Tuire Kuusi

Yliopistonlehtori, SibA/DocMus-tohtorikoulu

Tuntiopettaja, SibA/Sävellyksen ja musiikinteorian aineryhmä

Tuntiopettaja, SibA/Pianon, harmonikan, kitaran ja kanteleen aineryhmä

+358407104337
Toimenkuva

Dr. Tuire Kuusi works as the vice dean (responsible for research and doctoral education) at the Sibelius Academy and as a senior lecturer in the DocMus Doctoral School (Sibelius Academy, University of the Arts, Helsinki). Her research interests are in music-theoretical concepts and their concrete representatives in music. She has conducted research on the perception of chords and continues this as the PI in an ongoing project "Unveiling the mystery of harmony" with PhD Iván Jimenéz (three years; KONE foundation). She has also carried out research on the effects of music in an individual's life and topics related to teaching and supervising university students. Her work as a teacher involves supervising doctoral students (dissertations, theses, work as supervisor-in-charge). 

Tuire Kuusi is a chair or member in various governing bodies of the Sibelius Academy or the University of the Arts. 

Tutkimus ja julkaisut

1) Peer-reviewed scientific articles

Kuusi, T. & Haukola, P. (accepted for publication). Double Life. Music as Work and Serious Leisure. Journal of Arts & Humanities.

Jimenez, I. & Kuusi, T. (under evaluation). Connecting chord progressions with specific pieces of music. Psychology of Music.

Kuusi, T., Peltonen, P.O., Myllykangas, L. & Järvelä, I. (under evaluation). Effects of musical practice on professional musicians’ health: The causes of deaths in the Finnish population between 2005 and 2014. PeerJ.

Oikkonen, J., Kuusi, T., Peltonen, P., Raijas, P., Ukkola-Vuoti, L., Karma, K., Onkakmo, P. & Järvelä, I. (2016) Creative activities in music – A genome-wide linkage analysis. PlosONE 11.  DOI:10.1371/journal.pone.0148679.

Haukola, P. & Kuusi, T. (2015). Työn ja toisen tekemisen keskinäiset vaikutukset. [Mutual effects between work and other agency]. Trio 4 (1).

Kanduri, C., Kuusi, T., Ahvenainen, M., Philips, A.K., Lähdesmäki, H. & Järvelä, I. (2015). The effect of music performance on the transcriptiome of professional musicians. Scientific Reports, 5: 9506. DOI: 10.1038/srep09506.

Järvelä, I. & Kuusi, T. (2014). Geenitutkimukset, musiikki ja musikaalisuus [Genome technologies music and musical aptitude]. Trio 3 (1), 6–16.

Kuusi, T. (2013). Musical training and musical ability: Effects on chord discrimination. Psychology of Music. DOI: 10.1177/0305735613511504.

Kuusi, T. (2012) Seminaariryhmä sosiaalipsykologisena pienryhmänä. Opiskelijoiden kokemuksia ryhmän toiminnasta. [Seminar group as a social-psychological small group. University students’ experiences of group processes.] Trio 1 (2),  7–32.

Kuusi, T. (2011). Kuulijoiden adjektiiviassosiaatiot soinnuista – sointujen laatuominaisuuksia, kuulijoiden kokemuksia vai musiikkiin liittyviä emootioita? Musiikki 2/2011, 63–93.

Kuusi, T. (2010). Comparing non-tonal tetrachords and pentachords: Both abstract properties and chordal characteristics guide evaluations. Journal of New Music Research, 39, 215–225.

Kuusi, T. (2009). Discrimination and evaluation of trichords. Music Theory Online 15.5.

Kuusi, T. (2007a). Interval-class and order of presentation affect interval discrimination. Journal of New Music Research, 36, 95–104.

Kuusi, T. (2007b). Subset-class relation, common pitches, and common interval structure guiding estimations of similarity. Music Perception, 25, 1­–11.

Kuusi, T. (2005a). Chord Span and other Chordal Characteristics Affecting Connections Between Perceived Closeness and Set-Class Similarity. Journal of New Music Research 34, 259–271.

Kuusi, T. (2005b). The Consonance and the Context Guiding the Subjects’ Ratings of Chords Representing Different Set-Classes.  Musicae Scientiae IX, 313–339.

Kuusi, T. (2003a). Semanttisen differentiaalin käyttö sointututkimuksessa. [Using semantic differential in study of chords.] Musiikki 1/2003, 5–20.

Kuusi, T. (2003b). The Role of Set-Class Identity in the Estimation of Chords. Music Theory Online 9.3.

Kuusi, T. (2002). Theoretical Resemblance versus Perceived Closeness: Explaining Estimations of Pentachords by Abstract Properties of Pentad Classes. Journal of New Music Research, 31, 377–388.

 

2) Reviewes articles in conference proceedings and books 

Kuusi, T. (2014a). Jatko-opiskelija ohjattavana. Itsenäisyys ja kriittisyys taidealan jatko-opiskelijoiden ominaisuuksina. [Doctoral student under supervision. Independence and self-criticism as qualities of doctoral students] Teoksessa Löytönen, T. (toim.) Tulevan tuntumassa. 196–235.

Kuusi, T. (2014b) Adjective evaluations of nonfamiliar chords – Connections between chord characteristics, adjectives and emotions. Proceedings of the Nordic Musicological Congress (NMC) 2012, 3–13.

Kuusi, T. (2010). Musiikinteoreettisten ilmiöiden suhde havaintoon. Teoksessa Louhivuori, J. ja Saarikallio S. (toim.) Musiikkipsykologia, 83-99. Jyväskylä: Atena-kustannus.

Kuusi, T.  (2009). Tune recognition from melody, rhythm and harmony. In J. Louhivuori, T. Eerola, S. Saarikallio, T. Himberg, P. Eerola (Editors) Proceedings of the 7th Triennial Conference of European Society for the Cognitive Sciences of Music (ESCOM 2009), 610–614. Jyväskylä, Finland. <URL:http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2009411339>

Ronkainen, S. & Kuusi, T.  (2009). The keyboard as a part of visual, auditory and kinesthetic processing in sight-reading at the piano. In J. Louhivuori, T. Eerola, S. Saarikallio, T. Himberg, P. Eerola (Editors) Proceedings of the 7th Triennial Conference of European Society for the Cognitive Sciences of Music (ESCOM 2009). Jyväskylä, Finland. <URL:http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2009411313>

Kuusi, T. (2006). Context affects chord discrimination. Baroni, M., Addessi, A. R., Caterina, R., ja Costa, M. (toim.) Proceedings of the 9th International Conference on Music Perception & Cognition (ICMPC9), 1699­–1704. Bologna: Bononia University Press.

Brattico, E., Kuusi, T. and Tervaniemi, M. (2005). Brain mechanisms of musical chord categorization are modulated by expertise. Proceedings of the CogSci 2005 XXVII Annual Conference of the Cognitive Science Society (Stresa, Italy).

Kuusi, T. (2003). Semantic Differential as a Method for Collecting Estimations of Chords. ESCOM5 proceedings, 471–474.

 

3) Doctoral dissertation (monography)

Kuusi, T. (2001). Set-Class and Chord: Examining Connection between Theoretical Resemblance and Perceived Closeness. Helsinki: Sibelius-Akatemia.

 

4) Other scientific publications

Kuusi, T. (2007). Auditiivinen strukturointi osana musiikin perusteiden opettamista. <URL:http://www2.siba.fi/aleatori/index.php?id=66&la=fi>

Kuusi T. (2006). Solfaatteko joukkoteoriaa? Sävelluokkajoukkojen teorian käsitteiden käyttäminen osana säveltapailu A -kurssin opetusta. Sävellys ja musiikinteoria, 13, 19­–35. <URL:http://sate.siba.fi/attach/SML_TKuusi06.pdf>

Kuusi, T. (2003). Eräät musiikinteorian käsitteet kuulohavainnon selittäjinä. Sävellys ja musiikinteoria 1-2/2003, 31–42.

Kuusi, T. (2000). Set-Class Similarity Comparisons. In Lasker & Rhodes & Lily (eds.): Systems Research in the Arts, Vol II: Music, Environmental Design and Coreography of Space. The international Institute for Advanced Studies in Systems Research and Cybernetics.

Kuusi, T. (1999). Connecting Theoretical Resemblance and Perceived Similarity. In Lasker & Rhodes (eds.) Systems Research in the Arts, Vol I: Musicology. The international Institute for Advanced Studies in Systems Research and Cybernetics.

4) Research reports

Kuusi, T. & Boggasch, M. (2015). Students, their expectations and the nurturing of talent for the future. In AEC 'Polifonia' Handbook Perspectives on 2nd-cycle programmes in Higher Music Education: Combining a research orientation with professional relevance, 30–34.

Kuusi, T. (2015). An Existing Masters Curriculum for Orchestral Instruments.  Sibelius Academy, Helsinki, Finland. In AEC 'Polifonia' Handbook Perspectives on 2nd-cycle programmes in Higher Music Education: Combining a research orientation with professional relevance, 111-114.

Kuusi, T. (2012). Musiikin tohtori työelämässä. Kysely Sibelius-Akatemian Solistiselta osastolta ja DocMus-yksiköstä valmistuneille tohtoreille. Sibelius-Akatemian selvityksiä ja raportteja 15. Helsinki: Sibelius-Akatemia.

Kuusi, T. & Valkeila, R. (2008). Intohimona musiikki. Työllistymiskysely Sävellyksen ja musiikinteorian osastolta valmistuneille. Helsinki: Sibelius-Akatemia.