Kazakhstanin aroilta Helsingin näyttämöille: väitöstutkija Aizhan Sultanin tarina kertoo sitkeydestä, muutoksesta ja taiteellisesta vapautumisesta
Sultan opettaa Taideyliopiston Avoimen yliopiston All Abilities Band -kurssilla, joka käynnistyy syyskuussa.

Kazakhstanissa syntyneen ja neuvostoideologian varjossa varttuneen Aizhanin musiikillinen polku alkoi jo lastentarhassa. Vaikka hän ei kasvanut ammattimuusikkoperheessä, rakkaus musiikkiin ilmeni jo varhain. Varhaisvuodet olivat kuin monipuolinen musiikillinen tutkimusmatka.
”Tiesin aina, että minusta tulee taiteilija,” hän muistelee.
Nyt, ammattilaisena, hän haluaa määritellä uudelleen muusikkouden ja tutkijuuden sekä vaikuttaa taiteen saavutettavuuteen.
Eurooppaan ja kohti akateemista maailmaa
Esiintyminen Ukrainan X Factor -ohjelmassa toi Aizhanille valtavasti mainetta, mutta myös haasteita.
”Olin silloin todella nuori, eikä minulla ollut työkaluja käsitellä menestystä. Julkisuus toi mukanaan paineita. Ihmiset pysäyttelivät kadulla ja pyysivät kuvia. Se oli pakahduttavaa”.
Kokemuksensa jälkeen Aizhan halusi Eurooppaan syventämään osaamistaan. Opinnot veivät hänet Italiaan ja lopulta Liettuaan, jossa hän suoritti maisteritutkinnon klassisessa laulussa. Kaiken muutti kuitenkin spontaani vierailu Helsinkiin.
”Satoi, oli pimeää ja marraskuu – ja silti tiesin, että kuulun tänne!” hän kertoo.
Vahva tunne johti hänet Sibelius-Akatemiaan, jossa hän aloitti tohtoriopinnot erilaisten vaiheiden jälkeen.
”Minulla oli vain kuukausi aikaa laatia hakemukseni. Useimmat valmistautuvat siihen vuoden, mutta päätin joka tapauksessa yrittää.”
Aizhan hyväksyttiin ensin jatkotutkintosuunnitelmaa valmistelevaksi opiskelijaksi. Tämä oli hänelle tilaisuus kehittää tutkimussuunnitelmaa, rakentaa tukiverkostoa ja oppia navigoimaan akateemisessa järjestelmässä. Tulevia hakijoita hän vinkkaa olemaan rehellinen itselleen.
“Älä seuraa trendejä vaan vaistojasi. Äläkä pelkää kritiikkiä – se kuuluu prosessiin.”
Taiteellinen dekolonisaatio
Aizhanin taiteellinen tohtorintutkinto ”Breaking Silence in the Steppes: Decolonising Artistic Identity and Its Consequences” on tutkimus postkoloniaalisesta identiteetistä ja ableismista. Valmistuttuaan tutkinto tulee koostumaan kahdesta konsertista, kahdesta artikkelista ja äänitteestä. Tutkimuksessaan Aizhan yhdistää omia kokemuksiaan, taiteellista ilmaisua ja kriittistä pohdintaa kyseenalaistaakseen perityt narratiivit ja löytääkseen yhteyden kulttuurisiin juuriinsa.
”Vasta Kazakhstanista lähdettyäni ymmärsin, mitä kolonisaatio todella tarkoittaa – ja että se koski myös meitä. En puhu kazakkia vaan kasvoin venäjänkieliseksi. Olin sisäistänyt paljon ennakkoluuloja, ja tämän tutkimuksen kautta yritän myös dekolonisoida itseäni.”
”Vasta Suomessa olen pystynyt puhumaan myös vammastani ja käsittelemään vammaisuuttani suhteessa taitelijuuteeni. Haluan kuitenkin haastaa muitakin stereotypioita – kuten sen, miltä oopperalaulajan odotetaan näyttävän. Olen itse kohdannut näitä asenteita ja stereotypioita, ja nyt haluan purkaa ne.”
Paluu improvisoinnin äärelle
Nykyään Aizhan on monipuolinen taiteilija, joka työskentelee oopperan, musikaaliteatterin ja kansanmusiikin rajapinnoilla. Yksi suurimmista haasteista hänelle on kuitenkin ollut improvisointi. Se on kazakkien kansanmusiikin keskeinen osa, joka on kuitenkin pitkälti kadonnut kolonisaation myötä. Jatkotutkintonsa taiteellisissa osioissa Aizhan haluaa elvyttää näitä perinteitä muun muassa yhdistämällä perinteisiä soittimia, kuten dombraa, nykytaiteelliseen ilmaisuun.
”Klassiseen musiikkiin keskittyneessä koulutuksessa minua opetettiin olemaan liikkumatta lavalla ja olemaan improvisoimatta. Kazakkimusiikki perustuu kuitenkin juuri improvisaatioon, ja tutkimukseni avulla yritän löytää tien takaisin sen luo.”
All Abilities Band: ”Olemme täällä ja tarvitsemme huomionne”
Aizhanille taide ei ole vain itseilmaisun väline, vaan se on myös aktivismia. Työssään ja tutkimuksessaan hän etsii omaa ääntään ja samalla rakentaa tilaa muille tulla kuulluksi. Hän uskoo taiteen muutosvoimaan.
”Taide voi muuttaa ajattelua, inspiroida ja paljastaa totuuksia, joita sanat eivät tavoita. Jos me emme puhu taiteemme kautta, kuka sitten? Taiteilijoina meillä on sekä valta että vastuu inspiroida, haastaa ja muuttaa asioita.”
Aizhanin työ saavutettavuuden ja inkluusion parissa ulottuu tutkimusta pidemmälle. Hän kertoo kohdanneensa esteellisyyttä myös yliopistolla ja puhuneensa havainnoistaan tohtorintutkintonsa ohjaajan Nathan Thomsonin kanssa. Keskustelun seurauksena Taideyliopiston Avoimelle kampukselle syntyi All Abilities Band -kurssi, jonka kautta pyritään tekemään musiikkikoulutuksesta saavutettavampaa vammaisille taiteilijoille. Aizhan on yksi syksyllä 2025 järjestettävän kurssin opettajista. Hän odottaa saavansa sieltä inspiraatiota ja materiaalia tohtoriprojektiinsa, mutta toivoo kurssin vaikuttavan laajemminkin.
”Meille vammaisina henkilöinä tämä on yksi tapa osoittaa, että me olemme täällä, tarvitsemme huomiotanne ja ansaitsemme paikkamme tässä tilassa,” hän sanoo.
All Abilities Band on Taideyliopiston Avoimen kampuksen kurssilla muodostettava yhtye, jonka jäsenet tulevat neurokirjolta, fyysisesti monimuotoisista taustoista sekä eri kulttuureista. Yhtyeessä käytetään monipuolisesti erilaisia soittimia ja ääniä: akustisia, elektronisia sekä erityisesti yhtyettä varten suunniteltuja saavutettavia instrumentteja. Yhtyeen jäsenet säveltävät omaa musiikkiaan ammentaen ryhmän monimuotoisuudesta ja ympäröivästä maailmasta. Työskentelyä ohjaavat Sibelius-Akatemian Global Music -koulutusohjelman muusikot. Ilmoittautuminen kurssille päättyy 21.8.2025. Lue lisää All Abilities Band -kurssista.