Cembalisti Elina Mustonen luo monipuolista esittävää taidetta

Taideyliopiston Vuoden alumni Sibelius-Akatemiasta on taiteilijaprofessori Elina Mustonen, joka soittaa cembaloa ja opettaa cembalonsoittoa ja -pedagogiikkaa. Viime vuosina hän on yhdistänyt omaperäisissä Shakespeare- ja Molière-esityksissään cembalon soiton ja näyttelemisen.

Laura Malmivaara Elina Mustonen nojaa leukaa kämmeneensä Lasipalatsinaukiolla ja katsoo kameraan.

– Cembalolle kirjoitettiin valtavasti hienoa musiikkia 1500-luvulta 1700-luvun loppuun asti, jolloin se oli aivan keskeinen soitin myös kamarimusiikissa. 1900-luvun alussa cembalo löydettiin uudelleen, ja sille sävelletään myös uutta musiikkia. Olen itsekin päässyt soittamaan kantaesityksiä. Seuraavana on vuorossa Eero Hämeenniemen 1600- ja 1700-luvun venetsialaisten naismuusikkojen elämästä kertova teos, jossa sekä soitan että näyttelen, Elina Mustonen kertoo.

Cembalo oli Mustosen ensimmäinen instrumentti, mikä on harvinaista.

– Vanhempani hankkivat meille oman cembalon ollessani kolmevuotias. Oli luonnollista kiinnostua kotona olevasta, erikoisesta instrumentista. Tapailin sitä pienestä pitäen, ja aloitin soittotunnit kahdeksanvuotiaana. Veljeni Olli Mustosen kanssa soitimme innokkaasti yhdessä jo lapsena.

Elina Mustonen valmistui Sibelius-Akatemiasta vuonna 1983 ja jatkoi opintojaan Sweelinck-konservatoriossa Amsterdamissa.

– Seurasin sinne opettajaani Ton Koopmania, jonka mestariluokalle olin osallistunut Turussa. Koopmanin oppilaana cembalosta avautui minulle aivan uusia puolia, ja opettelin teknisen pohjan uudestaan, Mustonen toteaa.

Nykyään Mustonen konsertoi solistina ympäri maailmaa, ja hän on tehnyt lukuisia levytyksiä useille levymerkeille. Vuonna 2017 alkoi hänen taiteilijaprofessorin viisivuotiskautensa.

Tohtorintutkinto J.S Bachin cembalopedagogiikasta

Mustonen on opettanut cembalonsoittoa Sibelius-Akatemiassa 1980-luvulta alkaen.

– Saan paljon työskentelystä motivoituneiden ja lahjakkaiden nuorten kanssa. Opettaminen ja soittaminen tukevat toisiaan, ja pedagoginen työ on olennainen osa taiteellista toimintaani.

Mustonen valmistui vuonna 2006 musiikin tohtoriksi Sibelius-Akatemian DocMus-yksikön taiteilijakoulutuksesta aiheenaan J.S. Bachin cembalopedagogiikka.

– Tutkin sitä, miten Bach sävelsi omat teoksensa osin opetustyötään varten. Hän oli tunnettu opettaja. Työni lähtökohta oli eräänlainen ajatusleikki: Otin yhden teoksen ja pohdin, mitä Bach halusi oppilaidensa oppivan sitä harjoitellessaan.

Mustosen tohtorinopintojen kirjallinen osuus julkaistiin kirjana: Tanssi yli koskettimien. Ranskalainen sarja nro 5 G-duuri, BWV 816, Johann Sebastian Bachin cembalonsoitonopetuksen peilinä.

– Jokainen uusi teos, jonka esitän, vaatii myös taustatutkimusta. Haluan tietää, missä kontekstissa teos on syntynyt. Tutkimus toimii aina inspiraation lähteenä esitykselle, ei missään tapauksessa rajoittavana tekijänä.

Näytteleminen ja esittämisen uudet muodot

Jo uransa alussa Elina Mustonen astui teatterin maailmaan oopperan kautta.

– Ensimmäisessä resitatiivitehtävässäni Kansallisoopperassa ohjaaja Lisbeth Landefort laittoi minut esiintymislavalle. Se oli sykähdyttävä kokemus. Teimme yhteistyötä myös muissaproduktioissa, ja sain pikkuhiljaa kokeilla siipiäni näyttelijäntyön parissa. Olen sittemmin syventänyt teatteritaiteen opintojani muun muassa Lontoon Royal Academy of Dramatic Artissa. Näytteleminen vei täysin mukanaan, ja haluan yhdistää sen muusikon uraani, Mustonen kertoo.

Vuonna 2016 Mustonen rakensi yhteistyössä ohjaaja Johanna Freundlichin ja tutkija Nely Keinäsen kanssa näyttämöllisen sooloteoksen Her Infinite Variety – Shakespearen naiset sanoin ja sävelin. Shakespearen naishahmojen jälkeen oli vuorossa Freundlichin ja visualisti Nina Mansikankanssa yhteistyönä syntynytJouez! – Molièren matkassa.

– Tavoitteena on ollut yhdistää muusikon ja näyttelijän roolit mahdollisimman saumattomasti toisiinsa. Esiintyessäni tunnen tekeväni pohjimmiltaan samaa, vain väline vaihtuu.

Teokset ovat saaneet lukuisilla kotimaisilla ja ulkomaisilla esityksillään innostuneen vastaanoton. Seuraavaksi on tulossa Shakespeare-esityksen englanninkielinenversio sekä aiemmin mainittu Venetsian naismuusikoista kertova näyttämöteos.

Taideyliopiston vuoden alumni 2019 Sibelius-Akatemiasta

Mustonen kertoo iloitsevansa nimityksestä vuoden alumniksi. Tämän vuoden teemana on Kestävä tulevaisuus.

– Olen todella otettu, että minut valittiin vuoden alumniksi. Musiikilla on jo antiikin ajoista alkaen todettu olevan valtava vaikutus ihmismieleen, ja muusikoita on muistutettu tämän vallan kautta tulevasta vastuusta. Kenties nykyisen kiihkeän ja meluisan maailmanmenon keskellä meillä voisi olla annettavaa myös kestävälle tulevaisuudelle. Toivon myös, että voin osaltani olla lisäämässä yhteistyötä Taideyliopiston eri akatemioiden välillä. Ehkä voin omalla esimerkilläni kannustaa muitakin kulkemaan rohkeasti kohti uudenlaisia ja entistä monipuolisempia itseilmaisun mahdollisuuksia, Mustonen toteaa.


Taideyliopiston Vuoden alumnit ovat rohkeita esikuvia, jotka ovat vahvistaneet toiminnallaan taiteen ja taiteilijakoulutuksen ainutlaatuista arvoa ja merkitystä. Taideyliopiston kasvatteina Vuoden alumnit osallistuvat taiteellisten perinteiden eteenpäin välittämiseen ja oman alansa rohkeaan uudistamiseen. Taideyliopisto valitsee vuosittain kolme Vuoden alumnia, yhden kustakin akatemiasta.

Teksti: Päivi Brink