Kirkkomusiikin opiskelija: Kirkkomusiikin opinnot avasivat ovia laulajan uralle
”En koskaan ajatellut, että musiikista tulisi ammattini”, sanoo sopraano Anna Ginström, joka toteuttaa nyt unelmaansa kirkkomuusikkona ja laulajana. Tässä haastattelussa Anna kertoo matkastaan musiikin ammattilaiseksi – flunssaisista pääsykokeista barokkiproduktioihin ja omannäköisen konsertin luomiseen.

Kuka olet ja voitko kertoa hieman matkastasi kirkkomusiikin ja laulumusiikin opiskelijaksi?
Olen Anna Ginström, laulaja – sopraano –, laulunopettaja ja kirkkomuusikko. En koskaan ajatellut, että musiikista tulisi ammattini. Soitin pianoa, ja kuorolaulun myötä mukaan tuli laulu. Sitten lähdin opiskelemaan muusikon ammattitutkintoa klassisessa laulussa Helsingin konservatorioon.
Päädyin opiskelemaan kirkkomusiikkia sattumalta. Ystäväni oli hakemassa opiskelemaan kirkkomusiikkia Sibelius-Akatemiaan, ja hänen esimerkkinsä kautta oivalsin, että siellä yhdistyisi kaikki – laulu, kosketinsoittimien hallinta ja kuoronjohto, jota olin opiskellut jo konservatoriossa. Luonnollisesti myös kirkkomusiikki kiinnosti minua. Siksi päätin hakea ja uskoin, että aika täällä voisi näyttää, mikä on oma juttuni. Nyt tiedän sen: Oma instrumenttini on laulu.
Mitä sinulle jäi mieleen hakemisesta ja pääsykokeista?
Pääsykokeisiin kuului monia eri osioita usean päivän aikana. Jännitti hirveästi joka kohdassa. Tuntui isolta haasteelta osoittaa taitoja niin monessa asiassa: laulussa, klaveerin eli kosketinsoittimien hallinnassa (soitin pianoa), musiikin hahmottamisaineissa ja kuoronjohdossa, johon minulla ei ollut rutiinia.
Laulukoe ei mennyt ihan nappiin. Olin kauheassa flunssassa ja keskityin vain siihen, etten saisi yskänkohtausta – ja kappale meni poikki kesken kaiken. Lopulta jouduin tarkistamaan pianistin nuotista, että sain kappaleen laulettua loppuun.
Mitä kaikkea kuuluu kirkkomusiikin opiskeluun?
Perusaineet ovat laulu, urut ja kuoronjohto. Lisäksi meillä on musiikin hahmottamisen aineita, säestämistä, sovittamista ja kirkkomusiikin käytännönkursseja. Jos haluaa pätevyyden kanttorin virkaan, mukana on teologisia opintoja ja seurakuntaharjoittelua.
Maisterivaiheessa saa valita kursseja vapaasti ja syventyä henkilökohtaisesti tärkeisiin alueisiin: lauluun, urkuihin, kuoronjohtoon ja/tai tutkimukseen. Itse olen opiskellut esimerkiksi urkuimprovisaatiota, barokkilaulua, lied-musiikkia ja hyödyntänyt laulumusiikin osaston ilmaisukursseja. Maisteriopinnoissa tehdään myös kirjallinen työ.
Millaisia mahdollisuuksia Taideyliopiston Sibelius-Akatemia on tarjonnut kasvullesi ja kehityksellesi kirkkomuusikkona ja laulajana?
Vaikka mitä! Olen päässyt koelauluihin koulun proggiksissa, saanut monipuolista esiintymis- ja kilpailuvalmennusta ja esiintynyt erilaisissa konserteissa. Olen saanut paljon tukea laulajan polkuuni Kirkkomusiikin koulutusohjelmassa.
Opetuksen laatu on hyvää. Se on monipuolista ja sitä on paljon. Suuri vahvuus on opintojen monipuolisuus. Opettajat ovat todella ammattitaitoisia.
Kimulla on myös hyvä henki opettajien kanssa; yhteisöön kuuluvat sekä opiskelijat että opettajat. Meille tulee paljon opiskelijoita eri lähtökohdista erilaisin tavoittein. Opinnot suunnitellaan yksilöllisesti opiskelijan lähtökohdista käsin.
Mikä opiskelussa on ollut parasta?
Monipuoliset opinnot. Vaikka olen profiloitunut laulajana, kaikki improvisaatio- ja kirkkomusiikin käytännön kurssit ovat jättäneet jäljen omaan muusikkouteeni ja laulajuuteeni. Minulla on paljon työkaluja erilaisiin tilanteisiin laulajana ja muusikkona.
Parasta ovat olleet myös opiskelukaverit ja kollegat. Täällä tutustuu erilaisiin ihmisiin, koska aluksi on paljon yhteisöllisiä ryhmäkursseja. Heistä tulee kanssamuusikoita ja hyviä ystäviä.
Kun tehdään musiikkia yhdessä, se yhdistää erityisellä tavalla. Se jättää ihmisiin jälkiä monella tasolla. Monet proggikset ovat myös niin tiiviitä, että ihmisiin tutustuu todella hyvin. Syntyy luottamus tehdä tätä yhdessä.
Mitkä ovat olleet mieleenpainuvimpia esiintymisiä tai projekteja opiskelujesi aikana?
Ensimmäinen lauluproduktioni oli Dieterich Buxtehudenin varhaisbarokin passioaiheinen mestariteos ”Membra Jesu nostri”. Oli iso asia päästä tekemään soolojuttua, jossa oli mukana ylempien kurssien kirkkomusiikin opiskelijoita.
Viime keväänä olin mukana Henry Purcellin ”King Arthurissa”. Kapellimestari Justin Doylen ohjauksessa pääsi aivan uusiin sfääreihin. Oli upea barokkiorkesteri, ja laulajat tekivät sekä kuoro- että solistiosuuksia. Opin hirveästi: barokkimusiikista ja -maailmasta, fraseerauksesta, laulutekniikasta – ja siitä, miten hypätä kuorosta suoraan soolo-osuuteen. Ne vaativat erilaista otetta.
Henkilökohtainen juttu oli myös maisterikonsertti ystäväni kanssa Kannelmäen kirkossa. Loimme kokemuksellisen rukoushetken, jossa esitimme kahdestaan osia Giovanni Battista Pergolesin ”Stabat materista” urkurin kanssa. Seurakunnan jäsenet saivat maata patjoilla, maalata vesiväreillä, kirjoittaa ja sytyttää kynttilöitä. Lapset juoksentelivat tilassa.
Tätä konseptia voisi toteuttaa kirkoissa myös vastaisuudessa. Pääpaino ei ollut vain esittäjissä vaan kaikki olivat yhdessä luomassa sitä erityistä hetkeä. Oivalsin, että konserttitilanteessa voi myös liikkua. Sen ei tarvitse olla niin vakavaa ja rajoittunutta.
Millä sanoin kuvailisit opiskelijayhteisöäsi?
Yhteisöllinen. Tukeva. Rohkaiseva. Meillä on monenlaisia opiskelijoita, ja jokainen saa olla sellainen kuin on ja tulla mukaan omilla vahvuuksillaan.
Meillä on pitkään ollut kirkkokahvit baarissa. Kimun opiskelijoiden ja opettajien yhteiset pikkujoulut ja vappujuhlat ovat myös hauskoja perinteitä. Ne vahvistavat yhteyttä ihmisten välillä.
Mitä haaveilet tekeväsi valmistumisesi jälkeen?
Edessäni on vapaus, joka on myös outoa. Kukaan ei sano, mitä pitäisi tehdä. Haluan tehdä mahdollisimman monipuolisesti erilaista laulumusiikkia. Rakastan olla oopperalavalla, haluan esittää liediä ja tehdä kirkkomusiikkia. Olen kiinnostunut myös opettajan töistä, aluksi yksityisesti.
Kesällä laulan Savonlinnan oopperakuorossa neljässä eri teoksessa. On ihana keskittyä yhteen asiaan ja olla oopperamaailmassa. Se on kaikki, mitä minun pitää tehdä.
Millaisia neuvoja antaisit niille, jotka harkitsevat kirkkomusiikin opintoja Sibelius-Akatemiassa?
Kannustan hakemaan rohkeasti, jos monipuolinen muusikkous kiinnostaa. Hakuprosessi saattaa tuntua työläältä ja suurelta, mutta siellä ei etsitä täydellistä muusikkoa joka osa-alueella. Tänne etsitään ihmistä, josta olisi monipuoliseksi muusikoksi.