“Äiti, kuraattori, tanssikirjoittaja” – Professori Maryam Bagheri Nesami näkee taiteen potentiaalisena vapauden harjoittamisen tilana
Maryam Bagheri Nesami vietti lapsuutensa ja nuoruutensa Iranissa, missä tanssiin ja tanssimiseen liittyy rajoituksia. Nykyään hän työskentelee taiteellisen tutkimuksen professorina Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa, ja on erikoistunut tanssiin, kuratointikäytänteisiin ja koreokirjoittamiseen.
Vapaa taiteilija, jolle tanssi on tärkeä ilmaisumuoto. Tanssikirjoittaja. Tanssi-ihminen, mutta ei välttämättä tanssija. Tutkija, jota kiinnostaa sooloesiintyminen ja siihen liittyvät mahdollisuudet harjoittaa vapautta.
Näin Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun taiteellisen tutkimuksen professori Maryam Bagheri Nesami kuvailee itseään.
Nesamin professuuri alkoi toukokuussa 2024, joten perehtyminen uuteen tehtävään on vielä kesken. Nesamin uuden työn myötä hänen koko perheensä muutti toiselle pallonpuoliskolle ja toiseen vuodenaikaan: Uudesta-Seelannista Suomeen.
Mutta tämä ei ollut ensimmäinen ja isoin maisemanmuutos Nesamin elämässä.
Maryam Bagheri Nesami syntyi ja vietti ensimmäiset parikymmentä vuotta elämästään Iranissa. Teheranissa hän suoritti kulttuuri- ja taidehallinnon alan kanditutkinnon ja taiteellisen tutkimuksen maisteritutkinnon. Mutta samaan aikaan hän oli osa underground-tanssiyhteisöä, joka toimi valtavirrasta sivussa.
”Tanssiminen on Iranissa ongelmallista, mutta se ei tarkoita, etteikö sitä tapahtuisi. En saanut järjestelmällistä koulutusta tanssin alalta vaan omaksuin oppeja eri suunnista. Myöhemmin löysin enemmän samaistumispintaa niistä taiteilijoista, joiden työskentely oli kokeellisempaa”, hän kertoo.
Poliittiseen toimintaan, väkivallattomaan vastarintaan, inkluusioon ja vapauteen liittyvät kysymykset olivat tärkeä osa Nesamin taiteellista työskentelyä heti alusta pitäen.
Samoista aiheista tuli myöhempinä vuosina tärkeitä elementtejä hänen urallaan. Merkittävä hetki Nesamin uralla tapahtui vuonna 2015, kun hän muutti Uuteen-Seelantiin seuratakseen aviomiestään, joka aloitti tohtorinopinnot.
Aucklandissa Nesami toimi vapaaehtoisena taideprojekteissa ja tutustui niissä ihmisiin, joista tuli myöhemmin hänen tärkeitä akateemisia kollegojaan ja jopa hänen opinnäytteensä ohjaajia. Nesami aloitti tohtorinopintonsa University of Auckland -yliopistossa vuonna 2017 ja sai tutkintonsa päätökseen vuonna 2021.
Hänen tohtorin tutkinnon opinnäytteensä käsitteli sooloesiintymisen koreografista praktiikkaa potentiaalisena vapauden harjoittamisen tilana.
”Taiteellinen tutkimus avasi minulle kielen, jonka avulla kommunikoida omaa työskentelyäni. Taiteellinen tutkimus voi myös tarjota strategioita poliittisen vapauden harjoittamiseen”, hän selittää.
Tohtoriksi valmistuttuaan Nesami on työstänyt samoja teemoja taiteessaan ja tutkimuksessaan.
Jo ennen professuuriaan Taideyliopistossa hän tutustui pohjoismaisiin ja suomalaisiin kollegoihin akateemisissa ja taiteellisissa konteksteissa ja solmi tärkeitä ystävyyksiä. Näiden yhteyksien kautta hän oli mukana kahdessa Koneen säätiön rahoittamassa tutkijatohtorin tutkimushankkeessa, joista toinen on yhä käynnissä. Hän on myös toiminut kuraattorina useilla taidefestivaaleilla, joista viimeisin oli Trondheimissa, Norjassa.
Nesami ja hänen kollegansa ovat projektiensa puitteissa luoneet yhteistyömahdollisuuksia esittävien taiteiden ammattilaisten välille Euroopan ja Lähi-idän maissa. Suurin osa yhteistyöstä on tapahtunut roundtable-keskustelujen muodossa. Tämän myötä Nesami on pohtinut kuratointia syvällisemmällä tasolla ja kuinka sitä voitaisiin tehdä eettisemmin.
”Olen kiinnostunut tuomaan kuratoinnin praktiikkaan hoivan näkökulman. Vierailijoiden ja koolle kutsujien suhteeseen voi liittyä syrjinnän ja väkivallan riski”, hän selittää.
Taiteellinen tutkimus on antanut Nesamille välineitä analysoida tanssin esittämistä, koreografiaa ja kuratorista praktiikkaa. Tänä päivänä Nesami näkee itsensä ensisijaisesti tanssikirjoittajana.
Nesamin perhe muutti Uudesta-Seelannista 2-vuotiaan tyttärensä kanssa. Lapsen syntymän jälkeen äitiydestä on tullut keskeinen osa Nesamin kehollisuutta. Äitiys sulautuu yhteen hänen kehollisuuteen liittyvään työhönsä taiteilijana ja tutkijana.
”Kutsun itseäni äidiksi, kuraattoriksi, tanssikirjoittajaksi – yhtenä väliviivallisena terminä. Kirjoitan tanssista, tanssille ja tanssin kautta ja kanssa. Siksi olen alkanut kutsua itseäni tanssi-ihmiseksi”, hän nauraa.
Kuva: Petri Summanen/Taideyliopisto