Otso Huopaniemi
- Professori, Dramaturgian ja näytelmän kirjoittamisen koulutusohjelma, Teatterikorkeakoulu
- +358505288364
- otso.huopaniemi@uniarts.fi
Toimenkuva
Toimin dramaturgian ja näytelmän kirjoittamisen sekä Comparative Dramaturgy and Performance Research -koulutusohjelmien professorina.
I am professor of Dramaturgy and Playwriting as well as Comparative Dramaturgy and Performance Research.
Esittely
Koulutus
- Teatteritaiteen tohtori, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, 2018
- Master of Fine Arts, Columbia University in the City of New York, School of the Arts, Playwriting Concentration, 2011
- Teatteritaiteen maisteri, Teatterikorkeakoulu, ohjaajantyön ja dramaturgian laitos, dramaturgia, 2003
Opetus
Professorina opetan muun muassa seuraavia kursseja:
- Kieli, ruumis, teknologia (BA)
- Walk and talk dramaturgy (MA)
- MA-aloitusseminaari
- MA-opinnäyteseminaari
- OD-johdantoseminaari/taide ja taiteilija
- Dramaturgian iltapäivät
- Kevätseminaari
Opetuskokemus tuntiopettajana
- 2020, Storytelling II, Aalto Yliopisto, Median laitos, syyslukukausi, vierailuluento
- 2020, Storytelling I, Aalto Yliopisto, Median laitos, syyslukukausi, tuntiopetusta
- 2019, Augmented Reality: Medium or Conceptual Model, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, valo- ja äänisuunnittelun koulutusohjelmat, kirjoittamisen koulutusohjelma, esittävien taiteiden tutkimuskeskus, kevätlukukausi, tuntiopetusta
- 2018-19, Portfolio, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, dramaturgian koulutusohjelma, syys- ja kevätlukukausi, tuntiopetusta
- 2018-19, Näytelmäkirjallisuuden tuntemus ja kirjallisuuden lajityypit, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, dramaturgian koulutusohjelama, syys- ja kevätlukukausi, tuntiopetusta
- 2018, Toisinlukeminen: Johdatus kriittisten lukuteorioiden teoriaan ja käytäntöön, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, yhteisten opintojen keskus, syyslukukausi, tuntiopetusta
- 2018, Näytelmä- ja esitysanalyysi, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, dramaturgian ja ohjauksen koulutusohjelmat, kevätlukukausi, tuntiopetusta
- 2017, Näkökulmia adaptaatioon –luentosarja, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, dramaturgian koulutusohjelma, luentosarjan kuratointi, syyslukukausi, tuntiopetusta
- 2016, Näytelmä- ja esitysanalyysi, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, dramaturgian, ohjauksen ja teatteripedagogiikan koulutusohjelmat, kevätlukukausi, tuntiopetusta
- 2015, Näytelmä- ja esitysanalyysi, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, dramaturgian ja ohjauksen koulutusohjelmat, syyslukukausi, tuntiopetusta
- 2015, Systematic/Dramatic Writing Course, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, yhteisten opintojen keskus, tuntiopetusta
- 2015, vieraileva opettaja, Barnard College, New York, teatteritaiteen ja käännöstieteen laitokset
- 2014, Näytelmä- ja esitysanalyysi, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, teatteripedagogiikan laitos, syyslukukausi, tuntiopetusta
- 2008, Näytelmä- ja esitysanalyysi, Teatterikorkeakoulu, dramaturgian ja ohjauksen koulutusohjelmat, kevätlukukausi, tuntiopetusta
- 2007, Näytelmä- ja esitysanalyysi, Teatterikorkeakoulu, dramaturgian ja ohjauksen koulutusohjelmat, kevät- ja syyslukukausi, tuntiopetusta
- 2006, Näytelmä- ja esitysanalyysi, Teatterikorkeakoulu, dramaturgian ja ohjauksen koulutusohjelmat, syyslukukausi, tuntiopetusta
- Lisäksi vierailijaesitelmiä Teatterikorkeakoulun valo- ja äänisuunnittelun koulutusohjelmissa (VES-seminaari, 2019), esittävien taiteiden tutkimuskeskuksessa (Speculative Research –seminaari, 2018) ja dramaturgian koulutusohjelmassa
- Live-kirjoittamisen työpajoja DHN 2018 –konferenssissa (2018), ELO2015 The End(s) of Electronic Literature –konferenssissa (2015) ja ZKM Zentrum für Kunst und Medien Karlsruhessa (2013)
Opetusassistentti, Columbia University, The Program in Finnish Studies, 2009-2011
Taiteellinen toiminta
- 2019, Live Writing Receptacle, sooloesitys, konsepti ja esitys, Moral Machines – Ethics and Politics of the Digital World –konferenssi, Tiedekulma, Helsingin Yliopisto
- 2017, Live Writing Receptacle, sooloesitys, konsepti ja esitys, Night of Philosophy, kuraattori Mériam Korichi, Kiasma
- 2017, Mind Machine (Without Robot), konsepti ja toteutus yhdessä Pilvari Pirtolan kanssa, Electronic Literature Organization 2017 Festival, Porto, Portugali
- 2017, Koneen mieli / Mind Machine, konsepti ja toteutus yhdessä Pilvari Pirtolan kanssa, Kiasma-teatteri, osa ARS17-näyttelyn ohjelmistoa
- 2015, (love.abz)3, konsepti, ohjaus, tuotanto, esitys, Theaterdiscounter, Berliini
- 2015, love.abz, konsepti, ohjaus, tuotanto, esitys, Barnard College, Columbia University
- 2015, Still Standing (lyhytnäytelmä), käsikirjoitus, ERA Theater, The Chapel, St. Louis, USA
- 2015, Gesellschaft + Trio mit Tanz – Eine zweigeteilte Performance, taiteellinen neuvonantaja, koreografi Jana Unmüßig, Kampnagel, Hampuri
- 2014, love.abz (luentoperformanssi), Theaterdiscounter, Berliini, osa Die Finnen sind uns Fremd -tapahtumaa
- 2013, love.abz, konsepti, ohjaus, tuotanto, esitys, Theaterdiscounter, Berliini
- 2013, Le Sacre du Printemps, part II, taiteellinen neuvonantaja, koreografia Milla Koistinen, Hebbel-am-Ufer, Berliini
- 2013, love.abz, konsepti, ohjaus, tuotanto, esitys, Scenofest-festivaali, World Stage Design 2013, Cardiff, Wales
- 2013, love.abz, konsepti, ohjaus, tuotanto, esitys, Kamuna-tapahtuma, ZKM Zentrum für Kunst und Medien Karlsruhe
- 2013, love.abz, konsepti, ohjaus, tuotanto, esitys, Kiasma-teatteri
- 2012, love.abz, konsepti, ohjaus, tuotanto, esitys, Esityskomposti-tapahtuma, Kiasma-teatteri
- 2011, love.abz, konsepti, ohjaus, tuotanto, esitys, Prelude.11 –festivaali, New York
- 2011, love.abz, konsepti, ohjaus, tuotanto, esitys, 3LD Art & Technology Center, New York
- 2010, The Finnish Mafia in the Bronx (lukudraama kokoillan näytelmästä), käsikirjoitus ja tuotanto, Poet’s Den Theater, Harlem, New York, ohjaus Irene Aho
- 2010, Are We Here Yet?, käsikirjoitus yhdessä työryhmän kanssa, undergroundzero-festivaali, PS122, New York
- 2002, Kahden puolen ikkunaa (lukudraama yksinäytöksisestä näytelmästä), käsikirjoitus, KOMteksti, Helsinki ja Outokumpu, ohjaus Kimmo Kahra, dramaturgi Jukka Asikainen, rooleissa Hannes Suominen ja Jaana Pesonen
Tutkimus ja julkaisut
- 2018, ”Täysin automatisoitu dramaturgi”, artikkeli, Dramaturgikirja: kaikki järjestyy aina, toim. Katariina Nummisen ja Maria Kilpi, Teatterikorkeakoulun julkaisusarja 63
- 2018, Algorithmic Adaptations / Algoritmiset adaptaatiot, kaksikielinen verkkoväitös, Acta Scenica 52, https://actascenica.teak.fi/huopaniemi-otso/
- 2018, ”love.abz and the task of the machine translator”, dialogi Rita Raleyn kanssa, Amodern-verkkojulkaisu, http://amodern.net/article/love-abz/
- 2017, ”Writing Through Contemporary Self-Translation: A Constructive Technogenetic Intervention”, vertaisarvioitu artikkeli Digital Media and Textuality: From Creation to Archiving -teoksessa, toim. Daniela Côrtes Maduro, julkaisija transcript Verlag, Bielefeld
- 2016, ”Dear Rita, vertaisarvioitu multimediaalinen tutkimusekspositio Ruukku -taiteellisen tutkimuksen kausijulkaisussa, nro 5, https://www.researchcatalogue.net/view/159469/229633
- 2014, ”TPs and IOAs in Supposed Disorder”, artikkeli Teatterintutkimuksen seuran TeatSin viidennessä vuosikirjassa, toim. Marjatta Häti-Korkeila, Hanna Järvinen, Jukka Kortti, Riku Roihankorpi, Teatteri ja media(t)
- 2012, ”Mekaaninen sihteeri taluttaa satunnaista puhujaa”, artikkeli kustannusyhtiö Liken julkaisemassa ”Jumalainen näytelmä – dramaturgisia työkaluja” -teoksessa, toim. Paula Salminen ja Elina Snicker
- 2012, ”love.abz”, artikkeli Ugly Duckling Presse –kustantamon julkaisemassa Emergency INDEX:ssa, New York, Yhdysvallat, http://www.emergencyindex.com/
- 2009, Perillä, näytelmä, kustantamo Kirja kerrallaan, Lasipalatsi, Helsinki
- 1997, ”Kirjoita itsesi maailman väleihin, Mirkka Rekolan runoudesta”, julkaistu Kirsti Mäkisen toimittamassa ja SKS:n julkaisemassa Kirjoita itsesi maailman väleihin – Esseitä, esseistä –teoksessa
Konferenssi- ja seminaariesitelmät
- 2018, seminaariesitelmä ”Writing Through Contemporary Self-Translation”, Helsingin Yliopisto, käännöstieteen laitos, kevätlukukausi
- 2017, konferenssiesitelmä ”Linguistic Overflow in Linguistic Capitalism”, Performance Studies International, Kampnagel, Hampuri
- 2017, seminaariesitelmä ”Koneen mieli”, yhdessä Pilvari Pirtolan kanssa, Digitaaliset karkulaiset –seminaari, Kiasma
- 2016, konferenssiesitelmä ”Algorithmic Adaptations – Writing with and against the Intelligent Machine”, Internation Conference on Digital Media and Textuality, Bremenin yliopisto
- 2016, vierailijaluento ”Nykyteatterin tekstuaalisuus ja kokeellinen näytelmä”, Helsingin Yliopisto, Kansainvälinen draama ja dramaturgia luentosarja, kevätlukukausi
Ajankohtaista
- Comparative Dramaturgy and Performance Research (CDPR) -kaksoistutkinto-ohjelman ensimmäiset opiskelijat valitaan keväällä 2021. Opetus käynnistyy elokuussa 2021.
- The first students of the Comparative Dramaturgy and Performance Research (CDPR) double-degree program will be selected in the spring of 2021. Courses will begin in August 2021.