Tuotantopalveluiden koordinaattori pääsee työskentelemään monipuolisesti erilaisten projektien ja ihmisten parissa

Töissä Taideyliopistossa -juttusarjassa tutustutaan työntekijöihin, jotka ovat mahdollistamassa opiskelijoiden kasvun korkeatasoisiksi ja laaja-alaisesti ajatteleviksi taiteilijoiksi ja muutoksentekijöiksi.

Pauli Raitakari
Jasmin Raitakari

Kuka olet ja mitä teet Taideyliopistossa?

”Olen Pauli Raitakari, työskentelen Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa tuotantopalveluissa koordinaattorina. Työhöni kuuluu klassisen musiikin osaston mestarikurssien ja kansainvälisen vierailijaohjelman koordinointia sekä SibaRecordsiin (Sibelius-Akatemian oma levymerkki) liittyviä suunnittelu-, tuki- ja toteutustehtäviä”.

Miksi hait Taideyliopistoon töihin?

”Etsin vuonna 2015 musiikkitieteen opintoihini liittyvää harjoittelupaikkaa ja olin yhteydessä Taideyliopiston Sibelius-Akatemiaan, koska olin kuullut lähipiiristäni, että siellä voisi olla tarvetta harjoittelijalle. Juuri sillä hetkellä ei kuitenkaan ollut mahdollisuutta palkata harjoittelijaa, mutta sain myöhemmin soiton, että SibaFestiin tarvittaisiin harjoittelija. Kävin haastattelussa ja sain paikan. Kannattaa siis olla myös itse aktiivinen ja olla yhteydessä kiinnostavaan organisaatioon, jos etsii harjoittelu- tai työpaikkaa.

Harjoittelun jälkeen minut palkattiin osa-aikaiseksi konserttivahtimestariksi, jota tein opintojeni ohessa. Vuonna 2017 sain määräaikaisen assistentin tehtävän, joka myöhemmin vakinaistettiin. Vuosien varrella tehtävänkuvani on muuttunut ja olen saanut vastuulleni monia mielenkiintoisia tehtäviä”.

Mikä on työssäsi parasta?

”Ehdottomasti mukavat työkaverit sekä se, että pääsee kohtamaan äärettömän mielenkiintoisia tyyppejä – niin opiskelijoita ja opettajia kuin vierailijoita sekä Suomesta että ulkomailta. Itselleni on tärkeää, että pääsen tekemään töitä musiikin parissa ja hyödyntämään omaa musiikkitieteen osaamista. Olen esimerkiksi päässyt miettimään SibaRecordsissa, miten asioita paketoidaan kokonaisuuksiksi ja miten niistä viestitään”.

Mikä on Taideyliopistossa työskentelyssä parasta?

”Vaikka Taideyliopisto on kulttuurialan mittakaavalla iso organisaatio ja kaikilla on vakiintuneet roolit, niin silti täällä pääsee työskentelemään monipuolisesti eri asioiden parissa. Työssä tulee paljon erilaisia kohtaamisia ja monia mielenkiintoisia projekteja kulkee oman työpöydän kautta. Tässä työssä ei pääse rutinoitumaan”.

Mitä Taideyliopiston esitystä tai näyttelyä olet käynyt viimeksi katsomassa?

”Olin Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Helsinki Harp Festivalilla katsomassa Elegia-harppukonserttia, jonka taustalla pyöri Pekka Ovaskaisen luontokuvia. Anni Kuusimäki soitti harppua ja Jani Lehtonen viulua. Konsertti oli kaunis, ja mielestäni oli hienoa, miten Anni oli luonut esitykselle oman konseptin oheismyyntituotteita myöten.

Harppufestivaali oli kokonaisuudessaan hieno tapahtuma, joka oli hienoa päästä kokemaan. Oli mielenkiintoista nähdä, miten kaikki järjestäjät ja soittajat panostivat tapahtumaan ja yleisöä saapui myös hyvin paikalle. Mielestäni on arvokasta, että Taideyliopistossa myös marginaalisemmat musiikin ilmiöt ja instrumentit saavat äänensä kuuluviin”.

Taideyliopistosta

Taideyliopisto on avoin taiteiden kohtauspaikka, rohkeiden uudistajien ja perinteen taitajien kriittinen yliopistoyhteisö. Muodostamme ainutlaatuisen ympäristön taiteilijana kasvamiseen ja vahvistamme taidetta ja sen muutosvoimaa. Taideyliopisto on yksi maailman johtavia esittävän taiteen yliopistoja ja siihen kuuluvat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu. Opiskelijoita meillä on noin 2 000 ja henkilötyövuosia noin 700.

#töissätaideyliopistossa #meolemmetaideyliopisto