Kuule, minä sävellän! verkottui Berliiniin ja Hampuriin 14.-17.11.2014

|
Blog

Suomi oli vuoden 2014 teemamaa Frankfurtin kirjamessuilla. Lukemisen ilo sekä kulttuurin ja koulutuksen saavutettavuus olivat keskeisiä teemoja Suomesta. Teemavuoteen liittyen Suomen Saksan-instituutti Berliinissä koordinoi kulttuuriohjelmaa saksankieliseen Eurooppaan. Satelliittiohjelma oli nimeltään Finnland kommt zu uns- COOL2014

Suomen Saksan-instituutin johtaja Anna-Maija Mertens otti yhteyttä Sibelius-Akatemian dekaani Tuomas Auviseen, sillä Hampuriin on rakenteilla uusi konserttitalo Elbphilharmonie. Suomalainen musiikkikasvatus- ja koulutus, yleisötyö sekä Sibeliuksen syntymän 150-vuotisjuhla vuonna 2015 kiinnostivat Elbphilharmonien yleisötyön Kompass-osastoa. Ensimmäiseen ideariiheen Hampurissa osallistuivat dekaani Tuomas Auvinen, lehtori Eeva-Leena Pokela Sibelius-Akatemiasta, Elbphilharmonien yleisötyön osastonjohtaja Philipp Stein ja tuottaja Annika Schmitz sekä johtaja Anna-Maija Mertens, kulttuurivastaava Essi Kalima ja koordinaattori Sofie Backman Suomen Saksan-instituutista. Lasten ja nuorten säveltäminen, yhteistyö orkesterimuusikoiden ja musiikkikasvatuksen kanssa, suomalainen kansanmusiikki ja taiteidenvälisyys olivat yhteisiä kiinnostuksen kohteita. Ensimmäiseksi yhteistyöpilotiksi valikoituivat muutaman yhteistapaamisen jälkeen meidän Kuule, minä sävellän! -projektimme ja Elbphilharmonien Dr. Sound-konsepti.

Huhtikuussa 2015 soi Hampurissa konserttisarja Dr. Sound, jonka musiikkina kuullaan suomalaista kansanmusiikkia, Sibeliusta ja uunituore Kuule, minä sävellän! -teos kevään 2015 periodilta. Muusikkoina toimivat Anna-Karin Korhonen (kantele) ja Kirsi Ojala (kansanmusiikin puhaltimet) Sibelius-Akatemiasta sekäRadion sinfoniaorkesterin ja Helsingin kaupunginorkesterin yhteinen jousikvintetti. Suomeen sijoittuvaa tarinaa kuljettavat näyttelijät Georg Münzel ja Sebastien Dunkelberg Hampurin Dr.Sound-ohjelmasta.

Suomen Saksan-instituutti Berliinissä täytti 20 vuotta 14.11.2014

Nuori säveltäjä Leon Schnabel, joka osallistui ensimmäiseen Kuule, minä sävellän! - koulutukseen, sävelsi Anna-Maija Mertensin tilauksesta juhlaan teoksen nimeltä Der Sturm yleisölle, improvisoivalle näyttelijälle ja pianistille ja soolosellolle. Luomus-kouluttajat Elina Stirkkinen ja Riitta Tikkanen saivat kunnian olla Leonin yhteistyökumppaneina. Leon Schnabel kertoo Anna-Maija Mertensin haastattelemana sujuvasti saksaksi teoksestaan.

- Sävellykseni kuvaa merellistä horisonttimaisemaa. Horisontin yhdellä puolella on hyvin kaunis, hehkuvan punainen ja lämmin auringonlasku. Toisella puolella on synkkä ja pimeä myrsky, joka luo näkymään kaksi täysin vastakohtaista mutta eritystä tunnelmaa. Myrsky on valloittamassa horisontin ja syrjäyttämässä kauniin auringonlaskun. Sävellykseni, joka on sävelletty c-molliin, alkaa yleisön tekemillä myrskyn äänillä ja jatkuu selkeästi soolosello-osuudella ja kuvaa horisontin pimeämpää puolta. Matala tekstuuri kuvastaa pimeyttä. Synkempi jakso päättyy c  - G - AS nuotteihin, minkä jälkeen sävellaji vaihtuu ja tunnelma muuttuu. Sävellyksen toinen jakso kuvaa horisontin kaunista puolta kauniin lyyrisen melodian avulla. Myrsky on kuitenkin jo lähellä ja ukkosen jyrinä kuuluu lyyrisen teeman alta (pizz. G,C).  Tämän jälkeen myrsky valloittaa koko horisontin ja nopeatempoinen teema lähtee liikkeelle. Myrsky pauhaa, kunnes se saavuttaa huippunsa. Sävellys päättyy voimakkailla c-molli soinnuilla.

Sibelius-Akatemian kasvatit Anna Kondracka ja Arttu Kataja esiintyivät myös tilaisuudessa. Kuulimme juhlassa huikeita Sibelius-tulkintoja. Pariskunta työskentelee nykyisin Berliinissä, Anna Suomen Saksan-instituutissa ja Arttu Berliinin Staatsoperissa.

Hampuriin 15.11.2014

Sitten siirryimmekin Anna Kondrackan kanssa Berliinistä Hampuriin, jossa seuraamme liittyi kansanmuusikko, kantelisti Anna-Karin Korhonen Sibelius-Akatemiasta. Samana iltana pääsimme seuraamaan Elbphiharmonien järjestämää lasten ja nuorten sävellyskonserttia Klangradar 3000, Greatest Hits ja tapasimme projektia johtaneen säveltäjä Burckhard Friedrichin. Olimme vaikuttuneita nuorten, musiikinopettajien ja säveltäjien yhteisestä luovasta prosessista. Seuraavana aamuna otimme suunnan v 2017 valmistuvaan Elbphilharmonien talon. Ei ollut vielä ihan valmis, eikä siltakaan entisellä paikallaan, hyvässä vaiheessa kuitenkin ollaan. Oppaana toimi yleisötyön osastonjohtaja Philipp Stein vaimoineen ja saimme perusteellisen esittelykierroksen valmistuvassa talossa. Erityisesti meitä innostivat hienot yleisötyön tilat. Yleisötyöstä onkin tulossa olennainen osa talon toimintaa. Ajatus siitä, että koska tahansa voisi astua ovesta sisään ja päästä osaksi workshopeja, on uskomattoman hieno.
 

 

 

 

 

 

 

 

Yhteinen seminaari 17.11.2014

Suomen Saksa-instituutin johtaja Anna-Maija Mertens saapui maanantaiaamuna 17.1.1 johtamaan Elbphilharmonien ja Sibelius-Akatemian yhteistä seminaaria koskien Dr Sound konserttia keväällä 2015. Elbphilharmonien pääjohtaja Christoph Lieben-Seutter toivotti avaussanoissaan suomalaisen musiikkikasvatuksen, musiikkikasvatuskoulutuksen, orkesterit ja yhtyeet tervetulleiksi pitkäjänteiseen yhteistyöhön. Loistava kanteletaiteilija Anna-Karin Korhonen avasi seminaarin soittamalla Sibeliusta sekä omia sävellyksiään kanteleelle. Seminaarin monipuolinen ja musiikillinen avaus loi hienon taiteellis-pedagogisen dialogin hengen koko seminaarille. Anna-Karin on yksi muusikoista, jotka vierailevat Suomesta kevään Dr Sound -kiertueella. Hän myös toimii tilaisuudessa taiteellisena johtajana orkesterille.

Seminaarissa mietittiin Anna-Maija Mertensin erinomaisella ja luovalla johdolla muun muassa seuraavia kysymyksiä

  • Kuinka kielimuuri murretaan konsertissa?
  • Mitä haluamme kertoa ohjelman yksittäisistä teoksista?
  • Mitkä suomalaisen kulttuurin elementit tulee sisällyttää konserttiin? Millä tavalla tämä tapahtuu?  
  • Mitä sointeja ja ääniä Dr. Sound tuo Suomesta mukanaan? Millä ne voidaan synnyttää (viulu, kantele, ääni?) ?
  • Missä / miten voidaan yleisön kanssa improvisoida kansanmusiikkiteemaan liittyen?)

Seminaarin toinen osa käsitteli Hampurin kolmen suurimman orkesterin tulevaa yhteistyötä. Annika Schmitz oli kutsunut näiden orkesterien edustajat seminaariin, jossa Riitta Tikkanen ja Elina Stirkkinen esittelivät Luomus- koulutusta työkaluna lasten ja nuorten luovaan musiikillisen prosessiin Kuule, minä sävellän! -koulutuksessa. Esittelimme myös Kuule, minä sävellän! -konseptin videoesimerkein. Seminaariin osallistuivat Christina Dean (NDR-sinfoniaorkesteri), Johanna Franz (Hampurin sinfonikot) ja Judith Zeitner (Hampurin filharmonia). Osallistujat saivat kokeilla Kuule minä sävellän -työtapaa aiheena revontulet.

Kansainvälinen yhteistyö syntyy huippuosaamisella ja dialogilla! Vierailu Berliinissä ja Hampurissa on synnyttänyt vahvaa innostusta ja konkreettisia toimia. Odotamme innolla kevään konserttia ja tulevaa yhteistyötä. Elbphilharmonien ja Musiikkitalon päätoimijoiden välillä!

Riitta Tikkanen ja Elina Stirkkinen


LIsätietoja ja linkkejä:

https://www.youtube.com/watch?v=pES-ouBqeYU

http://www.musiikkitalo.fi/fi/artikkelit/kuule-yleisotyo

http://www.siba.fi/art-and-research/audience-participation/kuule-mina-savellan/about

http://www.klangradar3000.de/#Klangradar%203000%20-%20abstract

http://www.elbphilharmonie.de/elbphilharmonie-hamburg.en