty lukuisilla musiikkifestivaaleilla, kuten Nordic Music Days -festivaaleilla, Synthèse-festivaaleilla Ranskan Bourgesissa sekä ISCM World Music Days- festivaaleilla. Vuonna 1997 Ruohomäki muutti Ouluun, jossa hän opetti elektronimusiikkia Oulun konservatoriossa vuoteen 2015 asti. 

Katse tulevaisuuteen

Ruohomäen tuotannossa kuuluu ja näkyy hyvin monenlaisia elektronimusiikin ja tietokonegrafiikan tyylejä ja tekniikoita. ”Nämä taiteenalat ovat edelleen monille outoja ja kummallisia ja ihmisillä on paljon vääriä uskomuksia. Minusta tämä sattumanvarainen juhlavuosi on hyvä mahdollisuus jakaa tarinoita vuosien varrelta (uskokoon niitä ken tahtoo) ja toivon, että pystyn samalla kertomaan asioista laajemmastakin näkökulmasta”, Ruohomäki päättää.

Eläköityään opettajan toimesta vuonna 2015 Jukka Ruohomäki on ehtinyt rakentaa kotiinsa kotistudion, eikä hän ole edelleenkään saanut tarpeekseen elektronimusiikista ja säveltämisestä.

Jukka Ruohomäki esintyy MuTeFest’20-festivaalilla:
Mu­Te­Fest’20: En­sim­mäi­set 50-​vuotta
pe 27.11.2020 klo 15–17
Black Box, Musiikkitalo