Veckans alumn Laura Kiuru (född Iivanainen): Lika mycket både musiker och lärare

|
Blog

– Glöm aldrig att du är musiker! Kom ihåg att du framför allt är musiker, och därefter lärare.

För Laura var det viktigt att kunna och hinna med barn när hon funderade över sin framtida karriär. Hon började samtidigt att studera på klasslärarlinje på OKL samt teologi vid HU. Efter tre år vid universitet kom hon in vid Sibelius Akademin på musiklärarprogrammet. Ett annat karriäralternativ var kantor, men läraryrket vann eftersom det var lättare att kombinera med familjen.

Laura är glad över beslutet hon fattade angående karriärvalet. Ett undantag från denna känsla var när hon för första gången undervisade på Gymnasiet svenska normallyceum. Kursen var en kurs i musikhistoria och gruppen bestod av 40 elever. Uppgiften kändes krävande men hon var tvungen att ta situationen i sina egna händer, för hon visste att de som hade anställt henne hade förtroende för henne. Hon undervisade på Engelska skolan i 15 år innan hon vände sig till den svenska sidan. 

Många vägar leder till Rom

Om arbetet har Laura lärt sig att man ska göra vad man vill, vad man är bra på och att man ska lita på sig själv. Läroplanen visar ju det man ska lära ut, men det finns många vägar till Rom. Lauras starkaste egenskaper är hennes glada och mycket energiska personlighet och kunskaper i växelverkan. Laura tycker att hennes elevkännedom har förbättrats under åren. Ju längre man har jobbat med barn desto mer börjar man tycka om och sakna eleverna.

– Jag har lärt mig att när man vill stödja elever, ska man säga att 80 % är tillräckligt bra. Då kan man stå på scenen och uppträda, där behövs det inte 100 % kunnande.

Detsamma har hon lärt sig själv. När man till exempel arrangerar, är 80% tillräckligt bra. Det betyder, att man ska kunna gå vidare och sedan ska man förbättra nästa gång man arrangerar ett stycke.

 

Två identiteter

Laura beskriver att hon har två identiteter som växlar hela tiden. Nämligen i början av karriären och under studierna kändes det viktigare att ha en stark identitet som musiker men under tiden har hon hittat nya dimensioner som pedagog. Laura är glad över att hon har fortsatt spela violin. Det har inte alltid varit lätt att få övning och vardag att gå ihop, men till slut har spelandet betytt extremt mycket.

– Nu kan man säga, att jag är lika mycket både musiker och lärare, 50% 50%. Eller hellre 100% 100%.

Framtida drömmer om att tonsätta

Laura har haft en dröm om att tonsätta vid sidan av musiklärarjobbet. Hon var på en segelbåtresa en gång under tiden hon jobbade på Engelska skolan. Resan var tre veckor lång, och efter det kom det mycket musik ur huvudet. Sedan kom drömmen om att tonsätta. Nuförtiden har det inte varit så mycket tonsättande förutom i undervisningen, men i framtiden skulle Laura vilja tonsätta, kanske med sin fästman som skriver dikter.

Texten har skrivits av Tuuli Malve som studerar musikpedagogik vid Sibelius-Akademin.