Kuinka ooppera taipuu verkkonäytökseksi? ”Ollut erityisen tärkeää, että ei pysähdytä”

Suor Angelica & L’amico Fritz -oopperan ohjaaja Johanna Freundlich ja lauluohjaaja Markus Lehtinen kertovat miten koronarapandemia vaikutti tuplaoopperan tuotantoon.

Markus Lehtinen seisoo kameraa kohti silmät suljettuina. Johanna Freundlich katsoo oikealle.

Suor Angelica & L’amico Fritz oli suunniteltu esitettäväksi kahden oopperan iltana maalis-huhtikuun vaihteessa. Koronarajoitukset kuitenkin tiukentuivat matkan varrella ja oopperat saavat ensi-iltansa live-näytösten sijasta Taideyliopiston Youtube-kanavalla 7.5.2021. Mistä kaikesta jouduttiin luopumaan ja millaisia muutoksia tuotantoon tehtiin?

Johanna: ”Koen meidän olleen hyvin onnekkaita siinä, että saimme saattaa produktion loppuun. Vaikka live-katsojista ja orkesterista luopuminen tietenkin olivat tilanteen vaatimia toimia, joita emme normaalioloissa toivoisi, ilokseni näkökulmastani mistään muusta ei ole tarvinnut luopua.

Olemme tehneet teoksen loppuun juuri samalla pieteetillä ja draivilla kuin muutenkin, ehkä jopa enemmän, koska tilanteen erityislaatuisuus tulee tässä hyvin selväksi. Teokset on ohjattu ja visualisoitu näyttämölle eikä elokuvaksi mutta luotto siihen, että talon taitava AV-joukkue osaa tehdä oikeutta teoksille taltiointina, on suuri. Live-tapahtumasta videointiin tapahtuva muutos aina tietenkin kirvelee, mutta tässä ajassa tähän muutokseen olemme ehtineet jo tottuakin, ja se on ehdottomasti kahdesta pahasta pienempi paha. Täysillä on menty!”

Markus: ”Orkesteri tuo Puccinin ja Mascagnin oopperoihin oman energiansa, laaja-alaisen sointinsa, sointivärikkyytensä ja sointipohjansa, jonka päälle laulaminen on huomattavasti helpompaa kuin pianon kanssa, järjestely, johon olemme joutuneet turvautumaan nyt tässä tilanteessa. Mutta yhdessä tekemisen energia ja yhteinen halu näyttää, että saamme tämän kasaan ja että olemme ylpeitä tekemisestämme, on merkittävästi korvannut tätä puutetta.

Toinen haaste on luonnollisesti olleet lavan turvaetäisyydet ja maskien käyttö koko harjoitusperiodin ajan – eli kenraaliharjoitukseen asti kaikki harjoitukset lähes kolmen kuukauden ajan on toteutettu maskin läpi laulaen ja puolella kasvolla kommunikoiden.”

Show must go on

Sibelius-Akatemian oopperanäytökset ovat perinteisesti suosittuja ja opiskelijat esiintyvät loppuunmyydyille saleille. Suor Angelican ja L’amico Fritzin näytökset ovat yleisöltä suljetut mutta nähtävissä jälkikäteen tallenteina. Miten päätös vaikutti esiintyjiin?

Johanna: ”Tietenkin hekin ensisijaisesti haluavat esiintyä elävälle yleisölle. Näissä olosuhteissa missä vaihtoehtoina on peruminen tai taltiointi, tekijäjoukon henki on kuitenkin sinnikkäästi ja ylpeydellä sen puolella, että ”show must go on”! Kun projekti rullaa ja kaikki laittavat siihen itsensä täysillä, maaliin on haluttu mennä, yhdessä ja ilolla.”

Markus: ”Tässä ajassa on minulle, koulutusohjelmasta vastaavana professorina, ollut erityisen tärkeää, että ei pysähdytä, eikä valitella kun tässäkään tilanteessa ulkopuolelta tuleville haasteille ei voi mitään. Vaan mennään eteenpäin, ja löydetään paras mahdollinen vaihtoehto ja laitetaan siihen kaikki patit.

Tekemällä oppii eniten, tekemällä haastaa kaikissa tilanteissa itsensä parhaiten ja tekemällä täysillä ei kaduta jälkikäteen.”

Selkeät pelisäännöt luovat perusturvaa

Miten pidätte yllä hyvää henkeä ja inspiroivaa ilmapiiriä poikkeusajan keskellä?

Johanna: Koen, että avainasemassa on turvallisen työilmapiirin luominen, niin että pelisäännöt ovat selvät eikä kukaan joudu menemään koronaturvallisuuden kannalta epämukavuusalueelle. Oleellista on myös muistaa, että sitten kun turvallisuusasioista on huolehdittu ja ne ovat muuttuneet ”uudeksi normaaliksi”, muistetaan mitä ollaan tekemässä, eli taiteellinen ydin! Se on niin vahva, ettei siihen olosuhteiden heilahtelu pääse väliin. Jos ajatellaan historiaa, niin taidetta on tehty jopa vankileireillä. Taiteellisen työn kutsu on voimakas.

Markus: ”Selkeät pelisäännöt luovat perusturvaa. On tärkeää, että jokainen osallistuja tuntee, että häntä kuullaan kaikissa mahdollisissa tilanteissa. Positiivisuus ja kaikista pienistäkin onnistumisista ja prosessissa etenemisistä iloitseminen luo hyvää henkeä ja halua tukea jokaista osallistujaa koko produktion laajassa porukassa. Kaikkien osallistujien ja heidän panoksensa arvostaminen luo hyvän ja inspiroivan pohjavireen produktiolle.”

Lempihetkiä projektin ajalta

Johanna: ”Projekti on ollut hieno alusta loppuun. Jos jokin lempihetki pitäisi nimetä, niin kyllähän sitä ohjaajana nauttii siitä läpimenosta, jolloin teos ja ilmaisu loksahtavat. Siinä kohtaa tapahtuu sellainen taite; jos aiemmin oma työ on ollut mennä kohti kohti kohti, nyt alkaa tavallaan vetäytyminen, kun teos on siirtynyt täysin esiintyjille.”

Markus: ”Hienoja hetkiä on paljon. Tämän lukuvuoden produktioissa olen asettanut mielessäni useita välitavoitteita, joista jokaisesta nautin:

  • kun käymme ensimmäisen kerran kaikkien solistien kanssa oopperat laulaen läpi
  • kun olemme ohjaajan kanssa hiihtäneet ensimmäisen kerran umpihangessa teoksen läpi ja luoneet yhdessä solistien kanssa näyttämölliset  ja musiikilliset perusratkaisut
  • kun on ensimmäinen pianoläpimeno lavalla
  • kun kenraaliharjoitus alkaa

Jokainen askel on tärkeä. Tiedän, että opiskelijat ovat saaneet jokaiselle uudelle askeleella siirtyessämme enemmän oppia, valmiuksia ja kokemuksia. Totta kai on hienoa, kun esitys on valmis, mutta prosessin aikana on niin monia onnistumisen ja löytämisen hetkiä, että on tärkeää että opiskelija noteeraa ja nautti niistä jokaisesta.”

Terveiset oopperan ystäville

Mitä terveisiä lähetätte oopperan ystäville? Millainen tallennespektaakkeli on luvassa?

Johanna: ”Suosittelen lämpimästi näiden kahden (kämppäkavereinakin opiskelijoina eläneen!) säveltäjä-titaanin, Puccinin ja Mascagnin, hyvin erilaisia mutta yhtymäkohtiakin sisältäviä oopperoita. Opiskelijat ovat pureutuneet tarkkuudella ja lennokkuudella tekemiseen, ja suunnittelijatiimi on tehnyt yhteistyötä saadakseen lavalle saumattoman yhteisen teoksen.”

Markus: ”Nuorten laulajien energiaa tempaisee aina katsojan mukaan. Minulle on tärkeää, että laulajat kehittyvät kokonaisiksi aidoiksi omiksi lavapersoonikseen. Ei tarvitse kopioida tulkintoja, jokainen esittäjä aitona omanaan on mielenkiintoinen.

Tervetuloa! Nähdään pian ja toivottavasti useaan kertaan tulevan lukuvuoden aikana Sonore-salissa.”