Päivi Järviö

Yliopistonlehtori, SibA/DocMus-tohtorikoulu

Tuntiopettaja, SibA/Vanhan musiikin aineryhmä

+358408609530
Esittely

Mezzosopraano, musiikin tohtori Päivi Järviön erikoisala on renessanssin ja barokin ajan laulumusiikki. Opiskeltuaan laulua Sibelius-Akatemiassa ja barokkimusiikkia Bremenin vanhan musiikin akatemiassa hän on konsertoinut laajalti barokkiyhtyeiden ja -orkesterien solistina sekä kotimaassa että ulkomailla, Ruotsissa, Englannissa, Hollannissa, Saksassa, Espanjassa, Tsekissä, Tanskassa, Puolassa, Virossa, Latviassa ja Japanissa. Kirkko- ja kamarimusiikin lisäksi hän on tehnyt rooleja barokkioopperoissa sekä levyttänyt mm. Claudio Monteverdin, Luigi Rossin, Henry Purcellin ja Tomás de Torrejón y Velascon musiikia.

Barokin laulumusiikin esittämiskäytännön asiantuntijana Järviö työskentelee niin laulajien kuin kuorojen, kuoronjohtajien ja lauluyhtyeiden kanssa. Keväällä 2011 hän väitteli musiikin tohtoriksi aiheenaan barokkimusiikin laulamisen kehollisuus. Taiteilijan, pedagogin ja tutkijan työnsä ohessa hän on tehnyt radio-ohjelmia, kirjoittanut artikkeleita ja osallistunut musiikin esittämistä käsitteleviin seminaareihin ja konferensseihin. Hän työskentelee yliopistonlehtorina ja tohtorikoulun johtajana Sibelius-Akatemian DocMus-tohtorikoulussa.

Väittelynsä jälkeen vuosina 2011–2014 hän työskenteli muusikko-tutkijana Koneen säätiön rahoittamassa taiteellisen tutkimuksen projektissa sekä vuonna 2012 senior research fellow -statuksella Orpheus Institutessa Gentissä.

Opetus

Esittämiskäytäntöjen seminaari.

Muusikon oman kokemuksen tutkiminen ja sanallistaminen.

Propedeuttinen kurssi soveltajille ja tutkijoille (useita luennoitsijoita).

Musiikintutkimuksen menetelmiä ja käytäntöjä (useita luennoitsijoita).

Musiikintutkimus ja nykyajan filosofia (useita luennoitsijoita).

 

Taiteellinen toiminta

Konsertit (valikoiden):

Konsertti Espoon Tuomiokirkossa ”Urkuyö ja aaria” -konserttisarjassa Opus X:n solistina, ohjelmassa saksalaista barokkimusiikkia (joht. Petri Mattson) 20.8.2015

Taiteelliseen tutkimusprojektiin ”Ele, ääni, ilme, liike…” liittyvä konsertti ”Elonhenget II” Sibelius-Akatemian kamarimusiikkisalissa; ohjelmassa ranskalaista barokin laulumusiikkia; konsertin työryhmä Päivi Järviö, Assi Karttunen, Kirsi Heimonen (valosuunnittelu Ainu Palmu) 19.10.2012

Luentokonsertti (”Laulajan sprezzatura – Mistä italialaisen varhaisbarokin laulaen puhumisessa on kysymys?”) Helsingin Musiikkitalon Organo-salissa; ohjelmassa italialaista varhaisbarokin laulu- ja cembalomusiikkia (Assi Karttunen, cembalo) 23.10.2011

Domus Pompeiana -näyttelyyn liittyvä konsertti Amos Andersonin taidemuseossa osana laajempaa konserttisarjaa (italialaista barokkimusiikkia Napolista ja muualta; Assi Karttunen, cembalo, Eero Palviainen, teorbi, Ricardo Padilla, lyömäsoittimet)  26.4.2008

Weser Renaissance, joht. Manfred Cordes Tukholman vanhan musiikin festivaalilla (Stockholm Early Music Festival) ja Vantaan barokissa – ohjelmassa Dietrich Buxtehuden ”Jüngstes Gericht” 10.6.ja 15.8.2007

Marc-Antoine Charpentierin musiikkia (Port Royalin messu ja Saül et Jonathan -oratorio) laulu- ja soitinyhtye Plein Jeun kanssa Vantaan barokissa   13.8.2006

Italialaista ja saksalaista barokkimusiikkia Vantaan barokissa Capella Chydenian solistina 17.8.2006

Marc-Antoine Charpentier: Leçons de Tenèbre in Helsinki. Plein Jeu Ensemble, joht. Kati Hämäläinen    s16.3.2005

Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri, Pergolesi's Stabat Materin alttosolisti, joht. Kreeta-Maria Kentala 9.4.2004

Virolais-suomalainen barokkiorkesteri, joht. Tuomas Ollila (nyk. Hannikainen) (solisti Nicolas Clérambault's soolokantaatissa) 4.-5.1.2002 Tallinna ja Helsinki

"Natt i Ateneum" — Konsertti/televisiointi yhteistyössä FST:n kanssa 2.11.2001

Kuudennen kerroksen orkesteri, Kati Hämäläinen, joht., Pieter van Dijk, urut (alttosolisti J.S. Bachin soolokantaatissa "Geist und Seele wird verwirret") Kotkan kansainvälisen urkufestivaalin konsertissa 27.11.2000

Weser Renaissance Ensemble, joht. Manfred Cordes Vantaan Barokissa (Orlando di Lasson Marienvesper) 11.8.2000

Tapiola Sinfonietta, joht. Andrew Lawrence-King (Henry Purcellin näyttämömusiikkia) 15.-16.12.2000

Kuudennen kerroksen orkesteri, joht. Kati Hämäläinen, Markus Malmgren, urut (alttosolisti J. S. Bach's soolokantaatissa ”Vergnügte Ruh”) Kotkan kansainvälisen urkufestivaalin konsertissa 5.12.1998

Kotkan kaupunginorkesteri, Händelin Messiaan alttosolisti 3.12.1998

Radion kamarikuoron solisti Yleisradion “Musiikkia ennen romantiikkaa” -festivaalilla  (La Pellegrina Intermedi of 1589 in Florence)                                 30.10.1997

The Harp Consort, joht. Andrew Lawrence-King; Utrecht Early Music Festival (Tomás Torrejón y Velasco's opera La purpura de la rosa, 1701, Belonan rooli) 1.–2.9.1997

 

Äänitteet (valikoiden):

Henry Purcellin yksinlauluja Annamari Pölhön (cembalo) Lauri Pulakan (viola da gamba ja sello) sekä Eero Palviaisen (luuttu) kanssa (Alba Records: ABCD 131)  2.5.–5.5.1998

Tomás Torrejón y Velasco's opera La purpura de la rosa, 1701 (Belonan rooli) The Harp Consort –yhtyeen kanssa, joht. Andrew Lawrence-King (BMG Classics: 05472 77355 2)   3.–6.9.1997

Claudio Monteverdin pienoisooppera Il Ballo delle Ingrate (Veneren rooli) barokkiyhtye Tragicomedian kanssa  (Teldec 4509-90798-2)  21.–23.9.1992

Tutkimus ja julkaisut

"In search of theories of voice in dialogue with practice." Kirja-arvio: Andrew M. Kimbrough 2011. Dramatic Theories of Voice in the Twentieth Century. Journal of Interdisciplinary Voice Studies 1/2016.

“The singularity of experience in the voice studio: A dialogue with Michel Henry.” – Kirja-artikkeli antologiassa Thomaidis, Konstantinos & Macpherson, Benjamin 2014. Voice(s): Critical Approaches to Process, Performance and Experience. Routledge.

Esittämisen tutkimista ja esittäen tutkimista – Pohdintoja ranskalaisen 1700-luvun resitatiivin äärellä. – Trio 2/2013, 50-79. [referee-julkaisu]

Kehollista musiikintutkimusta – Laulaja musiikin tekijänä ja tutkijana. – Proceedings-julkaisu; Monitieteinen musiikintutkimus. Suomen Musiikintutkijoiden 16. Symposium 2012.

Puheen uurtaminen elävään kehoon – Michel Henry ja puhuvan musiikin laulamisen kokemus. – Musiikki 3–4/2008, 122–146. [referee-julkaisu]

 Michel Henry ja puhuva musiikki – Resitatiivin laulaminen elämän läsnäolevaksi saattamisena. – Musiikki 1/2008, 89–118. [referee-julkaisu]

The Life and World of a Singer: Finding My Way ― Philosophy of Music Education Review. Vol 14, number 1, Spring 2006, 65–77. [referee-julkaisu]

From Chatter to Saying Something. ― Saarnivaara, Marjatta & Vainikkala, Erkki & van Delft, Marjon (eds.) 2004. Writing and Research ― personal views. Jyväskylä: Research Centre for Contemporary Culture /Publications, 108–114.

Hitaudesta, tyhmyydestä ja tietämättömyydestä. — Arho, Anneli & Järviö, Päivi & Vuori, Marja 2002. Musiikin vierestä — Polkuja tekemisestä tutkimiseen. EST-julkaisusarja nro 8. Helsinki: Sibelius-Akatemia, 77–90.