NYKY Ensemble: CybOrgan
Koe NYKY Ensemblen kanssa urkujen laajennettu sointimaailma: kyborgimaisia sävyjä, rytmistä voimaa ja tilallista vuoropuhelua.
***
Experience the expanded sound world of the organ with NYKY Ensemble: cyborg-like sonorities, rhythmic power, and spatial dialogue.
Konsertissa urkujen sointimaailmaa laajennetaan kyborgi-urkujen lailla, mutta ei pelkästään elektroniikan ja tietokoneiden avulla, vaan lisäämällä soitin vaihteleviin kokoonpanoihin duosta isoon ensembleen.
Urkujen paikkasidonnaisuutta rikotaan erilaisissa soinnillisissa sekä rytmisissä ympäristöissä, joissa myös urkujen sukulaissoittimet, harmonikka ja Hammond-urut, saavat oman roolinsa.
***
In this concert, the sound world of the organ is expanded as if creating a kind of cyborg-organ — not only through electronics and digital technology, as in the concert’s title piece, but also by placing the instrument in highly varied ensembles, from duos to a large ensemble.
The organ’s site-specific nature is challenged in diverse sonic and rhythmic environments, where the organ’s kindred instruments — the accordion and the Hammond organ — also take on their own roles.
Ohjelma / Programme
Mikołaj Majkusiak (1983–): Crossover Concerto (2017)
I. Prestissimo
II. Leggiero
III. Pesante
IV. Fugato
Marija Baniulytė, kapellimestari / conductor
Marika Kostecka, piccolo
Olena Tolokolnikova, Hammond-urku / Hammond organ
Venla Saavalainen, viulu / violin
Klara Leoson, viulu / violin
Margherita Pucci, alttoviulu / viola
Dario Scalabrini, EWI
Sampo Harju, sähkökitara / electric guitar
Leonardo Rojnić, harmonikka / accordion
Juuso Björkroth, bassoklarinetti / bass clarinet
Juho Pétas, tenori saksofoni / tenor saxophone
Mitja Koskiluoma, lyömäsoittimet / percussion
Isabel Mundry (1963–): Traces de Moments (1999–2000)
Viljami Kemppinen, viulu / violin
Stella Forssell, alttoviulu / viola
Malcolm Chojnowska, sello / violoncello
Dario Scalabrini, klarinetti / clarinet
Laura Mehmet, harmonikka / accordion
Nico Muhly (1981–): Beaming Music (2007)
Olgierd Granatowi, marimba
Eino Susitaival, urut / organ
Matti Laine (1996–): The Wizard Isn’t Real (2025), kantaesitys / premiere
Juho Pétas, tenorisaksofoni / tenor saxophone
Sampo Harju, sähkökitara / electric guitar
Anni Pelkonen, harmonikka / accordion
Eino Susitaival, urut / organ
Veli Kujala (1976–): CybOrgan (2012)
I. -UM
II. On the Strand of Remoteness
III. Warp
Marija Baniulytė, kapellimestari / conductor
Sini Wallius, urut / organ
Fanni Piri, Venla Saavalainen, Klara Leoson; viulu I / violin I
Viljami Kemppinen, Erika Härö, Elena Kirdait; viulu II / violin II
Margherita Pucci, Stella Forssell; alttoviulu / viola
Kevin Zhuang, Malcolm Chojnowska; sello / violoncello
Martti Genevet, kontrabasso / double bass
Jere Harjunniemi, Veli Kujala; electronics
Musiikin ohjaus / music coaching: Susanne Kujala
Ohjelmasta / About the programme
Konsertin avauksena kuullaan puolalaisen Mikołaj Majkusiakin energinen ja rytmisesti vääjämättömästi eteneväCrossover Concerto (2017) ensemblelle, johon kuuluu jousikvartetin ja puhallinsoitinten lisäksi harmonikka, piano, lyömäsoittimet sekä EWI (Electronic Wind Instrument), sähkökitara ja Hammond urut.
Saksalaisen Isabel Mundryn teos Traces des Moments (2000) jousitriolle, klarinetille ja harmonikalle soi kuin läpivalaistuna hetkenä. Luonnossa satunnaisesti piirtyvät aaltoliikkeet kuten tuulen synnyttämät aallot hiekassa tai vedessä, resonoivat, heijastuvat, peilautuvat ja varjostavat ikään kuin liikkuvina muotoina ajassa.
Pienestä eleestä syntyy iso hahmo, näin tapahtuu myös yhdysvaltalaisen Nico Muhlyn teoksessa Beaming Music (2002) marimballe ja uruille, jossa rytminen liike on jälleen hyvin toisenlainen. Lyhyistä rytmisistä soluista muuntuu laajoja, avoimia sointuja.
Taideyliopistossa sävellystä opiskeleva Matti Laine on säveltänyt konserttia varten teoksen uruille, harmonikalle, sähkökitaralle ja tenorisaksofonille. Kvartetossa soittimet asetetaan kauas toisistaan, ja harmonikka toimii eräänlaisena urkujen kaukopillistönä tuoden aaltoliikkeen omaista vuoropuhelua urkujen kanssa.
Veli Kujalan CybOrgan päättää konsertin intensiivisellä ja moniulotteisella äänimatkalla, joka liikkuu vapaasti tyylillisten vaikutteiden välillä keskiaikaisesta organumista avantgardeen, hetkittäin jopa improvisatorisin sävyin. Yhdessä jousiorkesterin ja elektroniikan kanssa urut muodostavat hengittävän organismin.
Teksti: Susanne Kujala
***
The opening work, Crossover Concerto (2017) by Polish composer Mikołaj Majkusiak, is an energetic and rhythmically compelling piece for an ensemble that includes, in addition to a string quartet and wind instruments, accordion, piano, percussion, EWI (Electronic Wind Instrument), electric guitar, and Hammond organ.
German composer Isabel Mundry’s Traces des Moments (2000) for string trio, clarinet, and accordion sounds like an illuminated moment. The wave-like movements found in nature — such as wind-created patterns in sand or water — resonate, reflect, mirror, and shadow one another, forming moving shapes in time.
From small gestures arise large figures — as in American composer Nico Muhly’s Beaming Music (2002) for marimba and organ, where rhythmic motion takes on a very different form. Short rhythmic cells transform into broad, open harmonies.
Matti Laine, a composition student at the Sibelius Academy, has written a new piece for organ, accordion, electric guitar, and tenor saxophone for this concert. In this quartet, the instruments are placed far apart, and the accordion functions as a kind of distant organ pipe, engaging in a wave-like dialogue with the organ.
The concert concludes with Veli Kujala’s CybOrgan — an intense, multi-dimensional sound journey that moves freely between stylistic influences, from medieval organum to the avant-garde, at times with improvisatory hues. Together with the string orchestra and electronics, the organ forms a breathing organism.
Text: Susanne Kujala
Teosesittely / Program note: Matti Laine – The Wizard Isn’t Real (2025)
Musikaalielokuvassa Ihmemaa Oz (1939) kansasilainen orpotyttö Dorothy kulkeutuu pyörremyrskyn mukana haaveidensa taikamaahan sateenkaaren tuolle puolen. Koti-ikävä iskee, ja palatakseen takaisin Dorothy matkustaa Smaragdikaupunkiin päävelho Ozin pakeille. Pelolla hallitseva velho pyytää palveluksestaan vastalahjaksi Lännen pahan noidan luutaa. Surmattuaan noidan Dorothy uusine ystävineen vie luudan velholle. Ystävyksille selviää, että jylisevän äänen ja julmien, tulenlieskojen ja savun ympäröimien hologrammikasvojen taustalla häärääkin – mikrofoniin puhuen ja vivuista vedellen – vain tuiki tavallinen vanha mies.
Mustavalkoisesta Kansasista värikkääseen Oziin matkaava Dorothy on tulkittu seksuaalivähemmistöjen vapauden kaipuun metaforaksi. Homomiestä tarkoittava friend of Dorothy -slangi-ilmaisu saattaa myös olla viittaus elokuvaan. New Yorkissa 28. kesäkuuta 1969 varhain aamuyöstä – vain tunteja Dorothya näytelleen homoikoni Judy Garlandin hautajaisten jälkeen – syttyivät niin kutsutut Stonewallin mellakat. Niissä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt vastustivat väkivalloin poliisin Stonewall Inn ‑baariin kohdistamaa ratsiaa. Mellakat nähdään kansainvälisen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksien liikkeen sytykkeenä.
Teksti: Matti Laine
***
In the musical film The Wizard of Oz (1939), a tornado carries Dorothy, an orphan girl from Kansas, over the rainbow into the magical land of her dreams. Dorothy ends up homesick, and travels to the Emerald City to meet the great Wizard of Oz. In exchange for bringing Dorothy back home, the fearsome wizard demands the broomstick of the Wicked Witch of the West. After slaying the witch, Dorothy and her new friends bring the broomstick to him. They then discover that behind the thundering voice, the terrifying flames, smoke, and projected holographic face, there is only a very ordinary old man, speaking into a microphone and pulling levers.
Dorothy’s journey from black-and-white Kansas to the colorful land of Oz has been interpreted as a metaphor for the longing for freedom among sexual minorities. Likewise, the slang expression ’friend of Dorothy,’ used to refer to a gay man, may derive from the film. In New York, in the early hours of June 28, 1969 – only hours after the funeral of Judy Garland, who had played Dorothy and become a gay icon – the so-called Stonewall riots broke out. In them, sexual and gender minorities resisted a police raid on the Stonewall Inn bar with force. These riots are seen as the spark that ignited the international movement for LGBTQ+ rights.
Text: Matti Laine
Esiintyjät / Performers
NYKY Ensemble
Marija Baniulytė, kapellimestari / conductor
Marika Kostecka, piccolo
Dario Scalabrini, EWI (electronic wind instrument), klarinetti / clarinet
Juuso Björkroth, bassoklarinetti / bass clarinet
Juho Pétas, tenorisaksofoni / tenor saxophone
Mitja Koskiluoma, lyömäsoittimet / percussion
Olgierd Granatowi, marimba
Olena Tolokolnikova, Hammond-urut / Hammond organ
Vinha Rechardt, piano
Eino Susitaival, urut / organ
Sini Wallius, urut / organ
Laura Mehmeti, harmonikka / accordion
Anni Pelkonen, harmonikka / accordion
Leonardo Rojnić, harmonikka / accordion
Sampo Harju, sähkökitara / electric guitar
Erika Härö, viulu / violin
Viljami Kemppinen, viulu / violin
Elena Kirdaite, viulu / violin
Klara Leoson, viulu / violin
Fanni Piri, viulu / violin
Venla Saavalainen, viulu / violin
Stella Forssell, alttoviulu / viola
Margherita Pucci, alttoviulu / viola
Mal Chojnowska, sello / cello
Kevin Zhuang, sello / cello
Martti Genevet, kontrabasso / double bass
Susanne Kujala, musiikin valmennus / music coaching
Veli Kujala, live-elektroniikka / live-electronics
Jere Harjunniemi, äänitekniikka / sound engineer
Libero Mureddu, NYKY Ensemble, intendentti / intendant
Jaakko Kilpeläinen, NYKY Ensemble, tuottaja / producer
NYKY Ensemble
NYKY Ensemble on Taideyliopiston Sibelius-Akatemian nykymusiikkiyhtye, joka toimii foorumina nykymusiikin projekteille ja tarjoaa näkökulmia aikamme musiikin suuntauksiin ja tekniikoihin, kuten esimerkiksi laajennettuihin soittotekniikoihin, live-elektroniikkaan, mikrotonaalisuuteen, minimalismiin tai taiteidenväliseen yhteistyöhön. Yhtyeen kokoonpano riippuu kulloinkin esitettävistä teoksista ja yhtyeen vierailevana ohjaajana on kullakin konserttiperiodilla nykymusiikkiin erikoistunut muusikko tai yhtye.
lisätiedot / additional information: Jaakko Kilpeläinen, jaakko.kilpelainen@uniarts.fi
Konsertissa urkujen sointimaailmaa laajennetaan kyborgi-urkujen lailla, mutta ei pelkästään elektroniikan ja tietokoneiden avulla, vaan lisäämällä soitin vaihteleviin kokoonpanoihin duosta isoon ensembleen.
Urkujen paikkasidonnaisuutta rikotaan erilaisissa soinnillisissa sekä rytmisissä ympäristöissä, joissa myös urkujen sukulaissoittimet, harmonikka ja Hammond-urut, saavat oman roolinsa.
***
In this concert, the sound world of the organ is expanded as if creating a kind of cyborg-organ — not only through electronics and digital technology, as in the concert’s title piece, but also by placing the instrument in highly varied ensembles, from duos to a large ensemble.
The organ’s site-specific nature is challenged in diverse sonic and rhythmic environments, where the organ’s kindred instruments — the accordion and the Hammond organ — also take on their own roles.
Ohjelma / Programme
Mikołaj Majkusiak (1983–): Crossover Concerto (2017)
I. Prestissimo
II. Leggiero
III. Pesante
IV. Fugato
Marija Baniulytė, kapellimestari / conductor
Marika Kostecka, piccolo
Olena Tolokolnikova, Hammond-urku / Hammond organ
Venla Saavalainen, viulu / violin
Klara Leoson, viulu / violin
Margherita Pucci, alttoviulu / viola
Dario Scalabrini, EWI
Sampo Harju, sähkökitara / electric guitar
Leonardo Rojnić, harmonikka / accordion
Juuso Björkroth, bassoklarinetti / bass clarinet
Juho Pétas, tenori saksofoni / tenor saxophone
Mitja Koskiluoma, lyömäsoittimet / percussion
Isabel Mundry (1963–): Traces de Moments (1999–2000)
Viljami Kemppinen, viulu / violin
Stella Forssell, alttoviulu / viola
Malcolm Chojnowska, sello / violoncello
Dario Scalabrini, klarinetti / clarinet
Laura Mehmet, harmonikka / accordion
Nico Muhly (1981–): Beaming Music (2007)
Olgierd Granatowi, marimba
Eino Susitaival, urut / organ
Matti Laine (1996–): The Wizard Isn’t Real (2025), kantaesitys / premiere
Juho Pétas, tenorisaksofoni / tenor saxophone
Sampo Harju, sähkökitara / electric guitar
Anni Pelkonen, harmonikka / accordion
Eino Susitaival, urut / organ
Veli Kujala (1976–): CybOrgan (2012)
I. -UM
II. On the Strand of Remoteness
III. Warp
Marija Baniulytė, kapellimestari / conductor
Sini Wallius, urut / organ
Fanni Piri, Venla Saavalainen, Klara Leoson; viulu I / violin I
Viljami Kemppinen, Erika Härö, Elena Kirdait; viulu II / violin II
Margherita Pucci, Stella Forssell; alttoviulu / viola
Kevin Zhuang, Malcolm Chojnowska; sello / violoncello
Martti Genevet, kontrabasso / double bass
Jere Harjunniemi, Veli Kujala; electronics
Musiikin ohjaus / music coaching: Susanne Kujala
Ohjelmasta / About the programme
Konsertin avauksena kuullaan puolalaisen Mikołaj Majkusiakin energinen ja rytmisesti vääjämättömästi eteneväCrossover Concerto (2017) ensemblelle, johon kuuluu jousikvartetin ja puhallinsoitinten lisäksi harmonikka, piano, lyömäsoittimet sekä EWI (Electronic Wind Instrument), sähkökitara ja Hammond urut.
Saksalaisen Isabel Mundryn teos Traces des Moments (2000) jousitriolle, klarinetille ja harmonikalle soi kuin läpivalaistuna hetkenä. Luonnossa satunnaisesti piirtyvät aaltoliikkeet kuten tuulen synnyttämät aallot hiekassa tai vedessä, resonoivat, heijastuvat, peilautuvat ja varjostavat ikään kuin liikkuvina muotoina ajassa.
Pienestä eleestä syntyy iso hahmo, näin tapahtuu myös yhdysvaltalaisen Nico Muhlyn teoksessa Beaming Music (2002) marimballe ja uruille, jossa rytminen liike on jälleen hyvin toisenlainen. Lyhyistä rytmisistä soluista muuntuu laajoja, avoimia sointuja.
Taideyliopistossa sävellystä opiskeleva Matti Laine on säveltänyt konserttia varten teoksen uruille, harmonikalle, sähkökitaralle ja tenorisaksofonille. Kvartetossa soittimet asetetaan kauas toisistaan, ja harmonikka toimii eräänlaisena urkujen kaukopillistönä tuoden aaltoliikkeen omaista vuoropuhelua urkujen kanssa.
Veli Kujalan CybOrgan päättää konsertin intensiivisellä ja moniulotteisella äänimatkalla, joka liikkuu vapaasti tyylillisten vaikutteiden välillä keskiaikaisesta organumista avantgardeen, hetkittäin jopa improvisatorisin sävyin. Yhdessä jousiorkesterin ja elektroniikan kanssa urut muodostavat hengittävän organismin.
Teksti: Susanne Kujala
***
The opening work, Crossover Concerto (2017) by Polish composer Mikołaj Majkusiak, is an energetic and rhythmically compelling piece for an ensemble that includes, in addition to a string quartet and wind instruments, accordion, piano, percussion, EWI (Electronic Wind Instrument), electric guitar, and Hammond organ.
German composer Isabel Mundry’s Traces des Moments (2000) for string trio, clarinet, and accordion sounds like an illuminated moment. The wave-like movements found in nature — such as wind-created patterns in sand or water — resonate, reflect, mirror, and shadow one another, forming moving shapes in time.
From small gestures arise large figures — as in American composer Nico Muhly’s Beaming Music (2002) for marimba and organ, where rhythmic motion takes on a very different form. Short rhythmic cells transform into broad, open harmonies.
Matti Laine, a composition student at the Sibelius Academy, has written a new piece for organ, accordion, electric guitar, and tenor saxophone for this concert. In this quartet, the instruments are placed far apart, and the accordion functions as a kind of distant organ pipe, engaging in a wave-like dialogue with the organ.
The concert concludes with Veli Kujala’s CybOrgan — an intense, multi-dimensional sound journey that moves freely between stylistic influences, from medieval organum to the avant-garde, at times with improvisatory hues. Together with the string orchestra and electronics, the organ forms a breathing organism.
Text: Susanne Kujala
Teosesittely / Program note: Matti Laine – The Wizard Isn’t Real (2025)
Musikaalielokuvassa Ihmemaa Oz (1939) kansasilainen orpotyttö Dorothy kulkeutuu pyörremyrskyn mukana haaveidensa taikamaahan sateenkaaren tuolle puolen. Koti-ikävä iskee, ja palatakseen takaisin Dorothy matkustaa Smaragdikaupunkiin päävelho Ozin pakeille. Pelolla hallitseva velho pyytää palveluksestaan vastalahjaksi Lännen pahan noidan luutaa. Surmattuaan noidan Dorothy uusine ystävineen vie luudan velholle. Ystävyksille selviää, että jylisevän äänen ja julmien, tulenlieskojen ja savun ympäröimien hologrammikasvojen taustalla häärääkin – mikrofoniin puhuen ja vivuista vedellen – vain tuiki tavallinen vanha mies.
Mustavalkoisesta Kansasista värikkääseen Oziin matkaava Dorothy on tulkittu seksuaalivähemmistöjen vapauden kaipuun metaforaksi. Homomiestä tarkoittava friend of Dorothy -slangi-ilmaisu saattaa myös olla viittaus elokuvaan. New Yorkissa 28. kesäkuuta 1969 varhain aamuyöstä – vain tunteja Dorothya näytelleen homoikoni Judy Garlandin hautajaisten jälkeen – syttyivät niin kutsutut Stonewallin mellakat. Niissä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt vastustivat väkivalloin poliisin Stonewall Inn ‑baariin kohdistamaa ratsiaa. Mellakat nähdään kansainvälisen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksien liikkeen sytykkeenä.
Teksti: Matti Laine
***
In the musical film The Wizard of Oz (1939), a tornado carries Dorothy, an orphan girl from Kansas, over the rainbow into the magical land of her dreams. Dorothy ends up homesick, and travels to the Emerald City to meet the great Wizard of Oz. In exchange for bringing Dorothy back home, the fearsome wizard demands the broomstick of the Wicked Witch of the West. After slaying the witch, Dorothy and her new friends bring the broomstick to him. They then discover that behind the thundering voice, the terrifying flames, smoke, and projected holographic face, there is only a very ordinary old man, speaking into a microphone and pulling levers.
Dorothy’s journey from black-and-white Kansas to the colorful land of Oz has been interpreted as a metaphor for the longing for freedom among sexual minorities. Likewise, the slang expression ’friend of Dorothy,’ used to refer to a gay man, may derive from the film. In New York, in the early hours of June 28, 1969 – only hours after the funeral of Judy Garland, who had played Dorothy and become a gay icon – the so-called Stonewall riots broke out. In them, sexual and gender minorities resisted a police raid on the Stonewall Inn bar with force. These riots are seen as the spark that ignited the international movement for LGBTQ+ rights.
Text: Matti Laine
Esiintyjät / Performers
NYKY Ensemble
Marija Baniulytė, kapellimestari / conductor
Marika Kostecka, piccolo
Dario Scalabrini, EWI (electronic wind instrument), klarinetti / clarinet
Juuso Björkroth, bassoklarinetti / bass clarinet
Juho Pétas, tenorisaksofoni / tenor saxophone
Mitja Koskiluoma, lyömäsoittimet / percussion
Olgierd Granatowi, marimba
Olena Tolokolnikova, Hammond-urut / Hammond organ
Vinha Rechardt, piano
Eino Susitaival, urut / organ
Sini Wallius, urut / organ
Laura Mehmeti, harmonikka / accordion
Anni Pelkonen, harmonikka / accordion
Leonardo Rojnić, harmonikka / accordion
Sampo Harju, sähkökitara / electric guitar
Erika Härö, viulu / violin
Viljami Kemppinen, viulu / violin
Elena Kirdaite, viulu / violin
Klara Leoson, viulu / violin
Fanni Piri, viulu / violin
Venla Saavalainen, viulu / violin
Stella Forssell, alttoviulu / viola
Margherita Pucci, alttoviulu / viola
Mal Chojnowska, sello / cello
Kevin Zhuang, sello / cello
Martti Genevet, kontrabasso / double bass
Susanne Kujala, musiikin valmennus / music coaching
Veli Kujala, live-elektroniikka / live-electronics
Jere Harjunniemi, äänitekniikka / sound engineer
Libero Mureddu, NYKY Ensemble, intendentti / intendant
Jaakko Kilpeläinen, NYKY Ensemble, tuottaja / producer
NYKY Ensemble
NYKY Ensemble on Taideyliopiston Sibelius-Akatemian nykymusiikkiyhtye, joka toimii foorumina nykymusiikin projekteille ja tarjoaa näkökulmia aikamme musiikin suuntauksiin ja tekniikoihin, kuten esimerkiksi laajennettuihin soittotekniikoihin, live-elektroniikkaan, mikrotonaalisuuteen, minimalismiin tai taiteidenväliseen yhteistyöhön. Yhtyeen kokoonpano riippuu kulloinkin esitettävistä teoksista ja yhtyeen vierailevana ohjaajana on kullakin konserttiperiodilla nykymusiikkiin erikoistunut muusikko tai yhtye.
lisätiedot / additional information: Jaakko Kilpeläinen, jaakko.kilpelainen@uniarts.fi