Muistoja Kuopion kirkkomusiikkikoulutuksen ensimmäiseltä vuosikurssilta

Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Kuopion yksikkö juhlii 60-vuotista kirkkomusiikin koulutusta 1.-3.11.2020. Taideyliopisto julkaisee kolme Kirkkomusiikki-lehden lokakuun 2020 numerossa ilmestynyttä artikkelia, jotka valottavat Kuopion kirkkomusiikkikoulutuksen historiaa ja nykypäivää. Tämä artikkeli on sarjan toinen osa.

Matti Tuloisela ojentaa todistukset Kuopiosta valmistuneille kanttori-urkureille 1965.
Matti Tuloisela ojentaa todistukset Kuopiosta valmistuneille kanttori-urkureille 16.5.1965.

Matti Korkeakoski aloitti kirkkomusiikkiopintonsa ensimmäisellä Kuopiossa alkaneella kurssilla syksyllä 1960. Valmistumisensa jälkeen hän ehti toimia kanttorin virassa kolme kuukautta vaille neljäkymmentä vuotta. Hän jakoi Kirkkomusiikki-lehdelle muistojaan koulutuksen alkuvaiheilta. 

”Kurssilla oli kotoisa, mukava ja välitön ilmapiiri. Opiskelijat kokoontuivat keskenään omiin illanviettoihinsa, joihin kurssin vanhimpiin kuuluva, jo hieman omaisuutta kartuttanut Pauli Pennanen kustansi eväät omasta pussistaan.”

Samoin suhteet opettajiin olivat lämpimät. Korkeakoski muistaa erityisesti, miten jo valintakokeissa opettajat olivat hakijoita kohtaan todellisia herrasmiehiä.

Poikkeuksen hyviin opettajasuhteisiin teki eräs opettaja, jolla ei Korkeakosken mukaan ”ollut tippaakaan huumorintajua” ja jolla oli tapana järjestää tenttejä vielä yhdentoista tai kahdentoista aikaan illalla. Hän oli myös erittäin tarkka siitä, että opiskelijat olivat aina paikalla kuoroissa. Kerran hän esimerkiksi määräsi kaksi kuoroharjoituksista myöhästynyttä poikaa eturiviin naisten eteen laulamaan. Korkeakosken mukaan:

”Opettaja temppuili kaikin tavoin kuin pikkupoika. Jos tämän opettajan kanssa olisi riitaantunut, ei olisi ikinä valmistunut.” 

Korkeakosken mukaan oli tapana, että maalaispojan tullessa kaupunkiin opiskelemaan piti tämän sukunimi kääntää ruotsinkieliseksi. Näin Korkeakoskestakin tuli Högfors. Kaikki tunsivat hänet tällä nimellä koko opiskeluajan. Hänen ollessaan Lähetysseuran kuorossa laulajana hänen oikean nimensä nimilistassa nähneet ihmettelivät, että kuka ihme on tämä Korkeakoski, jota he eivät olleet omasta mielestään vielä ikinä nähneet kuorossa.

Opiskelijoilla oli ajoittain omia kolttosiaan.

”Ne eivät ikinä olleet mitään pahantahtoista, mutta olivat silti hauskoja.”

Korkeakoski muistaa erään tapauksen, jossa hänet oli määrätty kansliaan panemaan Bachin Das wohltemperierte Klavier -teoksen nuotteihin muovikansia. Apuna olleen opiskelutoverinsa kanssa he päättivät kepposena tunkea teippiä käsienpesualtaan hanaan niin, että tämä tukkeutui.

Hanan seuraava käyttäjä olikin musiikkiopiston rehtori, joka sai tukoksen pettäessä vedet niin pahasti päälleen, että joutui käymään kotonaan vaihtamassa pukunsa. Seuraavana aamuna kaverusten tullessa opistolle oli rehtori, joka hyvin tiesi, ketkä olivat olleet kepposen takana vain todennut heille “on hyvä huomata, etteivät kirkkomuusikot ole tekopyhiä.”  

Teksti: Jan Dekker
Kirjoittaja on Kuopion kirkkomusiikkikoulutuksen nykyopiskelija

Artikkeli on julkaisu alun perin Kirkkomusiikki-lehdessä 3/2020: https://www.lehtiluukku.fi/lehdet/kirkkomusiikki

Kuopion kirkkomusiikkikoulutus 60 vuotta

Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Kuopion yksikkö juhlii 60-vuotista kirkkomusiikin koulutusta 1.-3.11.2020. Juhlavuoden kunniaksi Kuopion Musiikkikeskuksessa ja tuomiokirkossa järjestetään konsertteja ja muita tapahtumia. Linkki tapahtumiin.

Aiempaa uutisointia