Kuule, minä sävellän!
Ainutlaatuisessa koulutushankkeessa lapset ja nuoret saavat mahdollisuuden säveltää sinfoniaorkesterin soittimille ammattilaisten tuella.
Mikä on Kuule, minä sävellän?
Kuule, minä sävellän! on monimuotoinen koulutushanke, jossa lapset ja nuoret saavat mahdollisuuden säveltää sinfoniaorkesterin soittimille. Heitä ohjaavat ammattisäveltäjät, eri alojen taiteilijat ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemian opiskelijat ja opettajat.
Keskeisenä filosofiana on toteuttaa jokaisen lapsen ja nuoren musiikillinen visio sellaisenaan, eikä osallistuvilta lapsilta ja nuorilta edellytetä aiempaa musiikillista osaamista. Ohjaajat auttavat kirjoittamaan sävellykset nuoteiksi ja teokset esittää lopulta yhteistyötahojen ammattimuusikoista koostuva Kuule Ensemble.
Taustaa
Kuule, minä sävellän! -koulutushanke sai alkunsa New Yorkin filharmonisen orkesterin kiinnostuksesta suomalaista musiikkikasvatusta, koulutusta ja osallistavaa taiteellista toimintaa kohtaan. Musiikkitalon päätoimijat Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Radion sinfoniaorkesteri ja Helsingin kaupunginorkesteri sekä Suomen Kansallisooppera ja -baletti käynnistivät marraskuussa 2011 yhteistyön New Yorkin filharmonisen orkesterin Very Young Composers -ohjelman kanssa. Suomen ulkoasiainministeriö ja New Yorkin pääkonsulaatti auttoivat hankkeen edistämisessä Suomessa ja kansainvälisesti. Suomessa koulutushanke sai nimen Kuule, minä sävellän! Sitä ovat tukeneet Alfred Kordelinin säätiö (2011–2013, 2013–2016) sekä Paulon säätiö (2017).
Hankkeen filosofiaa
Kuule, minä sävellän! -projektissa jokainen lapsi tai nuori nähdään säveltäjänä, ja aikuinen toimii kuuntelijana, tukijana ja nuotintamisen apuna – ei ohjaajana tai ideoiden tarjoajana. Aikuinen ei sävellä lapsen puolesta, vaan auttaa lasta toteuttamaan omia musiikillisia ajatuksiaan.
Keskeistä on, että lasten sävellyksiä arvostetaan. Heitä kohdellaan säveltäjinä, joiden näkemykset ja ideat ovat tärkeitä. Prosessi kannustaa keskittymään, oivaltamaan ja ilmaisemaan itseään – nuotinlukutaitoa ei tarvita, eikä aiempi soitto-osaaminen ole välttämätöntä.
Työskentely perustuu neuvottelevaan vuorovaikutukseen, jossa aikuiset ja lapset toimivat tasavertaisesti kohti yhteistä päämäärää: lapsen oman sävellysidean saattamista soitettavaksi. Ilmaisun keinot voivat olla yksilöllisiä – eleitä, liikkeitä, piirroksia tai ääniä – ja jokainen tapa on yhtä arvokas.
Projektissa korostuu luottamus, kuuntelu ja yhteinen luova matka. Tavoitteena on tukea lapsen ainutlaatuista ilmaisua ja taiteellista kasvua aidossa yhteistyössä muusikoiden kanssa.
Tuleva projekti
Seuraava Kuule, minä sävellän! -yhteistyöprojekti käynnistyy syksyllä 2025.
Menneet yhteistyöprojektit
2020-2021: Inspiraationa arkkitehtuuri
Lukuvuonna 2020-2021 Kuule, minä sävellän! -hanke tuotti yhdeksän yläkouluikäisen nuoren tuoretta sävellystä. Hankkeen teemana oli Utelias tila. Työskentelyn tuloksena syntyi yhdeksän yläasteikäisen nuoren sävellyksistä muodostuva konserttikokonaisuus, joka taltioitiin Helsingin Musiikkitalon Paavo-salissa 15. huhtikuuta 2021.
Projektissa tehtiin yhteistyötä Arkkitehtuurimuseon ja Aalto-yliopiston arkkitehtiopiskelijoiden kanssa. Säveltämistä innoittivat muun muassa Arkkitehtuurimuseon näyttely Suomen arkkitehtuuria – katsaus 2020 sekä Sibelius-Akatemian musiikkiteknologian aineryhmän elektroniikkatyöpajat. Projektiin osallistuvat nuoret tulivat Tapiolan koulusta Espoosta, Vantaan kansainvälisestä koulusta sekä Malmin koulusta Helsingistä. Ohjaajina toimivat Sibelius-Akatemian opiskelijat sekä Arkkitehtuurimuseon, Suomen kansallisoopperan ja -baletin ja Sibelius-Akatemian ammattilaiset.
2020: Kuule, minä sävellän! Moniäänisesti
Syksyllä 2019 Helsingin ja Tuusulan yläaste- ja lukioikäiset nuoret työskentelivät koreografin ja dramaturgin, ammattisäveltäjien ja -muusikoiden sekä musiikkikasvatuksen opiskelijoiden kanssa. Yhteistyökumppanina oli Cirko – Uuden sirkuksen keskus. Lopputuloksena syntyi yhdenvertaisuutta ja monimuotoisuutta käsittelevä kokonaisuus. Osallistujista koottiin ensimmäistä kertaa myös lauluyhtye.
Hankkeen aikana syntyneisiin sävellyksiin antoivat inspiraatiota myös liikkeelliset ja tilalliset ryhmäharjoitteet: liike vaikutti olennaisesti sävellystyöhön ja sävellys vastaavasti liikkeeseen. Teemat kuuluivat muun muassa teosten teksteissä, tunnelmissa ja liikkujien vuoropuhelussa. Projektin päätöskonsertti järjestettiin 30.1.2020 Musiikkitalon Sonore-salissa osana Sibafest-festivaalia. Samalla juhlistettiin Kuule, minä sävellän! -yhteistyön kymmenettä toimintavuotta.
2019: Saman taivaan alla!
Lukuvuonna 2018–2019 Kuule, minä sävellän! -hankkeeseen osallistui yhdeksän 12-15 -vuotiasta oppilasta pääkaupunkiseudun kouluista. He tulivat erilaisista kulttuuritaustoista ja osalla heistä on äidinkielenään jokin muu kuin suomi. Projektin teemana oli ”Saman taivaan alla”. Osallistujat sukelsivat tarinankerrontaan ja siitä kumpuaviin sävellyksiin sekä eri kulttuurien väliseen vuorovaikutukseen ja valosuunnitteluun, joka toteutettiin yhteistyössä Suomen kansallisoopperan ja -baletin valosuunnittelija Olli-Pekka Koivusen kanssa. Projektin päätöskonsertti järjestettiin Musiikkitalossa perjantaina 8.2.2019 osana Musica Nova -festivaalia.
2018: Yhteistyö Resonaarin kanssa
Vuonna 2018 säveltäjinä oli kahdeksan kehitysvammaista nuorta ja aikuista. Yhteistyökumppanina toimi Musiikin erityspalvelukeskus Resonaari. Sävellysprosessia ohjasivat Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen opiskelijat Vuokko Viljanen, Saara Pitkänen, Maija Sihvola, Minna Koivukoski ja Erla Pulli säveltäjä Dante Thelestamin, näyttelijä Elina Stirkkisen ja musiikkikasvatuksen lehtori Riitta Tikkasen johdolla.
2017: Toivekonsertti – Voices and Wishes for the Future
Kaksitoista 10–12-vuotiasta nuorta pääkaupunkiseudun peruskouluista sävelsi kevään 2017 aikana omia teoksia, joiden teemana olivat nuorten toiveet 100-vuotiaalle Suomelle ja tulevaisuudelle. Sävellystyöhön haettiin innostusta muun muassa Luonnontieteellisen museon Muutosta ilmassa -näyttelystä. Lukuvuoden 2017 Kuule, minä sävellän! koulutusta tuki Paulon säätiö.
2015–2016: Sammon taonta ja Aikalisä-ooppera
Sammon taonta oli Helsingin kaupunginorkesterin ja Taideyliopiston yhteisproduktio, jonka inspiraationa toimi Sir Simon Rattlen ja Berliinin filharmonikoiden Kevätuhri-tanssiprojekti. Sammon taonta -konsertissa esiintyivät 09 Helsinki Human Rights -säätiön Difference Makers -tanssiryhmä sekä Kruununhaan yläasteen tanssilinjan 7-luokkalaiset. Ryhmä koostui 7–17 -vuotiaista tanssijoista. Suomalaisena sovelluksena konserttiin tuotiin myös 5 nuorta säveltäjää, jotka olivat jo osallistuneet kerran Kuule, minä sävellän! hankkeeseen. He loivat teokset orkesterin lyömäsoittimille ja nuoret tanssijat tekivät niihin koreografiat. Sammon taonta esitettiin 11.3.2016 Helsingin kaupunginorkesterin kausikonsertissa.
Suomalais-amerikkalaisena yhteistyönä syntynyt Aikalisä-ooppera on 10 suomalaisen nuoren ja 4 amerikkalaisen nuoren yhdessä säveltämä ja kirjoittama tarina erilaisuudesta. Ensi-ilta oli 13.4.2016.
2014-2015: Innoittajina valokuva ja Sibeliuksen juhlavuosi
Lukuvuonna 2014–2015 pohdittiin, mitä yhteistä on valokuvauksella ja säveltämisellä. Lasten ja nuorten kanssa mietittiin, mitkä kuvat kiinnostavat meitä ja miksi. Lasten kuvaamista valokuvista sekä Suomen valokuvataiteen museon kuvista haettiin innoitusta säveltämiseen. Sibeliuksen juhlavuoden käynnistyttyä keväällä teosten inspiraationa olivat myös säveltäjämestarin luonnokset ja jälleen valokuvat. Kuvaamisen avulla pyrittiin vastaamaan kysymykseen, miten sävellykset syntyvät.
Syksyn periodille osallistui 12 iältään 7–14-vuotiasta lasta ja heitä ohjasivat säveltäjät Riikka Talvitie ja Pasi Lyytikäinen, Suomen Valokuvataiteen museon työpajaohjaaja Tuukka Kangas sekä Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen opiskelijat.
Kevään periodilla mukana oli kolmetoista 13–16-vuotiasta nuorta. Heitä ohjasivat säveltäjät Minna Leinonen, Riikka Talvitie, Dante Thelestam ja Walter Sallinen. Valokuvaamista ohjasi Tuukka Kangas. Musiikkitalossa järjestetyt konsertit johti Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kapellimestariluokalla opiskellut Kara Koskinen.
2014: Kuule, minä sävellän! koreografiaan
Keväällä 2014 teemana oli liike musiikin innoittajana. Kukin nuori säveltäjä teki musiikkia valmiiseen koreografiaan. Tätä varten kuusi vantaalaisen Vaskivuoren lukion opiskelijaa oli laatinut kolme koreografiaa, joihin nuoret säveltäjät tutustuivat videon välityksellä. Sävellyskonsertissa koreografiat nähtiin Kansallisoopperan Alminsalissa Vaskivuoren lukiolaisten esittäminä. Koreografioiden viimeistelyssä oli apuna Kansallisbaletin tanssija Jouka Valkama. Tanssijoiden puvut suunnitteli Aalto-yliopiston Taideteollisen korkeakoulun opiskelija Ewa Galak ja valaistuksen esitykseen suunnitteli Vesa Pohjolainen Suomen Kansallisoopperasta. Nuorten säveltäjien ohjaajina toimivat Taideyliopiston Sibelius-Akatemian opiskelijat sekä säveltäjät Pasi Lyytikäinen ja Ilkka Hammo. Konsertin johti kapellimestari Jutta Seppinen. Lue lisää vuoden 2014 projektista
2013: animaatiot ja 3D-kuvaus yhteistyössä Kolmiohankkeen kanssa
Kolmiohankkeen toiminnan keskiössä olivat Suomen Taiteilijaseura, Suomen säveltäjät ja Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU. Musiikkitalon pilottiprojektissa kehitettiin Kuule, minä sävellän! -hanketta ja laajennettiin sitä kuvataiteen keinoin. Kohderyhmänä olivat teini-ikäiset nuoret. Pilotti käynnistettiin kolmepäiväisellä koulutuksella, jossa kokeiltiin ja kehitettiin yhdessä erilaisia ryhmäopetukseen liittyviä harjoituksia, tutustuttiin säveltäjän ja kuvataiteilijan työhön ja pyrittiin löytämään pedagogisesti kiinnostavia työkaluja kuvan ja musiikin yhdistämiseksi. Koulutuksen perusajatuksena oli se, että eri alan ammattilaiset tuovat oman asiantuntemuksensa mukaan yhteisen taiteiden välisen pedagogian kehittelyyn. Yhteisen koulutuksen asiantuntijoina olivat lehtori Riitta Tikkanen, säveltäjät Olli Kortekangas, Pasi Lyytikäinen, Minna Leinonen, Riikka Talvitie ja kuvataiteilijat Satu-Minna Suorajärvi ja Kirsi Metsähuone.
2011 ja 2012: pilottikoulutus ja osaamisen jakamista
Musiikkitalon päätoimijat Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Radion sinfoniaorkesteri ja Helsingin kaupunginorkesteri sekä Suomen Kansallisooppera ja -baletti käynnistivät marraskuussa 2011 yhteistyön New Yorkin filharmonisen orkesterin Very Young Composers -koulutusohjelman kanssa. Suomen ulkoasiainministeriö ja New Yorkin pääkonsulaatti antoivat apuaan hankkeen suunnittelussa ja promootiossa niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Säveltäjät Jon Deak ja Ilari Kaila tulivat Helsinkiin marraskuussa 2011 ja tammikuussa 2012 auttamaan ensimmäisten Kuule, minä sävellän! -projektien toteuttamisessa. Taiteellis-pedagogista osaamista jaettiin yhteisissä ammattilaisille ja opiskelijoille suunnatuissa työpajoissa ja yhteisen tietotaidon kartuttua säveltäminen käynnistyi 22 nuoren kanssa (8–14-vuotiaita). Ensimmäiset konsertit pidettiin Suomen Kansallisoopperan ja Musiikkitalon lämpiöissä.
Yhteystiedot tähän hankkeeseen liittyen
-
Tiina Halonen
- Tuottaja, Tuottajat Sibelius-Akatemia, Sibelius-Akatemia
- +358407104301
- tiina.halonen@uniarts.fi
Hankkeen nimi
Kuule, minä sävellän!
Ajankohta
01/2011
Yhteistyökumppanit
Helsingin kaupunginorkesteri
Radion sinfoniaorkesteri
Helsingin Musiikkitalo Oy
Mikä on Kuule, minä sävellän?
Kuule, minä sävellän! on monimuotoinen koulutushanke, jossa lapset ja nuoret saavat mahdollisuuden säveltää sinfoniaorkesterin soittimille. Heitä ohjaavat ammattisäveltäjät, eri alojen taiteilijat ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemian opiskelijat ja opettajat.
Keskeisenä filosofiana on toteuttaa jokaisen lapsen ja nuoren musiikillinen visio sellaisenaan, eikä osallistuvilta lapsilta ja nuorilta edellytetä aiempaa musiikillista osaamista. Ohjaajat auttavat kirjoittamaan sävellykset nuoteiksi ja teokset esittää lopulta yhteistyötahojen ammattimuusikoista koostuva Kuule Ensemble.
Taustaa
Kuule, minä sävellän! -koulutushanke sai alkunsa New Yorkin filharmonisen orkesterin kiinnostuksesta suomalaista musiikkikasvatusta, koulutusta ja osallistavaa taiteellista toimintaa kohtaan. Musiikkitalon päätoimijat Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Radion sinfoniaorkesteri ja Helsingin kaupunginorkesteri sekä Suomen Kansallisooppera ja -baletti käynnistivät marraskuussa 2011 yhteistyön New Yorkin filharmonisen orkesterin Very Young Composers -ohjelman kanssa. Suomen ulkoasiainministeriö ja New Yorkin pääkonsulaatti auttoivat hankkeen edistämisessä Suomessa ja kansainvälisesti. Suomessa koulutushanke sai nimen Kuule, minä sävellän! Sitä ovat tukeneet Alfred Kordelinin säätiö (2011–2013, 2013–2016) sekä Paulon säätiö (2017).
Hankkeen filosofiaa
Kuule, minä sävellän! -projektissa jokainen lapsi tai nuori nähdään säveltäjänä, ja aikuinen toimii kuuntelijana, tukijana ja nuotintamisen apuna – ei ohjaajana tai ideoiden tarjoajana. Aikuinen ei sävellä lapsen puolesta, vaan auttaa lasta toteuttamaan omia musiikillisia ajatuksiaan.
Keskeistä on, että lasten sävellyksiä arvostetaan. Heitä kohdellaan säveltäjinä, joiden näkemykset ja ideat ovat tärkeitä. Prosessi kannustaa keskittymään, oivaltamaan ja ilmaisemaan itseään – nuotinlukutaitoa ei tarvita, eikä aiempi soitto-osaaminen ole välttämätöntä.
Työskentely perustuu neuvottelevaan vuorovaikutukseen, jossa aikuiset ja lapset toimivat tasavertaisesti kohti yhteistä päämäärää: lapsen oman sävellysidean saattamista soitettavaksi. Ilmaisun keinot voivat olla yksilöllisiä – eleitä, liikkeitä, piirroksia tai ääniä – ja jokainen tapa on yhtä arvokas.
Projektissa korostuu luottamus, kuuntelu ja yhteinen luova matka. Tavoitteena on tukea lapsen ainutlaatuista ilmaisua ja taiteellista kasvua aidossa yhteistyössä muusikoiden kanssa.
Tuleva projekti
Seuraava Kuule, minä sävellän! -yhteistyöprojekti käynnistyy syksyllä 2025.
Menneet yhteistyöprojektit
2020-2021: Inspiraationa arkkitehtuuri
Lukuvuonna 2020-2021 Kuule, minä sävellän! -hanke tuotti yhdeksän yläkouluikäisen nuoren tuoretta sävellystä. Hankkeen teemana oli Utelias tila. Työskentelyn tuloksena syntyi yhdeksän yläasteikäisen nuoren sävellyksistä muodostuva konserttikokonaisuus, joka taltioitiin Helsingin Musiikkitalon Paavo-salissa 15. huhtikuuta 2021.
Projektissa tehtiin yhteistyötä Arkkitehtuurimuseon ja Aalto-yliopiston arkkitehtiopiskelijoiden kanssa. Säveltämistä innoittivat muun muassa Arkkitehtuurimuseon näyttely Suomen arkkitehtuuria – katsaus 2020 sekä Sibelius-Akatemian musiikkiteknologian aineryhmän elektroniikkatyöpajat. Projektiin osallistuvat nuoret tulivat Tapiolan koulusta Espoosta, Vantaan kansainvälisestä koulusta sekä Malmin koulusta Helsingistä. Ohjaajina toimivat Sibelius-Akatemian opiskelijat sekä Arkkitehtuurimuseon, Suomen kansallisoopperan ja -baletin ja Sibelius-Akatemian ammattilaiset.
2020: Kuule, minä sävellän! Moniäänisesti
Syksyllä 2019 Helsingin ja Tuusulan yläaste- ja lukioikäiset nuoret työskentelivät koreografin ja dramaturgin, ammattisäveltäjien ja -muusikoiden sekä musiikkikasvatuksen opiskelijoiden kanssa. Yhteistyökumppanina oli Cirko – Uuden sirkuksen keskus. Lopputuloksena syntyi yhdenvertaisuutta ja monimuotoisuutta käsittelevä kokonaisuus. Osallistujista koottiin ensimmäistä kertaa myös lauluyhtye.
Hankkeen aikana syntyneisiin sävellyksiin antoivat inspiraatiota myös liikkeelliset ja tilalliset ryhmäharjoitteet: liike vaikutti olennaisesti sävellystyöhön ja sävellys vastaavasti liikkeeseen. Teemat kuuluivat muun muassa teosten teksteissä, tunnelmissa ja liikkujien vuoropuhelussa. Projektin päätöskonsertti järjestettiin 30.1.2020 Musiikkitalon Sonore-salissa osana Sibafest-festivaalia. Samalla juhlistettiin Kuule, minä sävellän! -yhteistyön kymmenettä toimintavuotta.
2019: Saman taivaan alla!
Lukuvuonna 2018–2019 Kuule, minä sävellän! -hankkeeseen osallistui yhdeksän 12-15 -vuotiasta oppilasta pääkaupunkiseudun kouluista. He tulivat erilaisista kulttuuritaustoista ja osalla heistä on äidinkielenään jokin muu kuin suomi. Projektin teemana oli ”Saman taivaan alla”. Osallistujat sukelsivat tarinankerrontaan ja siitä kumpuaviin sävellyksiin sekä eri kulttuurien väliseen vuorovaikutukseen ja valosuunnitteluun, joka toteutettiin yhteistyössä Suomen kansallisoopperan ja -baletin valosuunnittelija Olli-Pekka Koivusen kanssa. Projektin päätöskonsertti järjestettiin Musiikkitalossa perjantaina 8.2.2019 osana Musica Nova -festivaalia.
2018: Yhteistyö Resonaarin kanssa
Vuonna 2018 säveltäjinä oli kahdeksan kehitysvammaista nuorta ja aikuista. Yhteistyökumppanina toimi Musiikin erityspalvelukeskus Resonaari. Sävellysprosessia ohjasivat Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen opiskelijat Vuokko Viljanen, Saara Pitkänen, Maija Sihvola, Minna Koivukoski ja Erla Pulli säveltäjä Dante Thelestamin, näyttelijä Elina Stirkkisen ja musiikkikasvatuksen lehtori Riitta Tikkasen johdolla.
2017: Toivekonsertti – Voices and Wishes for the Future
Kaksitoista 10–12-vuotiasta nuorta pääkaupunkiseudun peruskouluista sävelsi kevään 2017 aikana omia teoksia, joiden teemana olivat nuorten toiveet 100-vuotiaalle Suomelle ja tulevaisuudelle. Sävellystyöhön haettiin innostusta muun muassa Luonnontieteellisen museon Muutosta ilmassa -näyttelystä. Lukuvuoden 2017 Kuule, minä sävellän! koulutusta tuki Paulon säätiö.
2015–2016: Sammon taonta ja Aikalisä-ooppera
Sammon taonta oli Helsingin kaupunginorkesterin ja Taideyliopiston yhteisproduktio, jonka inspiraationa toimi Sir Simon Rattlen ja Berliinin filharmonikoiden Kevätuhri-tanssiprojekti. Sammon taonta -konsertissa esiintyivät 09 Helsinki Human Rights -säätiön Difference Makers -tanssiryhmä sekä Kruununhaan yläasteen tanssilinjan 7-luokkalaiset. Ryhmä koostui 7–17 -vuotiaista tanssijoista. Suomalaisena sovelluksena konserttiin tuotiin myös 5 nuorta säveltäjää, jotka olivat jo osallistuneet kerran Kuule, minä sävellän! hankkeeseen. He loivat teokset orkesterin lyömäsoittimille ja nuoret tanssijat tekivät niihin koreografiat. Sammon taonta esitettiin 11.3.2016 Helsingin kaupunginorkesterin kausikonsertissa.
Suomalais-amerikkalaisena yhteistyönä syntynyt Aikalisä-ooppera on 10 suomalaisen nuoren ja 4 amerikkalaisen nuoren yhdessä säveltämä ja kirjoittama tarina erilaisuudesta. Ensi-ilta oli 13.4.2016.
2014-2015: Innoittajina valokuva ja Sibeliuksen juhlavuosi
Lukuvuonna 2014–2015 pohdittiin, mitä yhteistä on valokuvauksella ja säveltämisellä. Lasten ja nuorten kanssa mietittiin, mitkä kuvat kiinnostavat meitä ja miksi. Lasten kuvaamista valokuvista sekä Suomen valokuvataiteen museon kuvista haettiin innoitusta säveltämiseen. Sibeliuksen juhlavuoden käynnistyttyä keväällä teosten inspiraationa olivat myös säveltäjämestarin luonnokset ja jälleen valokuvat. Kuvaamisen avulla pyrittiin vastaamaan kysymykseen, miten sävellykset syntyvät.
Syksyn periodille osallistui 12 iältään 7–14-vuotiasta lasta ja heitä ohjasivat säveltäjät Riikka Talvitie ja Pasi Lyytikäinen, Suomen Valokuvataiteen museon työpajaohjaaja Tuukka Kangas sekä Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen opiskelijat.
Kevään periodilla mukana oli kolmetoista 13–16-vuotiasta nuorta. Heitä ohjasivat säveltäjät Minna Leinonen, Riikka Talvitie, Dante Thelestam ja Walter Sallinen. Valokuvaamista ohjasi Tuukka Kangas. Musiikkitalossa järjestetyt konsertit johti Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kapellimestariluokalla opiskellut Kara Koskinen.
2014: Kuule, minä sävellän! koreografiaan
Keväällä 2014 teemana oli liike musiikin innoittajana. Kukin nuori säveltäjä teki musiikkia valmiiseen koreografiaan. Tätä varten kuusi vantaalaisen Vaskivuoren lukion opiskelijaa oli laatinut kolme koreografiaa, joihin nuoret säveltäjät tutustuivat videon välityksellä. Sävellyskonsertissa koreografiat nähtiin Kansallisoopperan Alminsalissa Vaskivuoren lukiolaisten esittäminä. Koreografioiden viimeistelyssä oli apuna Kansallisbaletin tanssija Jouka Valkama. Tanssijoiden puvut suunnitteli Aalto-yliopiston Taideteollisen korkeakoulun opiskelija Ewa Galak ja valaistuksen esitykseen suunnitteli Vesa Pohjolainen Suomen Kansallisoopperasta. Nuorten säveltäjien ohjaajina toimivat Taideyliopiston Sibelius-Akatemian opiskelijat sekä säveltäjät Pasi Lyytikäinen ja Ilkka Hammo. Konsertin johti kapellimestari Jutta Seppinen. Lue lisää vuoden 2014 projektista
2013: animaatiot ja 3D-kuvaus yhteistyössä Kolmiohankkeen kanssa
Kolmiohankkeen toiminnan keskiössä olivat Suomen Taiteilijaseura, Suomen säveltäjät ja Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU. Musiikkitalon pilottiprojektissa kehitettiin Kuule, minä sävellän! -hanketta ja laajennettiin sitä kuvataiteen keinoin. Kohderyhmänä olivat teini-ikäiset nuoret. Pilotti käynnistettiin kolmepäiväisellä koulutuksella, jossa kokeiltiin ja kehitettiin yhdessä erilaisia ryhmäopetukseen liittyviä harjoituksia, tutustuttiin säveltäjän ja kuvataiteilijan työhön ja pyrittiin löytämään pedagogisesti kiinnostavia työkaluja kuvan ja musiikin yhdistämiseksi. Koulutuksen perusajatuksena oli se, että eri alan ammattilaiset tuovat oman asiantuntemuksensa mukaan yhteisen taiteiden välisen pedagogian kehittelyyn. Yhteisen koulutuksen asiantuntijoina olivat lehtori Riitta Tikkanen, säveltäjät Olli Kortekangas, Pasi Lyytikäinen, Minna Leinonen, Riikka Talvitie ja kuvataiteilijat Satu-Minna Suorajärvi ja Kirsi Metsähuone.
2011 ja 2012: pilottikoulutus ja osaamisen jakamista
Musiikkitalon päätoimijat Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Radion sinfoniaorkesteri ja Helsingin kaupunginorkesteri sekä Suomen Kansallisooppera ja -baletti käynnistivät marraskuussa 2011 yhteistyön New Yorkin filharmonisen orkesterin Very Young Composers -koulutusohjelman kanssa. Suomen ulkoasiainministeriö ja New Yorkin pääkonsulaatti antoivat apuaan hankkeen suunnittelussa ja promootiossa niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Säveltäjät Jon Deak ja Ilari Kaila tulivat Helsinkiin marraskuussa 2011 ja tammikuussa 2012 auttamaan ensimmäisten Kuule, minä sävellän! -projektien toteuttamisessa. Taiteellis-pedagogista osaamista jaettiin yhteisissä ammattilaisille ja opiskelijoille suunnatuissa työpajoissa ja yhteisen tietotaidon kartuttua säveltäminen käynnistyi 22 nuoren kanssa (8–14-vuotiaita). Ensimmäiset konsertit pidettiin Suomen Kansallisoopperan ja Musiikkitalon lämpiöissä.
Yhteystiedot tähän hankkeeseen liittyen
-
Tiina Halonen
- Tuottaja, Tuottajat Sibelius-Akatemia, Sibelius-Akatemia
- +358407104301
- tiina.halonen@uniarts.fi