Studia Generalia: Hyvinvointia laulamalla
Tule mukaan osallistavaan luentoon, jossa myös lauletaan!

Laulamisella on tutkitusti laaja-alaiset vaikutukset ihmisen hyvinvointiin. Laulaminen on evolutiivisesti katsottuna ihmiselle lajityypillistä käyttäytymistä sekä yksi sosiaalisen vuorovaikutuksen ja tunteiden ilmaisun väline. Laulaminen, ihmiselle luontainen musiikillinen kommunikaatio, johon liittyy vahvasti kehollisuus ja tarinallisuus, vahvistaa sosiaalista resilienssiä ja auttaa ihmistä toipumaan henkisestä stressistä. Yhdessä laulamisen avulla voidaan vaikuttaa tunteiden tunnistamiseen, säätelyyn ja oppimiseen. Jos ihminen osaa tunnistaa kehon sisältä ja ulkopuolelta tulevia viestejä, hänellä on mahdollisuus edistää omaa hyvinvointiaan ja navigoida muuttuvassa ympäristössä turvallisesti sekä palautua mahdollisten stressitekijöiden aiheuttamista kuormituksista paremmin.
FT Mari Koistinen tutki lukiolaisten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämistä ryhmälauluopetuksen kontekstissa. ”Laulaminen tässä tutkimuksessa ymmärrettiin oman kehon ja äänen etsimiseksi ja tutkimiseksi sekä äänellä leikkimiseksi erilaisten kehollisten ja ilmaisullisten harjoitusten avulla, ei pelkästään laulamisen tavoitteelliseksi oppimiseksi. Tutkimuksen taustalla oli myös yhdessä laulamisen näkökulmien ja mahdollisuuksien esiin nostaminen osana lukion musiikinopetusta ja kouluyhteisöä sekä lauletun musiikkiperinteen jatkumon säilyttäminen.”
Koistisen keväällä 2025 tarkastetun väitöskirjan mukaan oppimalla tuntemaan ja hallitsemaan kehoaan sekä kokemalla kokonaisvaltaisen hengityksen ja rentoutumisen merkityksen kehossaan nuoret saavat työkaluja oman hyvinvointinsa edistämiseen. Tulosten mukaan oppijoiden keho- ja hengitystietoisuutta lisäämällä voidaan vahvistaa heidän itsetuntoaan, lievittää stressiä sekä vähentää sosiaalista ahdistusta. Ryhmän tuella ja koolla sekä opettajan pedagogisella toiminnalla oppimisessa on merkitystä.
Koistisen osallistavassa luennossa myös lauletaan yhdessä.
Lisätietoja: Jan Lehtola, jan.lehtola@uniarts.fi
Laulamisella on tutkitusti laaja-alaiset vaikutukset ihmisen hyvinvointiin. Laulaminen on evolutiivisesti katsottuna ihmiselle lajityypillistä käyttäytymistä sekä yksi sosiaalisen vuorovaikutuksen ja tunteiden ilmaisun väline. Laulaminen, ihmiselle luontainen musiikillinen kommunikaatio, johon liittyy vahvasti kehollisuus ja tarinallisuus, vahvistaa sosiaalista resilienssiä ja auttaa ihmistä toipumaan henkisestä stressistä. Yhdessä laulamisen avulla voidaan vaikuttaa tunteiden tunnistamiseen, säätelyyn ja oppimiseen. Jos ihminen osaa tunnistaa kehon sisältä ja ulkopuolelta tulevia viestejä, hänellä on mahdollisuus edistää omaa hyvinvointiaan ja navigoida muuttuvassa ympäristössä turvallisesti sekä palautua mahdollisten stressitekijöiden aiheuttamista kuormituksista paremmin.
FT Mari Koistinen tutki lukiolaisten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämistä ryhmälauluopetuksen kontekstissa. ”Laulaminen tässä tutkimuksessa ymmärrettiin oman kehon ja äänen etsimiseksi ja tutkimiseksi sekä äänellä leikkimiseksi erilaisten kehollisten ja ilmaisullisten harjoitusten avulla, ei pelkästään laulamisen tavoitteelliseksi oppimiseksi. Tutkimuksen taustalla oli myös yhdessä laulamisen näkökulmien ja mahdollisuuksien esiin nostaminen osana lukion musiikinopetusta ja kouluyhteisöä sekä lauletun musiikkiperinteen jatkumon säilyttäminen.”
Koistisen keväällä 2025 tarkastetun väitöskirjan mukaan oppimalla tuntemaan ja hallitsemaan kehoaan sekä kokemalla kokonaisvaltaisen hengityksen ja rentoutumisen merkityksen kehossaan nuoret saavat työkaluja oman hyvinvointinsa edistämiseen. Tulosten mukaan oppijoiden keho- ja hengitystietoisuutta lisäämällä voidaan vahvistaa heidän itsetuntoaan, lievittää stressiä sekä vähentää sosiaalista ahdistusta. Ryhmän tuella ja koolla sekä opettajan pedagogisella toiminnalla oppimisessa on merkitystä.
Koistisen osallistavassa luennossa myös lauletaan yhdessä.
Lisätietoja: Jan Lehtola, jan.lehtola@uniarts.fi