Viikon alumni: Johanna Rusanen-Kartano

|
Blog

Johanna Rusanen pääsi ensimmäistä kertaa katsomaan oopperaa 7-vuotiaana, kun hänen isänsä lauloi Giuseppe Verdin Nabuccon nimiroolin. Siitä päivästä lähtien hän tiesi haluavansa oopperalaulajaksi.

- Suurin haaveeni oli päästä kuolemaan lavalla, Rusanen muistelee.

18-vuotiaana hän aloitti laulun yksityistunnit Leila Kilpisen johdolla ja teki laulun peruskurssin vajaan lukukauden opintojen jälkeen. Kun lukion abivuotena koulukaverit lukivat kirjoituksiin, Johanna lauloi. Kirjoituskeväänä hän pyrki Sibelius-Akatemiaan ja aloittikin kirkkomusiikin opinnot Kuopiossa 1990. Kuitenkin jo seuraavana keväänä 1991 hän haki laulumusiikkiosaston solistiselle puolelle. Opintojen ohella Johanna teki laulu- ja säestyskeikkaa, kävi valmentamassa kuoroja ja toimi naisvoimistelijoiden säestäjänä.

1993 Johanna sai Anita Välkin opettajakseen ja heti alkoi menestyksekäs kilpailuohjelmistojen valmistaminen. Vuonna 1995 Johanna voitti Timo Mustakallio –laulukilpailut ja tammikuussa 1996 Lappeenrannan laulukilpailut. Media kiinnostui hänestä entisestään – olihan hän nuori, sosiaalinen ja sanavalmis. Rusasta pyydettiin vieraaksi myös Jyrki–ohjelmaan, koska nuoriso halusi tietää, miksi Johanna haluaa ”mummoammatin”. Tämä haastattelu poiki myös kevyen musiikin keikkoja; Rusanen lauloi mm. Leningrad Cowboysin solistina ja levytti myös oman jazz–levyn 1998. Tämä kuitenkin verotti hieman klassista laulamista, koska laulutekniikka ei ollut silloin vielä riittävän hyvä.

Vuonna 1997 Johanna debytoi Suomen Kansallisoopperassa Richard Wagnerin Valkyyrioiden Otrlindenä. Oopperan ohjannut Götz Friedrich kannusti häntä hakemaan Deutsche Operin stipendiä. Johanna matkustikin Berliiniin, kävi koelauluissa ja sai stipendin vuosiksi 1998-2000. Hän pääsi tekemään talossa pieniä rooleja ja muutamia vähän isompiakin kuten Mozartin Taikahuilun Ensimmäisen Naisen roolin.

Vuonna 2001 Johanna teki kovan työn laulutekniikkansa kanssa ja aloitti yhteistyön Irina Gavrilovicin kanssa. Häneen otettiin yhteyttä Postista, joka etsi valovoimaista taitelijaa Karita Mattilan seuraajaksi. Siitä lähtien Posti oli noin 10 vuotta Johannan päätyönantaja; esiintymisiä riitti joulukonserteista Tangomarkkinoille ja Pori Jazz Festivaaleille. Postin muututtua Itellaksi yritys korvasi klassisen musiikin taiteilijat mm. Lordilla ja Idols-tähdillä.

Vuonna 2008 Johanna sai ukaasit valmistua Sibelius-Akatemiasta, sillä opinnot uhkasivat vanhentua. Ilmeni, että valmistuminen oli kiinni vain muutamasta teoriakurssista, historiasta sekä kirjallisesta työstä. Johanna pinnisti opintonsa loppuun ja juhli maisteriksi valmistumistaan vuonna 2008.

Rusaselle erityisen tärkeä rooli oli Riitan roolin oopperassa Joonas Kokkosen oopperassa Viimeiset kiusaukset. Hän lauloi sen 2009 Jokilaakson Oopperajuhlilla, Nivalassa. Hänen isänsä oli laulanut Paavo Ruotsalaisen roolin 1990 Kuopion oopperassa ja silloin Johanna lauloi kuorossa. Emotionaalisesti vahva oopperaroolikokemus oli vuonna 2012 J. Reinveren Puhdistus–oopperassa, jossa hän lauloi Vanhan Aliiden roolin. Rusanen kertoo kokeneensa ainutlaatuisen yhteyden kollegansa Helena Juntusen kanssa, joka lauloi teoksessa Nuoren Aliiden roolin. Toinen mieleenpainuva etappi oli naispäärooli Einojuhani Rautavaaran Kaivos-oopperan levytyksessä 2011, joka oli seuraavana vuonna myös Grammy –ehdokkaana.

Vuonna 2013 Johanna lunasti odotukset dramaattisesta sopraanosta laulamalla Puccinin Turandotin nimiroolin Suomen Kansallisoopperassa ja yksi uran huippuhetki oli tulkita rooli myös Teatro Regiossa, Torinossa, Italiassa. Muita Rusanen-Kartanon rooleja ovat olleet mm. Jevgeni Oneginin Tatjana, Faustin Margherita, Naamiohuvien Amelia, La Bohemen Mimi, Gianni Schicchin Lauretta, Don Giovannin Donna Elvira, Albert Herringin Lady Billows, Mustalaisruhtinattaren Sylva, Kreivitär Marizan nimirooli sekä Tannhäuserin Venus.

Oopperaroolien lisäksi Johanna nauttii myös orkesteriteosten esittämisestä. Yksi hänen uransa tärkeimmistä teoksista on Sibeliuksen Kullervo-sinfonia, jota hän on esittänyt vuodesta 1995 alkaen ympäri maailman mm. Tokiossa ja Chicagossa.

Nykyään Johanna nauttii freelancer-laulajan elämästä ja on sinut oman äänensä kanssa.

- Laulun opiskelijan kannattaa hankkia mahdollisimman rautainen tekniikka, käyttää maalaisjärkeä ja olla laulajana mahdollisimman monipuolinen. Itsetutkiskelun kautta voi löytää omat vahvuudet ja heikkoudet sekä oivaltaa, miten erottua massasta ja miten ”brändätä” itsensä, Rusanen evästää.

 

Teksti: Saara Kiiveri

 

Lisätietoja Sibelius-Akatemian alumnitoiminnasta löydät sivulta http://www.uniarts.fi/alumniyhteistyo