Creative Dialogue tarjosi sävellyksenopiskelijalle oppimiskokemuksen

|
Blogg

Taideyliopiston Sibelius-Akatemia isännöi kansainvälistä Creative Dialogue –työpajaa Kallio-Kuninkalan kurssikeskuksessa tammi-helmikuun vaihteessa 2015. Intensiivisellä kurssiviikolla eri kansainvälisiä musiikkioppilaitoksia edustavat nuoret työskentelivät yhdessä säveltäjä Kaija Saariahon, sellisti Anssi Karttusen ja Sibelius-Akatemian pianomusiikin professori Tuija Hakkilan kanssa. Walter Sallinen oli yksi työskentelyyn osallistuneista. Sallinen on opiskellut sävellystä Sibelius-Akatemiassa vuodesta 2011, ja tällä hetkellä on menossa ensimmäinen maisteriopintojen vuosi. 

Creative Dialogue -työpajaviikolla sävellyksen opiskelijoilla oli aamupäivisin tapaamisia Kaija Saariahon kanssa, instrumentalisteilla puolestaan yhtyeharjoituksia Karttusen ja Hakkilan johdolla.

- Työskentely yhtyeen kanssa oli erittäin hedelmällistä. Palautetta sai suoraan niin muusikoilta, kokeneilta nykymusiikin esittäjiltä (Anssilta ja Tuijalta) kuin myös kokeneelta säveltäjältä (Kaijalta). Työpajasta saatujen kommenttien ja vinkkien pohjalta oli helppo lähteä jatkamaan kappaleen työstämistä taas seuraavan päivän sessiota varten, Sallinen muistelee.

Sallinen koki työskentelyn 13 opiskelijan kansainvälisessä ryhmässä erittäin antoisaksi. Samalla se oli myös henkilökohtainen oppimiskokemus.

- Koska meillä kaikilla oli oma tausta ja suhde nykymusiikkiin, tarjosimme toisillemme paljon uusia lähestymistapoja sen harjoituttamiseen ja esittämiseen. Tutustuimme toisiimme ensimmäistä kertaa vasta paikan päällä, mikä varmasti helpotti ryhmää keskittymään välittömästi olennaiseen, eli musiikin tekemiseen. Vapaa-aikana hengailimme tiivisti yhdessä ja vaihdoimme keskenämme paljon mietteitä musiikista, taiteesta, elämästä... Tämä oli myös oiva tilaisuus tutustua soittajien näkökulmiin ja mieltymyksiin muusikkoina. Työpajojen ulkopuolella koetut elämykset olivat vähintään yhtä tärkeitä. Kun saa viettää viikon rikkaassa kulttuuriympäristössä, jossa näkemysten ja esteettisten arvojen kirjo on näinkin laaja, oppii samalla paljon omasta identiteetistään ja sen suhteesta muuhun ympärillä olevaan. Kallio-Kuninkalassa vietetyn viikon aikana opin tämän takia ehkä kaikkein eniten omasta itsestäni, säveltäjyyteni olemassaolosta ja siitä kuinka se loppujen lopuksi aina poikkeaa kauneuden ja totuuden pyrkimyksissään muiden kanssaihmisten ihanteista.

 

Kirjoituspöydältä suoraan nuottitelineelle

 

Viikon aikana työstettiin muun muassa Sallisen omaa sävellystä Threnody pianokvartetille.

 

- Saimme itse päättää mille kokoonpanolle säveltäisimme, kunhan se sisältäisi pianon ja ainakin yhden jousisoittimen. Halusin kirjoittaa mahdollisimman suurelle määrälle, joten sen takia valitsin kokoonpanoksi pianokvarteton. Ehdin pari viikkoa ennen työpajan alkua miettiä tulevan teoksen kokonaisuutta ja tein hiukan luonnoksia materiaalista. Itse teos syntyi sitten viikon aikana Kallio-Kuninkalassa, lähinnä työpajasessioista saatujen vaikutteiden ja ideoiden pohjalta. Huomasin myös, että mitä viimeistelemättömämpää materiaalia toin näille sessioille, sitä parempia ja rakentavia kommentteja sain opettajilta. Oli mahtavaa päästä suoraan kirjoituspöydältä yhtyeen eteen kuulemaan tuoreeltaan sävellettyä kamaa, vaikka joskus huomasikin että jotkut ideat eivät toimineet kuten oli alunperin ajatellut. Virheistä oppiminen olikin yksi työpajasessioiden arvokkaimmista ja opettavaisimmista kokemuksista. Pari päivää ennen konserttia annoin lopullisen version teoksesta soittajille, jotka harjoittelivat sen esityskuntoon konserttia varten. Heidän asenteensa ja työskentelynsä koko viikon aikana oli ihailtavaa katseltavaa, ja konsertista tulikin sen mukainen.

Viikon aikana opiskelijat saivat opettajilta rakentavaa palautetta sekä soittajan näkökulmasta että sävellysteknisissä seikoissa.

- Heidän välisensä yhteistyö oli niin saumatonta, että useimmiten kun toin jonkun ongelmatilanteen esille, he pystyivät vastaamaan tyhjentävästi siihen eri näkökulmista. Kaija toimi myös viikon aikana tärkeänä henkisenä tukena. Hänellä oli kyky innoittaa ja inspiroida sävellyksen opiskelijoita, vaikka työmäärä tuntuikin joskus ylitsepääsemättömältä. Kaija opetti ennen kaikkea tinkimättömyyttä säveltäjyydessä sekä itseensä luottamista joka tilanteessa, Sallinen muistelee.

Paloheimo-säätiön tukemia Creative Dialogue -työpajoja on järjestetty vuodesta 2008 Yhdysvaltojen Santa Fessä sijaitsevassa Paloheimo-säätiön talossa. Vuonna 2015 tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa Suomessa. Viikko huipentui Musica Nova –festivaalin osana järjestettyyn konserttiin Musiikkitalossa.

 

Creative Dialogue -työpajan päätökseksi järjestetty konsertti kuullaan jälkilähetyksenä Yleisradion Ajassa soi -ohjelmassa 25.2.2015 ko 22.05