Anna Kuoppamäki ja musiikin kolminaisuus: ”Opetan, tutkin ja teen musiikkia”

Laulaja ja lauluntekijä, musiikkikasvattaja Anna Kuoppamäki on valmistunut Sibelius-Akatemiasta musiikin maisteriksi vuonna 1995 ja musiikin tohtoriksi vuonna 2015. Hän on yksi Taideyliopiston Vuoden alumneista 2023.

Anna Kuoppamäki
Hans Andersson Anna Kuoppamäki, Taideyliopiston Vuoden alumni 2023

Paikkana on Helsingin Kruunuhaka, kahvila, taiteilija-tutkija Anna Kuoppamäen kotikorttelissa. Opettaja Kuoppamäen on parin tunnin päästä oltava Länsi-Helsingin musiikkiopistossa opettamassa. Kotitoimistossaan tutkija Kuoppamäki on työstänyt kolmea eri artikkelia, jotka julkaistaan syksyn mittaan musiikkikasvatuksen alan julkaisuissa. Mutta se, mikä saa Kuoppamäen sähköistymään juuri nyt, ei ole opettaja, eikä tutkija, vaan muusikko – laulaja, Wilma-yhtyeen keulakuva. Tohtori on taas valmis keikkailemaan.

“No joo, viime vuonna tuli kuluneeksi 30 vuotta ekasta albumistamme, joka synnytti kipinän päästä taas keikoille yhdessä! Keväällä pidettiin landella bändiviikonloppu ja soitettiin ekaa kertaa yhdessä pariinkymmeneen vuoteen. Tammikuussa on ekat keikat. Se on ihanaa ja jännittävää.”

Kuoppamäki tuli 1990-luvulla tunnetuksi sähkökitaroilla ja syntikoilla ladattua poppia soittavan Wilma-yhtyeen keulakuvana. Mutta viimeiset 20 vuotta hän on ollut ennen kaikkea tutkija ja opettaja.

“Ajattelen, että tästä on tullut jonkinlainen musiikin kolminaisuus: musiikintekijyys näkyy työssäni opettajana, tutkijana ja muusikkona.”

Musiikin oppimista omaa musiikkia tekemällä

Opettaja- ja tutkijaurallaan Kuoppamäen mielenkiinto on kohdistunut nuorten musiikinoppimispolkuihin ja lasten sekä nuorten kulttuurisen tekijyyden tukemiseen musiikkikasvatuksessa.

“Olen opettanut musiikkiopistossa, lukiossa ja Sibelius-Akatemiassa sekä toiminut opettajien täydennyskouluttajana ja kaikkeen tähän on jollakin tavalla aina liittynyt säveltäminen osana musiikin oppimista. Musiikkikasvatuksessa lapset ja nuoret pitäisi nähdä myös kulttuurisina toimijoina ja tekijöinä, ei vain oppijoina. Oman musiikin tekemisen kautta voi avautua ihan uudenlaisia näkökulmia musiikkiin ja syntyä vahvempaa omistajuutta oppimiseen.”

Kuoppamäki tapaa jatkuvasti nuoria ympäri maan järjestettävissä G Songlab –biisipajoissa.

“Biisipajoissa nuorten on mahdollista käsitellä myös itseä huolestuttavia ilmiöitä ja saada palautetta ja vertaistukea toisilta nuorilta.”

Biisipajojen kokemukset palautuvat Kuoppamäen kotitoimiston työpöydälle, koska yksi hänen artikkeleistaan menee teokseen Musiikkikasvatus muutoksessa ja sen otsikkona on: Nuorten biisipajat tukemassa musiikillista tekijyyttä ja aktiivista kansalaisuutta.

“Suhteeni tutkimukseen on tosi pragmaattinen. Olen aina halunnut oppia sen kautta jotain opettajantyöstäni.”

Kuoppamäen kolmion kärjistä siis ainakin opetus ja tutkimus paiskaavat toisilleen kättä. Eikä se esiintyminenkään enää kaukana ole. Musiikkilehti Rumba otsikoi hiljattain Wilman mahdollisesta paluusta näin: 1990-luvun suomalainen kulttiyhtye on tekemässä paluuta lavoille?

Rakas Sibis

Kun Kuoppamäki kuuli Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Vuoden alumni -valinnan kohdistuneen häneen, hän oli yllättynyt mutta onnellinen. Nimitystään Kuoppamäki haluaa käyttää MuTri-tohtorikoulun ja musiikkikasvatuksen tutkimuksen esilletuomiseksi. Kuoppamäki valmistui musiikin tohtoriksi vuonna 2015.

“Olen saanut valtavasti Sibelius-Akatemialta. Toimin 10 vuotta laulun opettajana Sibiksessä ja olen saanut tehdä paljon erilaisia töitä kouluttajana ja tutkijana muun muassa ArtsEqual-tutkimushankkeessa, jonka jatkohanke myös G Songlab on. Musiikkikasvatuksen aineryhmän tohtoriopintoja leimasi mielestäni erityisesti vahva yhteisöllisyys ja hierarkioiden puuttuminen. Omana opiskeluaikanani tohtorikoulua kehitti professori Heidi Westerlund, joka otti meidät opiskelijat heti opintojen alkuvaiheessa mukaan kansainväliseen tutkijayhteisöön. Saimme ohjausta monilta alan ansioituneilta tutkijoilta ja kirjoitimme tutkimusartikkeleita yhdessä. Tällä on mielestäni ollut suuri vaikutus siihen, miten korkeatasoista musiikkikasvatuksen tutkimusta Suomessa tänä päivänä tehdään.”

* * *

Vuoden alumnien valinta on vuosittain jaettava tunnustus Taideyliopiston kolmen akatemian kasvateille, jotka ovat toiminnallaan vahvistaneet esikuvallisesti taiteen ja taiteilijakoulutuksen ainutlaatuista arvoa ja merkitystä. Vuoden 2023 alumnit ovat yhteiskunnallisesti vaikuttavia taiteilija-tutkijoita.

Uutisia Taideyliopiston Vuoden alumneista