Improvisaatio Taideyliopistossa

Improvisaatio läpileikkaa kaikkia taiteenaloja ja taiteen tekemisen muotoja niin taiteellisessa, tieteellisessä, kuin pedagogisessa toiminnassa. Tältä sivulta löydät tietoa improvisaatiosta Taideyliopistossa sekä tulevista ja menneistä improvisaatiotapahtumista.

University of the Arts Helsinki's Improvisation Seminar Day 2016

Welcome to a day of improvisation workshops celebrating the wide variety of improvisation practices in the arts!

 

The interdisciplinary seminar day encourages and facilitates interaction between different art forms through practical work.

 

Please send us a proposal for a workshop, you will find the instructions and the electronic form in the blue box below.


Date: Oct 21st 2016

Venue: Theatre Academy, University of the Arts Helsinki

Free entry. Watch this space for the programme and registration!

 

Organised as part of the international conference
Arts Without Borders? Perspectives on Collaboration and Interdisciplinarity in and through the Arts

Use this link to choose workshops/demos: https://my.surveypal.com/AWB_Improday_choose_workshops
You will find the workshop/demo descriptions here: https://www.uniarts.fi/awb-friday-oct-21


For further details please contact: Katja Thomson katja.thomson@uniarts.fi

 

Practical workshop call for Improvisation Seminar Day 2016

Practical workshop call for Improvisation Seminar Day 2016

Practical workshop call for

IMPROVISATION SEMINAR DAY

as part of the international conference Arts Without Borders? Perspectives on Collaboration and Interdisciplinarity in and through the Arts


An international conference hosted by the University of the Arts Helsinki and CERADA (Center for Educational Research and Academic Development in the Arts), Finland October 19-22, 2016

 

We are welcoming workshop proposals for the Improvisation Seminar Day held at the Theatre Academy of the University of the Arts Helsinki. (Date: either Oct 20th or 21st 2016). The seminar day is a celebration of the wide variety of improvisation practices in the arts. It is an interdisciplinary event, facilitating interaction between different art forms through practical work. The day also aims to generate dialogue between practitioners and researchers by demonstrating research through practice. 


The Improvisation Seminar Day will take place during the Arts Without Borders? conference , which explores both the potential and challenges of interdisciplinarity, and the full scope of the performing and visual arts in discovering new territories beyond existing paradigms. The seminar day is aimed at all students and staff at the University of the Arts Helsinki and the participants of the Arts Without Borders? conference. Following the success of the first improvisation seminar of the University of the Arts Helsinki in the spring 2015, the Improvisation Seminar Day will also be open to the public.


The deadline to submit a workshop proposal is January 11, 2016


All outcomes will be known by March 14, 2016


Proposals for workshops will be included on the basis of quality, engagement and relevance to the theme. Proposals should be written in English, and should be around 400 words. Workshops may be submitted for 1 hour or 90 minutes (to include set-up time). The proposal should outline its significance to the seminar topic and indicate how the workshop will be structured, including the number of participants. If the workshop is linked to research, the proposal should clearly address the relationship between practice and research.

 

For further details please contact: Katja Thomson katja.thomson@uniarts.fi


For more information about the Arts Without Borders? conference please visit the website: http://www.uniarts.fi/arts-without-borders

 

 

Sibelius-Akatemian toinen improvisaatioseminaari 3.9.2015

Sibelius-Akatemian toinen improvisaatioseminaari tarjoaa tilaisuuden syventyä improvisaatiopedagogiikan mahdollisuuksiin taiteellisessa työskentelyssä ja opetuksessa. Improvisaatioseminaari jatkaa tutustumismatkaa Sibelius-Akatemian monimuotoiseen improvisaatiotoimintaan demojen, työpajojen ja keskustelun muodossa. Tervetuloa kokemaan, inspiroitumaan ja oivaltamaan yhdessä!

Aika: Torstai 3.9.2015 klo 9-17
Paikka: Musiikkitalo, Agora ja tanssisali

Tilaisuus on ilmainen ja sisältää lounas- ja kahvitarjoilun.

Lisätietoja improvisaatioseminaarin koordinaattorilta Katja Thomsonilta: katja.thomson@uniarts.fi

Sibelius-Akatemian toisen improvisaatioseminaarin ohjelma 3.9.2015

Sibelius-Akatemian toisen improvisaatioseminaarin ohjelma 3.9.2015



Voit ladata ohjelman täältä (pdf).

Sibelius-Akatemian toisen improvisaatiotapahtuman työpajat ja demot

Sibelius-Akatemian toisen improvisaatiotapahtuman työpajat ja demot

Duo Johanna Juhola-Timo Alakotila

Kuvaaja: Sami Perttilä   
Kuvaaja: Sami Perttilä                   Kuvaaja: Saara Vuorjoki

Improvisaatio pelimannimusiikissa

Demossa esitellään näytekappaleilla ja improvisoimalla Alakotilan metodia, joka käsittelee impovisaatiota pelimannimusiikissa. Metodi perustuu traditionaalisista ja sävelletyistä kappaleista lainattuihin fraaseihin. Opiskelija muodostaa materiaalin pohjalta tyylinmukaisia fraaseja ja linjoja. Metodi on tuottanut paljon rohkaisevia kokemuksia muusikkojen parissa, ja innostanut heitä esittämään ja levyttämään improvisaatioitaan.

Säveltäjä, muusikko, taiteiljaprofessori Timo Alakotila on musiikkialan vaikuttaja yli genrerajojen. Hänen viimeaikaisia yhteistyökumppaneitaan ovat esim. Kronos-kvartetti, Pekka Kuusisto ja Swedish Chamber Orchestra. Tällä hetkellä Alakotila vaikuttaa muusikkona mm. seuraavissa yhtyeissä: JPP, Troka,Nordik Tree, Maria Kalaniemen yhtye, May Monday,  Tango-orkesteri Unto sekä T for Three. Hän opettaa Sibelius-Akatemiassa ja Pop/Jazz-konservatoriossa Helsingissä, ja toimii vierailevana opettajana Limerickin yliopistossa sekä Joensuun ja Kokkolan ammattikorkeakouluissa.

Johanna Juholaa on kutsuttu mm. virtuoottiseksi harmonikkamusiikin uudistajaksi ja tangon kurittomaksi innovaattoriksi. Johannan fantasiatangomusiikkia esittävät yhtyeet Johanna Juhola Trio ja Johanna Juhola Reaktori, joissa molemmissa tango nuevo ja live-elektroniikka näyttelevät suurta osaa. Näiden lisäksi Juhola on toiminut muusikkona ja säveltäjänä yhtyeissä Tango-orkesteri Unto, Duo Milla Viljamaa & Johanna Juhola, Kraft (J. Juhola ja Pekka Kuusisto), Troka, Las Chicas del Tango ja Spontaani Vire. Johanna säveltää ja esittää myös näyttämömusiikkia.


Petri Prauda

Arkaaisen musiikin improvisointi yhtyeessä

Osallistavassa demossa tutkitaan yhtyeimprovisaatiota runonlaulumelodioilla. Taustalla on ajatus siitä kuinka ryhmän jäsenet kommunikoivat improvisaation kautta ja pyrkivät säilyttämään jatkuvasti muuntuvan musiikin hengen. Demossa kokeillaan erilaisia tulokulmia yhtyesoittoon ja sovelletaan menetelmiä, joiden tavoitteena on vapauden kokeminen osana ryhmämusisointia.

Sibelius-Akatemian kansanmusiikkiosaston lehtorina työskentelevä Petri Prauda on multi-instrumentalisti, jonka soittimia ovat mm. mandoliini, kitara, cittern ja säkkipilli. Petri on Sibelius-Akatemian Folk Big Bandin perustaja ja johtaja. Orkesteri koostuu kansanmuusikoista, joista jokainen on improvisoija, säveltäjä, sovittaja, solisti ja yhtyemuusikko. Petri vaikuttaa useissa suomalaisissa eturivin yhtyeissä kuten Plektronite, Hyperborea, Frigg, Golem ja Henriksson – Kleemola –Prauda.


Elina Stirkkinen ja Riitta Tikkanen

Sibelius-Akatemian LUOMUS- koulutus (luovat muusikontaidot)

Työpajassa esitellään improvisaation perusfilosofian soveltamista opettamisessa ja työkaluna kohti säveltämistä ja sitä kautta musiikin perusasioiden ymmärtämistä ja oivaltavaa havainnoimista. Sibelius-Akatemia on kehittänyt LUOMUS -koulutustaan kohta kahdenkymmenen vuoden ajan Sibelius-Akatemian lehtori Riitta Tikkasen ja Improvisaatioteatteri Stella Polariksen kouluttaja Elina Stirkkisen toimesta.

Kouluttajat ovat soveltaneet kansainvälistä ja kansallista tietotaitoa ja pyrkineet löytämään toimivia ratkaisuja erilaisten työpajojen toteuttamiseen. LUOMUS 1-5 opintojaksojen tavoitteena on antaa valmiuksia, jotka auttavat muusikkoja, pedagogeja ja säveltäjiä toimimaan läheisemmässä kontaktissa oppilaiden ja yleisön kanssa, työskentelemään laaja-alaisemmin musiikin ja taiteen kentällä sekä harjoittamaan uudenlaista yhteistyötä eri taide-oppilaitosten kanssa. Opintojaksot on tarkoitettu kaikkien aineryhmien opiskelijoille.


Outi Pulkkinen


Kuvaaja: Jorma Airola

Statusilmaisun kautta neljään yhtyemuusikon rooliin

Työpajassa tehdään teatteri-improvisaatiosta lähteviä statusharjoituksia, jotka havainnollistavat oman statuksen fyysistä ilmaisua ja vuorovaikutustilanteissa ilmeneviä “nokkimisjärjestyksiä”. Nämä harjoitukset auttavat selkeyttämään neljää erilaista ryhmäimprovisointi- ja yhtyemuusikonroolia. Tehdään havaintoja omasta suhteesta eri rooleihin, valtaan ja vastuuseen. Työpajan loppuosa muodostuu demosta, jossa harjoituksia toteuttaa neljä osallistujaa omilla instrumenteillaan.

Musiikin tohtori Outi Pulkkinen on laulu- ja jouhikkoperinteen taitaja, kokeileva äänenkäyttäjä, monitaiteellinen esiintyjä ja improvisoija sekä kansanmusiikin, improvisaation ja ilmaisun opettaja. Taiteellisessa tutkimuksessaan Outi syventyi sekä vanhaan aikakäsitykseen ja estetiikkaan että vapaaseen improvisaatioon, jossa hän yhdistää lauluun ja ääntelyyn liikkeen ja puheen. Soolokonserttien ja yhtyeiden (mm. MeNaiset, Duo Outi Pulkkinen ja Jouko Kyhälä, IMA-C, Ääniteatteri Iki-Turso) lisäksi Pulkkinen on toiminut nykytanssin parissa Suomessa sekä kansainvälisissä musiikki- ja monitaideprojekteissa.


Jari Perkiömäki


Kuvaaja: Teemu Salminen

Korvakuulosoitto – improvisaation oppimisen luonnollinen lähtökohta

Jari Perkiömäki käsittelee puheenvuorossaan korvakuulosoiton ja improvisoinnin suhdetta. Jazzin opiskelun ensimmäinen askel on melodioiden, harmonioiden ja rytmien opiskelu korvakuulolta. Tästä lähtökohdasta on usein lähes huomaamaton askel improvisointiin. Puheenvuoron aikana saadaan kuulla soivia esimerkkejä Jarin pedagogisesta lähestymistavasta.

Musiikin tohtori ja Sibelius-Akatemian jazzmusiikin lehtori Jari Perkiömäki on vaikuttanut muusikkona kotimaassa ja kansainvälisesti 70-luvun lopulta lähtien. Vuonna 2005 Suomen Jazzliiton korkeimman tunnustuksen, Yrjö-palkinnon, saanut saksofonisti on opettanut Sibelius-Akatemiassa 90-luvulta alkaen ja toiminut myös jazzosaston johtajana ja yliopiston koulutuksesta vastaavana vararehtorina.
http://www.jariperkiomaki.com/ 


Mikko Korhonen


Kuvaaja: Maija Kortelainen

Improvisointi barokkiklaveristin ensisijaisena tekniikkana

Aina klassismin aikoihin saakka improvisointi oli varsinkin kosketinsoittajille keskeisin soittotapa. Ero sävellyksiin ja niiden tulkintaan on oleellinen. Sävellys on olemassa pysähtyneessä ajassa, jolloin säveltäjä voi kirjailijan tavoin tutkia ja hioa yksityiskohtia ja kokonaisuuksia haluamassaan järjestyksessä ja hyvinkin pitkän ajan kuluessa. Improvisoija taas kertoo tarinaa reaaliajassa, seuraa ehkä karkeaa suunnitelmaa, mutta ennen kaikkea reagoi omiin tekemisiinsä.

Urkumusiikin lehtori Mikko Korhonen valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemian Kuopion osastosta vuonna 1993. Korhonen on erikoistunut improvisointiin. Hän on konsertoinut sekä pitänyt mestarikursseja eri kosketinsoittimilla useissa Euroopan maissa ja Yhdysvalloissa.


Graafinen partituuri improvisaation työvälineenä

1.Minna Leinonen


Kuvaaja: Heikki Tuuli
 

2.Juho Laitinen


Kuvaaja: Maarit Kytöharju
 

1. Minna Leinonen: Vokaaliteoksen improvisoiminen graafisen notaation keinoin

Työpajassa kehon liikekieli muuttuu graafiseksi notaatioksi, joka toimii partituurina vokaali-improvisaatiolle. Graafisen notaation eri tekstuureista kootaan teos, joka iloittelee ryhmän sisältä nousevilla ideoilla ja energialla. Työpaja tarjoaa työkaluja ohjattuun improvisaatioon, säveltämiseen ryhmässä sekä improvisoidun materiaalin kehittämiseen osana sävellysprosessia.

 

MuM Minna Leinonen on säveltäjä ja musiikkipedagogi. Hänen teoksissaan kuuluu rajaton mielikuvitus esimerkiksi arjen äänien muuntamisessa hulppeiksi musiikillisiksi tekstuureiksi. Tällä hetkellä Minna säveltää päätoimisesti Valtion taiteilija-apurahalla, ja valmistelee taiteellista tohtorintutkintoa Sibelius-Akatemian DocMus-osastolla. Hän opettaa sävellystä Keski-Helsingin musiikkiopistossa ja on toiminut aktiivisesti mukana nuorten sävellysprojekteissa, mm. Kuule, minä sävellän! ja ITU-hanke Itä-Helsingissä.

 

2. Juho Laitinen: Demonstratiivinen puheenvuoro graafisista partituureista ja improvisaatiosta pedagogisesta näkökulmasta

Demossa esitellään graafisen partituurin ulottuvuuksia ja erilaisia käyttötapoja. Osallistujat pääsevät tutustumaan graafiseen partituuriin improvisaation materiaalina ja opetustyökaluna. Demo sisältää kolmen graafisesti nuotinnetun teoksen esityksen opiskelijoiden soittamana.

 

Sibelius-Akatemiassa opettava MuT Juho Laitinen on sellisti ja elektronimuusikko sekä säveltäjä, opettaja, kirjoittaja ja kuraattori, joka suhtautuu intohimoisesti improvisaatioon. Hän on kiinnostunut erityisesti amerikkalaisen ja eurooppalaisen avantgarden ja modernismin perinteestä. Painopisteitä ovat mikrotonaalinen ja elektroakustinen musiikki. Omissa sävellyksissään Laitinen työstää äänen moniselitteistä fysikaalisuutta ja uusien soittimien synnyttämiä uusia ääniä sekä pyrkii edistämään ei-hierarkkista, vapaalle assosioinnille perustuvaa taidekokemusta.


Alejandro Olarte

"Feedback No Fear”–Improvising with electronics

In this workshop participants will experiment with electroacoustic feedback as a creative tool. Different types of feedback will be explored: Larsen effect, electronic feedback, time delays and tapes through performance and improvisation situations. Previous experience in electronics is not required, and the participants are asked to bring an acoustic instrument with them.

Alejandro Olarte (Colombia) is a doctoral candidate in live electronics and pedagogy at the Center for Music and Technology  of Sibelius Academy. His interests include free improvisation, electroacoustic music performance, contemporary lutherie and pedagogy. He graduated from the National Conservatory of Paris in Generative Improvisation and Musical Acoustics and in Computer Music at Université de Paris VIII.


Ville Komppa


Kuvaaja: Raimo Oinas

Improvisaatio teorianopetuksessa

Työpajassa tutustutaan teoria- ja harmoniaopetukseen työkaluihin, jotka tuovat harmonian ja analyysin käsitteistöä lähemmäs erityisesti orkesterisoittimien opiskelijoiden arkea. Sävelten ja sointujen vakautta lähestytään yhtäältä opiskelijoiden oman yhtyeohjelmiston kautta, toisaalta laajennetaan pelkistettyä sointusatsia soittoharjoituksin muun muassa improvisaation keinoin. Ota mukaan oma instrumentti!

Ville Komppa työskentelee SIbelius-Akatemiassa musiikinteorian opettajana. Hän toimii myös säveltäjänä, sovittajana, klarinetistina, ja kapellimestarina. Ville on kiinnostunut laajentamaan ja kehittämään uusia työtapoja teoria- ja harmoniaopetukseen yhteistyössä muiden alan ammattilaisten kanssa. Hän on havainnut että improvisaatio on yksi tapa lähentää toisilleen kaukaisilta vaikuttavia aihepiirejä kuten esimerkiksi yhtyesoittoa ja teoriaopetusta.


Teemu Kide


Kuvaaja: Riku Nikkilä

Kelluntamusiikki – Improvisoinnin opetusmenetelmä

Kelluntamusiikki on improvisoinnin opetusmenetelmä, jonka avulla soittajan on mahdollista pysäyttää oma rationaalinen ajattelukoneensa. Jotta improvisoitu musiikki voisi tuntua omakohtaiselta, siltä ei tule odottaa tietynlaista rakennetta, ihanteellisia äänten kuljetuksia tai ylipäätään jonkinlaisuutta. Pysyvän pulssin ja aukinaisen sointumaailman vuoksi Kelluntamusiikin soittaja häilyy usein jonkinlaisessa tyhjiössä, joka saattaa pysyä yllä itsestään.

Teemu Kide on pianisti ja kehittäjä, jota kiinnostaa improvisoinnissa se, miten arvioimme toisten aistivan meidät. Tohtorintutkinnossaan Kelluntamusiikki – Improvisoinnin opetusmenetelmä (2014) Kide tarkastelee improvisointia muun muassa psykoanalyysin, itämaisen fenomenologian ja Keith Johnstonen vuorovaikutuslöytöjen näkökulmista. Tässä kehittämisprojektissa syntyi käytännöllinen filosofia, jota on hyödynnetty Suomen lisäksi Islannin ja Hollannin musiikkikorkeakouluissa.


Eeva Siljamäki

Improvisaatiotutkijan pohjustus & paneeli

Eeva Siljamäki (MuM) on tohtorikoulutettava Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa. Hän tutkii väitöstyössään kuoroimprovisaatiota, jossa yhdistetään vapaan improvisaation ja teatteri-improvisaation käytäntöjä ja periaatteita. Tutkimus tuottaa uutta tietoa oppimisesta, improvisaatiosta ja improvisaatiopedagogiikasta. Tutkimuksen lisäksi hänellä on pitkä tausta improvisoijana, pedagogina, laulajana, kuoronjohtajana, sovittajana ja spiikkaajana. Hän on toiminut myös kehittäjänä ja tutkijana taidetta soveltavassa YTHS:n ja Sibelius-Akatemian yhteistyöprojektissa.

 


Tapani Heikinheimo

Mielekästä musisointia improvisoimalla! 

Improvisaatiodemossa rakennetaan merkityksiä musiikilliselle ilmaisulle ryhmänä ja yksilöinä. Soittajat reagoivat toistensa musiikillisiin ideoihin ja äänen vivahteisiin. Lähestymistapa yhdistää toistojen ja musiikillisen keksinnän kautta soitonoppimisen ja musiikillisten merkitysten tuottamisen. Esiteltävissä harjoituksissa kehitetään yhteissoittotaitoja, vuorovaikutustaitoja, ilmaisua musiikin eri osa-alueilla ja työkaluja soittotekniikkaan liittyvissä kysymyksissä. Samalla improvisaatiotaidot kehittyvät. Pyrkimyksenä on, että harjoittelun mielekkyys löytyy soittoteknisten strategioiden ja musiikilliseen ilmaisuun liittyvien strategioiden yhdistämisestä hyvässä suhteessa.

 

MuT Tapani Heikinheimo toimii Metropolia Ammattikorkeakoulussa sellonsoiton lehtorina. Sibelius-Akatemiassa hän on ollut sellonsoiton ja pedagogiikan ohjaavana opettajana vuodesta 1982. Tapanin väitöstutkimus, jonka aiheena oli vuorovaikutuksen intensiteetti soittotunneilla, innosti häntä kehittämään improvisointia entistä määrätietoisemmin osana klassisen muusikon ja pedagogin työtä. Improvisoijana Tapani on esiintynyt konserteissa eri puolilla Eurooppaa. Hän on järjestänyt mm. eri taidemuotoja yhdistävän Liikutus-projektin 2012 Taideyliopistossa sekä kolme pohjoismaista kurssia Nordplus-rahoituksella Metropoliassa.

Taideyliopiston improvisaatiotapahtuma 13.-14.3.2015

Taideyliopiston ensimmäinen kolmen akatemian yhteinen improvisaatiotapahtuma järjestettiin 13.-14.3.2015 Teatterikorkeakoulussa. Kaksi päiväisessä tapahtumassa käsiteltiin improvisaatiota kutsupuheenvuoroissa ja matalankynnyksen Improvisaatio-työpajoissa tanssin, kuvataiteen, musiikin ja teatterin aloilta. Tapahtuma huipentui taiteiden yhteiseen paneelikeskusteluun Improvisoi –tapahtuman toisena päivänä.

 

Tapahtuman puhujiksi oli kutsuttu eri taiteenalojen edustajia kansalliselta ja kansainväliseltä tasolta. Tapahtuman aloitti kansanmusiikin emeritus professori Heikki Laitinen, jonka jälkeen professori Raymond MacDonald Edinburghin yliopistosta jatkoi aiheenaan ” The Sounds of Surprise: What is improvisation and why is it important?” Lauantaina vuorovaikutuskouluttaja, näyttelijä Simo Routarinne sekä Jazzmusiikin lehtori, tutkija Jari Perkiömäki (SibA) ja Taidehallinnon ainejohtaja Patrick Furu (Siba ja Hanken), jatkoivat improvisaation soveltamisesta niin tutkimuksessa kuin käytännössä.

Taideyliopiston improvisaatiotapahtuman ohjelma 13.-14.3.2015

Taideyliopiston improvisaatiotapahtuman ohjelma 13.-14.3.2015

Perjantai 13.3.2015

 

klo 16.00-17.00 Improvisaatio luovuuden lähteenäSibelius-Akatemian emeritus professori, Heikki Laitinen

klo 17.00-18.00 The Sounds of Surprise: What is improvisation and why is it important? Professori ja musiikkipsykologi Raymond MacDonald, Edinburghin yliopisto

 

– – – Kahvitauko 30min – – –

 

klo 18.30-19.45 Työpajat:

  • Luovan musisoinnin työpaja Lehtori (Siba) Erja Joukamo-Ampuja 
  • Rytmi-Tila-Liike Lehtori (Teak) Jenni Nikolajeff 

klo 19.45-21.00 Työpajat:

  • Impro. Luova tila Lehtori (Teak) Tiina Pirhonen
  • Ääni ja liike MuT (Siba) Outi Pulkkinen 

Lauantai 14.3.2015

Klo 10-11.15 Työpajat:

  • Impro. Luova tila Lehtori (Teak) Tiina Pirhonen
  • Rytmi-Tila-Liike Lehtori (Teak) Jenni Nikolajef
  • Kehon, jäljen ja tilan yhteistyö, impulsseina ääni, liike ja rytmi Kuvataiteilija Petri Hytönen
  •  

– – – Tauko 15min – – –

 

Klo 11.30-12.45 Työpajat:

  • Ääni ja liike MuT (Siba) Outi Pulkkinen
  • Kehon, jäljen ja tilan yhteistyö, impulsseina ääni, liike ja rytmi Kuvataiteilija Petri Hytönen (TÄYNNÄ!)
  • Statusilmaisu 2.0 Vuorovaikutuskouluttaja Simo Routarinne
  •  

– – – Lounastauko 1h15min (omakustanteinen)- – –

 

Klo 14.00-15.00 Jazzia johtamiseen – Improvisoiva organisaatio Lehtori (Siba) Jari Perkiömäki ja Lehtori, ainejohtaja (Siba) Patrick Furu:

Klo 15.00-16.00 Soveltava improvisaatio – meillä ja maailmalla! Näyttelijä, vuorovaikutuskouluttaja Simo Routarinne.

 

– – – Kahvitauko 30min – – –

 

Klo 16.30-17.30 Taiteiden yhteinen paneeli, puheenjohtajana Taidehallinnon ainejohtaja Patrick Furu, Osallistujat:

  • Lehtori, kuvataiteilija Stig Baumgarten (Kuva)
  • Kansanmusiikin emeritus professori Heikki Laitinen (Siba)
  • Näyttelijäntyön lehtori Tiina Pirhonen (Teak)
  • Näyttelijä, vuorovaikutuskouluttaja Simo Routarinne
  • Lehtori (Siba) Jari Perkiömäk

Taideyliopiston improvisaatiotapahtuman työpajat

Taideyliopiston improvisaatiotapahtuman työpajat

Työpajojen sisältökuvaukset
 

Luovan musisoinnin työpaja 

Perjantai klo 18.30-19.45, Lehtori (Siba) Erja Joukamo-Ampuja
Työpajassa käydään läpi kehollista ja sanallista vuorovaikutusta esimerkkien ja harjoituksien avulla, ryhmädynamiikan toiminnan kannalta tärkeitä taitoja, luottamuksen syntymisen edellytyksiä, pelkoa luovuuden kahlitsijana, hauskaa mokaamisen taidon opettelua, luovuuden herättelyä, erilaisia rytmi- ja ääniharjoituksia, äänimaailmaa ja muuta hauskaa… Minkäänlaisia etukäteistaitoja ei vaadita. Jos sinulla on soitin, voit ottaa sen mukaasi. Tervetuloa tutustumaan!


Rytmi-Tila-Liike

Perjantai 13.3. klo 18.30-19.45 tai lauantai 14.3. klo 10.00-11.15, Lehtori (Teak) Jenni Nikolajeff
Vapaa keho, vapaa mieli, heittäytyminen, antautuminen, arvottamisesta irti päästäminen, rytmillisyys, oman liikemateriaalin tunnistaminen. Workshopissa vahvistetaan fyysistä identiteettiä ja luodaan puitteet joiden sisällä voi tutkia, etsiä ja löytää oman tavan liikkua/tanssia, olla ja hengittää. Päälle mukavat liikuntavaatteet, kenkiä ei tarvita. Tähän työpajaan voit osallistua pelkästään katsojanakin (kts. ilmoittautuminen)


Impro. Luova tila 

Perjantai 13.3.klo 19.45-21 tai lauantai 14.3. klo 10.00-11.15,  Lehtori (Teak) Tiina Pirhonen
Improvisoiden luovaan tilaan! Perusharjoitteiden avulla kohti vaikuttumista. Ei vaadi ennakkotietoja. Sopii kaikille. Perjantain työpajaan voit osallistua pelkästään katsojanakin (kts. ilmoittautuminen)


Kehon, jäljen ja tilan yhteistyö, impulsseina ääni, liike ja rytmi

Lauantai 14.3. klo 10.00-11.15 tai 11.30-12.45,  Kuvataiteilija Petri Hytönen
Piirtäminen merkintänä kehon, liikkeen ja tilan impulsseille. Jäljen tuottaminen graffitikuulakärkikynillä (kuula noin 6-7 mm leveä) yksin ja yhdessä isoille papereille lattialla. Apukeinoina oma keho, hengitys, pulssi/rytmi, kehollisuus ja erilaiset impulssit…


Ääni ja liike

Perjantai 13.3. klo 19.45-21 tai lauantai 14.3. klo 11.30-12.45, MuT (Siba) Outi Pulkkinen
Työpajassa tehdään kokonaisvaltaista ilmaisua tukevia improvisaatioharjoitteita ja tutkitaan ihmisäänen ulottuvuuksia sekä äänen ja liikkeen yhteyttä. Aiempaa kokemusta ääni-improvisaatiosta tai laulamisesta ei tarvita. Pukeudu vaatteisiin, joissa on mukava liikkua.


Statusilmaisu 2.0  

Lauantai 14.3. klo 11.30-12.45, Vuorovaikutuskouluttaja Simo Routarinne
Miten erottaa toisistaan valta-asema, vaikutusvalta, ilmaisullinen vallankäyttö ja omanarvontunto (Rank, Power, Status and Esteem)? Työpajassa esitellään hauskoin harjoittein höystettynä kehikko, jonka ovat työstäneet Dr. Barbara Tint, psykologian professori Portlandin yliopistosta ja Simo Routarinne.

 

Taideyliopiston improvisaatiotapahtuman puhujat, panelistit ja työpajojen vetäjät

Taideyliopiston improvisaatiotapahtuman puhujat, panelistit ja työpajojen vetäjät

Puhuja:
Emeritusprofessori Heikki Laitinen
Improvisaatio luovuuden lähteenä
Perjantai 13.3. klo 16-17, Auditorio 1

Sibelius-Akatemian kansanmusiikin emeritusprofessori Heikki Laitinen. Opintoja Helsingin yliopiston teologisessa ja humanistisessa tiedekunnassa sekä Sibelius-Akatemiassa. Filosofian maisterin tutkinto 1977. Filosofian tohtorin tutkinto 2003. Kansanmusiikki-instituutin johtaja 1974-83, Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osaston lehtori 1983-95, taiteilijaprofessori 1995-00, Sibelius-Akatemian kansanmusiikin professori 2001-2008. Kansanmusiikin ja populaarimusiikin tutkijakoulun johtaja 2003-06. Säveltaiteen valtionpalkinto 2008. Soolokonsertteja ja performansseja, erityisaloina kalevalainen runolaulu ja ääni-improvisaatio, yhtyeitä mm. Kankaan Pelimannit, Kelavala, Suomussalmiryhmä, Laitinen & Pohjonen, Ääniteatteri Iki-Turso, säveltänyt laulelmia, klassista musiikkia, kansanmusiikkia, musiikkia näytelmiin ja tanssiesityksiin.
Musiikintutkijana erityisaiheina suomalaisen ja saamelaisen musiikin historia. Lukuisia kirjoituksia, mm. väitöskirja Matkoja musiikkiin 1800-luvun Suomessa (2003), Iski sieluihin salama (2003), Kantele (2010, yhdessä Pekka Jalkasen ja Anna-Liisa Tenhusen kanssa), A. O. Väisänen (Kalevalaseuran vuosikirja 2011). Äänitteitä mm. Herra Melperi (1974), Aalonksi ja Emueli (1978), Haltian opissa (1984), Karhujuhla (1986), Surutyö (1994), Pidot (1997), Murhaballadeja (2012).

Heikki Laitinen


Puhuja:
Professori Raymond MacDonald
The Sounds of Surprise: What is improvisation and why is it important?
Perjantai 13.3. klo 17-18, Auditorio 1

Professori Raymond MacDonald. After completing his PhD in Psychology at the University of Glasgow, investigating therapeutic applications of music, Raymond worked as Artistic Director for a music company, Sounds of Progress, specialising in working with people who have special needs. He joined the School of Music in 2012 having worked at Glasgow Caledonian University previously.  He has published over 70 papers and co-edited four texts Musical Identities (2002) and Musical Communication (2005) Music Health and Wellbeing (2012) and Musical Imaginations (2012). His ongoing research focuses on issues relating to improvisation, psychology of music, music health and wellbeing, musical identities and music education.  His work includes studying the processes and outcomes of music participation and music listening

As a saxophonist and composer his work is informed by a view of improvisation as a social, collaborative and uniquely creative process that provides opportunities to develop new ways of working musically. Collaborating with musicians such as Evan Parker, David Byrne, Jim O’Rourke and Marilyn Crispell, he has released over 50 CDs and toured and broadcast worldwide. He has produced music for film, television, theatre and art installations and is a founder member of Glasgow Improvisers Orchestra. He has a particular interest in cross disciplinary collaboration and has extensive experience of working with artists and filmmakers. A recent Creative Scotland Vital Spark Award has allowed him to develop an innovative collaborative project with visual artist Martin Boyce and filmmaker David MacKenzie that experiments with new forms of performative work that adapts to gallery, concert hall and cinema spaces.
http://raymondmacdonald.co.uk

 

Raymond Macdonald


Puhujat:
Lehtori, Taidehallinnon ainejohtaja Patrick Furu ja jazzmuusikko, lehtori, jazzmuusikko Jari Perkiömäki
Jazzia johtamiseen – Improvisoiva organisaatio
Lauantai 14.3. klo 14-15, Auditorio 1

Jazzia johtamiseen -kirjan kirjoittaja Patrick Furu ja jazzmuusikko Jari Perkiömäki kuvaavat  ja demonstroivat soittamalla jazzyhtyeen keskinäistä päätöksentekoa ja yhteistyötä. Furu ja Perkiömäki ovat kumpikin  toimineet aiheen kouluttajina ja esitelmöitsijöinä yrityksissä ja organisaatioissa Suomessa ja kansainvälisesti.

Jari Perkiömäki on toiminut muusikkona kotimaassa ja kansainvälisesti 70-luvun lopulta lähtien. Vuonna 2005 Suomen Jazzliiton korkeimman tunnustuksen, Yrjö-palkinnon, saanut saksofonisti ja musiikin tohtori on opettanut Sibelius-Akatemiassa 90-luvulta alkaen ja toiminut myös jazzosaston johtajana ja yliopiston koulutuksesta vastaavana vararehtorina.http://www.jariperkiomaki.com/ 

Jari Perkiömäki

Lehtori, Taidehallinnon ainejohtaja Patrick Furu. Assistant Professor, Hanken School of Economics in Helsinki, Head of Department, Arts Management, Sibelius Academy. Patrick Furu is Assistant Professor at the Hanken School of Economics in Helsinki as well as the Academic Director of Hanken & SSE Executive Education. Previously, he has held visiting positions at, for example Uppsala University and Copenhagen Business School, as well as a top management position in the ICT industry. Furu’s academic work includes publications on knowledge creation and sharing in multinational companies. Recently he has studied the role of the board of directors in medium-sized companies, and in particular leadership models in improvising jazz bands. Furu’s professional activities include consultancy and executive education for management concerning strategies, change processes and leadership development. He has worked with several large and medium-sized companies.

http://hanken.academia.edu/PatrickFuruhttp://jazziajohtamiseen.fi/

ARCTISTIC / Photo: Nicklas Gustafsson


Puhuja:
Näyttelijä, vuorovaikutuskouluttaja Simo Routarinne
Soveltava improvisaatio – meillä ja maailmalla!
Lauantai 14.3. klo 15-16, Auditorio 1

Työpaja: Statusilmaisu 2.0  Lauantai 14.3. klo 11.30-12.45

Miten erottaa toisistaan valta-asema, vaikutusvalta, ilmaisullinen vallankäyttö ja omanarvontunto (Rank, Power, Status and Esteem)? Työpajassa esitellään hauskoin harjoittein höystettynä kehikko, jonka ovat työstäneet Dr. Barbara Tint, psykologian professori Portlandin yliopistosta ja Simo Routarinne.

Simo Routarinne on toimitusjohtaja ja vuorovaikutusmuotoilija yrityksessä Proimpro Oy, joka tarjoaa vuorovaikutusvalmennusta yrityksille ja yhteisöille. Alun perin Routarinne on suomalainen näyttelijä, ohjaaja ja käsikirjoittaja. Hän on perustajajäsen Stella Polaris -improvisaatioteatteriryhmässä. Simo Routarinne on kirjoittanut kaksi tietokirjaa Improvisoi! (Tammi 2004) ja Valta ja vuorovaikutus (Tammi 2007) . Routarinteen merkittävin tähänastinen rooli valkokankaalla on Jyrki Koski, elokuvassa Kukkia ja sidontaa. Routarinne on myös näytellyt Sydänjää -televisiosarjassa Petriä. Hän on myös ääninäytellyt Poopchevin roolin animaatioelokuvassa Kärpäsenä kuuhun. Routarinne on koulutukseltaan teatteritaiteen maisteri. http://www.proimpro.fi/ 

Simo Routarinne


Panelisti: Kuvataiteilija Stig Baumgartner

Stig Baumgartner (b. 1969 in Järvenpää Finland, works and lives in Helsinki) works with painting, drawing and video art. Baumgartner has been exhibiting his work publicly since 1995. He has works in the collections of Museum of contemporary art Kiasma, the Helsinki City Art Museum, the Finnish National Gallery, the Wihuri Foundation and in the private collections in Finland and abroad. He has made several pieces for public spaces. Baumgartner is currently working at the Finnish Academy of Fine Arts as lecturer of drawing and perception.

Stig


Lehtori Erja Joukamo-Ampuja
Työpaja: Luovan musisoinnin työpaja
Perjantai 13.3. klo 18.30-19.45

Työpajassa käydään läpi kehollista ja sanallista vuorovaikutusta esimerkkien ja harjoituksien avulla, ryhmädynamiikan toiminnan kannalta tärkeitä taitoja, luottamuksen syntymisen edellytyksiä, pelkoa luovuuden kahlitsijana, hauskaa mokaamisen taidon opettelua, luovuuden herättelyä, erilaisia rytmi- ja ääniharjoituksia, äänimaailmaa ja muuta hauskaa… Minkäänlaisia etukäteistaitoja ei vaadita. Tervetuloa tutustumaan!

Erja Joukamo-Ampuja valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta vuonna 1987. Hän on toiminut Radion Sinfoniaorkesterin käyrätorvistina vuosina 1984-2001 ja Sibelius-Akatemian tuntiopettajana vuodesta 1987 lähtien, sivutoimisena lehtorina 1990 lähtien ja päätoimisena käyrätorvensoiton, pedagogian ja taidekasvatuksen lehtorina 2000 lähtien. Musiikin lisensiaattitutkinnon Erja Joukamo-Ampuja suoritti Sibelius-Akatemiassa vuonna 2010, tutkimuksen aiheena oli luovan improvisaatiokoulutuksen vaikutus klassisiin muusikoihin.

Joukamo-Ampuja on myös tunnettu opettaja ja luennoitsija maailmalla. Hän on pitänyt mestarikursseja ja luentoja kotimaan lisäksi myös Skandinaviassa, Euroopassa, Australiassa sekä Yhdysvalloissa vuodesta 2000 lähtien.  Hänen opetuksensa erikoisaloja ovat mm. psyykkinen valmennus ja stressin hallinta, harjoittelun ohjaaminen, vuorovaikutustaitojen, ryhmädynamiikan sekä  luovan improvisaation opetus. Hän on ollut myös Suomen Musiikkilääketieteen yhdistyksen hallituksen jäsen vuosina 2000-2013 sekä Suomen Käyrätorviklubin puheenjohtaja vuosina 2010-2012 ja hänet on äskettäin nimitetty Griffith University`n (Brisbane) vierailevaksi professoriksi.

Erja


Tanssin lehtori Jenni Nikolajeff
Työpaja: Rytmi-Tila-Liike 
Perjantai 13.3. klo 18.30-19.45 / lauantai 14.3. klo 10.00-11.15

Vapaa keho, vapaa mieli, heittäytyminen, antautuminen, arvottamisesta irti päästäminen, rytmillisyys, oman liikemateriaalin tunnistaminen. Workshopissa vahvistetaan fyysistä identiteettiä ja luodaan puitteet joiden sisällä voi tutkia, etsiä ja löytää oman tavan liikkua/tanssia, olla ja hengittää. Päälle mukavat liikuntavaatteet, kenkiä ei tarvita.

Jenni Nilokajeff on valmistunut tanssitaiteen maisteriksi vuonna 1998 ja toiminut Teatterikorkeakoulussa tanssin lehtorina vuodesta 2010 alkaen. Opetustyön ohella hän toimii tanssijana ryhmissä Gruppen Fyra (perustajajäsen) ja Pretty Bruises Squad.


Näyttelijäntyön lehtori Tiina Pirhonen
Työpaja: Impro. Luova tila 
Perjantai 13.3.klo 19.45-21 / lauantai 14.3. klo 10.00-11.15

Improvisoiden luovaan tilaan! Perusharjoitteiden avulla kohti vaikuttumista. Ei vaadi ennakkotietoja. Sopii kaikille.

Tiina Pirhonen on opiskellut näyttelijäksi 1984-1988 Jouko Turkan oppilaana Teatterikorkeakoulussa. Hän on näytellyt mm. Suomen Kansallisteatterissa, Helsingin Kaupunginteatterissa, Espoon Teatterissa, Jurkassa ja UIT:ssa. Pirhonen on näytellyt kansainvälisillä teatterifestivaaleilla mm. Teatteri Quo Vadikseksen riveissä Madridissa, Rostockissa ja Kairossa. Hän on Improvisaatioteatteri Stella Polariksen perustajajäsen ja kantavia voimia. Stella Polaris on toiminut 25 vuotta improvisaatioteatterin uranuurtajana, kansainvälisten yhteyksien ja koulutuksen järjestäjätahona ja uusien teatterimuotojen kehittäjänä. Monipuolisen TV- ja elokuvakokemuksen lisäksi Pirhonen on näytellyt kymmenissä kuunnelmissa, sekä piirroselokuvissa ja -sarjoissa. Pirhonen on käsikirjoittanut mm. tv-sarjoja ja pienoisnäytelmiä ja ohjannut Svenska Teatternissa Absent-taikurinäytelmän ja mm. useita improvisaatioproduktioita Teatterikorkeakoulussa. Hän on opiskellut improvisaatiota, näyttelijäntyötä ja musiikki-improvisaatiota Suomessa, Kanadassa, USA:ssa ja Ruotsissa mm. Keith Johnstonen, Dennis Cahillin, Shawn Kinleyn,Regina Saisin, Barbara Scottin, Reif Chasen, Tim Orrin, Rebecca Stockleyn, Rick ,Lennart Svenssonin ja Helge Skoogin oppilaana.

Pirhonen on opettanut näyttelijöitä Teakissa vuodesta 2004 vakituisena lehtorina, ja sitä ennen tuntiopettajana. Hän on opettanut vuorovaikutustaitoja yrityksissä, yhteisöissä, kouluissa, sairaaloissa, ja yliopistossa. Harrastukset: Pianonsoiton opinnot Itä-Helsingin musiikkiopistossa opettajana Hideaki Komya ja myöhemmin Eijariitta Hurrin, Liisa Heinosen ja Iro Wesalan oppilaana. Laulupedagogiikkaoppilaana Sibelius-Akatemiassa, sekä Eija ja Minna Orpanan oppilaana.

Tiina


Professori Outi Pulkkinen
Työpaja: Ääni ja liike
Perjantai 13.3. klo 19.45-21 / lauantai 14.3. klo 11.30-12.45

Työpajassa tehdään kokonaisvaltaista ilmaisua tukevia improvisaatioharjoitteita ja tutkitaan ihmisäänen ulottuvuuksia sekä äänen ja liikkeen yhteyttä. Aiempaa kokemusta ääni-improvisaatiosta tai laulamisesta ei tarvita. Pukeudu vaatteisiin, joissa on mukava liikkua.

Outi Pulkkinen on laulu- ja jouhikkoperinteen taitaja, mutta myös kokeileva äänenkäyttäjä, monitaiteellinen esiintyjä ja improvisoija sekä kansanmusiikin, improvisaation ja ilmaisun opettaja. Musiikin maisterin opinnot hän teki 90-luvulla Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osastolla, josta hän valmistui musiikin tohtoriksi vuonna 2014. Taiteellisessa tutkimuksessaan hän syventyi sekä vanhaan aikakäsitykseen ja estetiikkaan että vapaaseen improvisaatioon, jossa hän yhdistää lauluun ja ääntelyyn liikkeen ja puheen. Soolokonserttien ja yhtyeiden (mm. MeNaiset, Duo Outi Pulkkinen ja Jouko Kyhälä, IMA-C, Ääniteatteri Iki-Turso) lisäksi Pulkkinen on toiminut nykytanssin parissa sekä säveltäjänä että muusikkona. Pulkkiselta on julkaistu kaksi soololevyä: runolaululevy Myyty neito (2010) sekä ääni-improvisaatioon pohjautuvan levy And All the Paths Ended (2011).

 


Kuvataiteilija Petri Hytönen
Työpaja: Kehon, jäljen ja tilan yhteistyö, impulsseina ääni, liike ja rytmi
Lauantai 14.3. klo 10.00-11.15 / 11.30-12.45

Piiräminen merkintänä kehon, liikkeen ja tilan impulsseille. Jäljen tuottaminen graffitikuulakärkikynillä (kuula noin 6-7 mm leveä) yksin ja yhdessä isoille papereille lattialla. Apukeinoina oma keho, hengitys, pulssi/rytmi, kehollisuus ja erilaiset impulssit…

Petri Hytönen, s. 1963, aviomies, isä, isoisä, lapsi,
koiran ulkoiluttaja, kuvataiteilija, taidemaalari, kuvataiteita opettanut,
crossoveriin kallellaan,perin rauhallinen
mutta suuttuneena arvaamaton, ulkoilija, retkeilijä,
matkailija, kuntouimari, palloilija, ilmeisesti lukihäiriöinen,
verbaalisti aktiivi, ulkomailla kotonaan kuin
kotomaassaan, ö-luokan elokuvien harras ystävä, kilpailuhenkinen,
aika ruma, seurallinen muttei seurankipeä,
hankikantohiihtohimoinen, kuorma-autokortillinen,
Suomen koripallomiesten, Helsingin taiteilijaseuran,
Porvoon taiteilijaseuran ja taideyhdistyksen, Art Party Pravdan,
taidemaalariliiton, opettajien työttömyyskassan, S-pankin
ja Ilomies-taiteilijaryhmän jäsen, 110-kiloinen, 191
cm pitkä, sarjakuvaharrasteinen, nykyään savuton,
viinistä nauttiva, aperitiiveista nauttiva, digestiiveistä
nauttiva, kohtuuden kannattaja, luontoihminen, usein
nälkäinen ja janoinen.
www.petrihytonen.com
www.galleriaheino.fi

Taideyliopiston improvisaatiotapahtuman sisältökuvaukset

Taideyliopiston improvisaatiotapahtuman sisältökuvaukset

Luovan musisoinnin työpaja 

Perjantai klo 18.30-19.45, Lehtori (Siba) Erja Joukamo-Ampuja
Työpajassa käydään läpi kehollista ja sanallista vuorovaikutusta esimerkkien ja harjoituksien avulla, ryhmädynamiikan toiminnan kannalta tärkeitä taitoja, luottamuksen syntymisen edellytyksiä, pelkoa luovuuden kahlitsijana, hauskaa mokaamisen taidon opettelua, luovuuden herättelyä, erilaisia rytmi- ja ääniharjoituksia, äänimaailmaa ja muuta hauskaa… Minkäänlaisia etukäteistaitoja ei vaadita. Jos sinulla on soitin, voit ottaa sen mukaasi. Tervetuloa tutustumaan!


Rytmi-Tila-Liike

Perjantai 13.3. klo 18.30-19.45 tai lauantai 14.3. klo 10.00-11.15, Lehtori (Teak) Jenni Nikolajeff
Vapaa keho, vapaa mieli, heittäytyminen, antautuminen, arvottamisesta irti päästäminen, rytmillisyys, oman liikemateriaalin tunnistaminen. Workshopissa vahvistetaan fyysistä identiteettiä ja luodaan puitteet joiden sisällä voi tutkia, etsiä ja löytää oman tavan liikkua/tanssia, olla ja hengittää. Päälle mukavat liikuntavaatteet, kenkiä ei tarvita. Tähän työpajaan voit osallistua pelkästään katsojanakin (kts. ilmoittautuminen)


Impro. Luova tila 

Perjantai 13.3.klo 19.45-21 tai lauantai 14.3. klo 10.00-11.15,  Lehtori (Teak) Tiina Pirhonen
Improvisoiden luovaan tilaan! Perusharjoitteiden avulla kohti vaikuttumista. Ei vaadi ennakkotietoja. Sopii kaikille. Perjantain työpajaan voit osallistua pelkästään katsojanakin (kts. ilmoittautuminen)


Kehon, jäljen ja tilan yhteistyö, impulsseina ääni, liike ja rytmi

Lauantai 14.3. klo 10.00-11.15 tai 11.30-12.45,  Kuvataiteilija Petri Hytönen
Piiräminen merkintänä kehon, liikkeen ja tilan impulsseille. Jäljen tuottaminen graffitikuulakärkikynillä (kuula noin 6-7 mm leveä) yksin ja yhdessä isoille papereille lattialla. Apukeinoina oma keho, hengitys, pulssi/rytmi, kehollisuus ja erilaiset impulssit…


Ääni ja liike

Perjantai 13.3. klo 19.45-21 tai lauantai 14.3. klo 11.30-12.45, MuT (Siba) Outi Pulkkinen
Työpajassa tehdään kokonaisvaltaista ilmaisua tukevia improvisaatioharjoitteita ja tutkitaan ihmisäänen ulottuvuuksia sekä äänen ja liikkeen yhteyttä. Aiempaa kokemusta ääni-improvisaatiosta tai laulamisesta ei tarvita. Pukeudu vaatteisiin, joissa on mukava liikkua.


Statusilmaisu 2.0  

Lauantai 14.3. klo 11.30-12.45, Vuorovaikutuskouluttaja Simo Routarinne
Miten erottaa toisistaan valta-asema, vaikutusvalta, ilmaisullinen vallankäyttö ja omanarvontunto (Rank, Power, Status and Esteem)? Työpajassa esitellään hauskoin harjoittein höystettynä kehikko, jonka ovat työstäneet Dr. Barbara Tint, psykologian professori Portlandin yliopistosta ja Simo Routarinne.

 

Sibelius-Akatemian improvisaatioseminaari 26.9.2014

Sibelius-Akatemian ensimmäinen improvisaatioseminaari järjestettiin Musiikkitalossa 26.9.2014. Seminaarin tavoitteena oli tuoda opettajat, tutkijat ja opiskelijat yhteen keskustelemaan, verkostoitumaan ja kehittämään Sibelius-Akatemian improvisaatiotoimintaa, sekä tuomaan näkyväksi, mitä on jo olemassa. Seminaarin vuorovaikutuksellisia tapahtumia olivat paneeli, esittelyt ja niiden jälkeiset keskustelu. Seminaarin teemoina olivat mm. toisten näkökulmien ymmärtäminen, uusien yhteistyökuvioiden mahdollistuminen, sekä omien näkökulmien ymmärrettäväksi tuominen. 

 

 

 

 

Sibelius-Akatemian improvisaatioseminaarin ohjelma 26.9.2014

Sibelius-Akatemian improvisaatioseminaarin ohjelma 26.9.2014

Ohjelma

Paikka: Agora-aula, Musiikkitalon Sibelius-Akatemian siipi

 

10.00 Avaussanat seminaarin suunnitteluryhmältä

 

10.05 Vamu Anssi Mattila: Barokin ajan musiikin improvisointi

 

10.25 Kimu Timo Kiiskinen: Urkuimprovisointi: Käsi- ja jalkatyötaitoa jo 700 vuotta

 

10.45 Lamu Martina Roos ja Kristian Attila: Tavoitteena luova, spontaani, autenttinen ja kommunikoiva laulaja

 

11.05 Kamu Outi Pulkkinen: Improvisaatio kansanmusiikissa ja Siban Kamulla

 

11:25 Veli Kujala: Kuulijana lavalla – ajatuksia vapaasta improvisaatiosta ja sen opettamisesta

 

11:40 Tapani Heikinheimo: Improvisointi instrumenttiopintojen välineenä

11:55 Tutkijoiden esittely

12-13 Lounas ja tutkijoiden postereita

13.00 Marianne Decoster-Taivalkoski: Improvisaatio työkaluna äänellisen ja kehollisen liikeilmaisun tutkimusryhmän työssä

13.15 James Andean: Research Group in Interdisciplinary Improvisation

 

13.30 Riitta Tikkanen & Elina Stirkkinen: LUOMUS-työkaluja osallistavaan taiteelliseen toimintaan

 

13.45 Esa Helasvuo: Improvisointituokio ennalta valmistautumatta. Amatöörin ja ammattilaisen nelikätiset pianon ääressä

 

14.00 Max Tabell, Erja Joukamo-Ampuja ja Teemu Kide: Luovan improvisoinnin kurssi klassisille muusikoille. Kolme näkökulmaa

 

14.15 Emmi Sajalin: Improvisointi työtapana peruskoulussa – Musiikki ja hyvinvointi -jakson antia 8. luokan musiikintunneilta

 

14.30 Sonja Korkman: Soundpainting – improvisaatiota annettujen kehysten sisällä

 

14.45 Korvat auki ensemble: Composers composing in real time

 

15-15.30 Kahvi ja vapaata keskustelua

 

15.30 Outi Pulkkinen: Improvisaatioharjoitus

 

15.40 Tutkimuksellinen keskustelu

 

16.05 Iiro Ollila: Komposition improvisointi ja improvisaatio havainnon harjoituksena

 

16.20 Jazz Jukkis Uotila: Improvisointi afroamerikkalaisen musiikin perinteessä

 

16.40 tauko

 

16.50-18 paneeli

 

19-19.30 Ice breaking fantasies: taiteellisen tutkimuksen festivaalin konsertti: LIVESÄVELLYSPROJEKTI – PASI LYYTIKÄINEN, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia

 

Livesävellysprojektissa Pasi Lyytikäinen säveltää uuden teoksen kahvilassa ilman instrumentin apua. Pianisti Kiril Kozlovsky kantaesittää uuden kappaleen konsertissa harjoittelematta. Tämän jälkeen kappale esitetään uudelleen yhdessä kansanlaulaja Sirkka Kososen improvisaation kanssa. Tapahtuman jälkeen järjestetään lyhyt keskustelutilaisuus otsikolla “Musiikkia sävellyksen ja improvisaation välimaastossa”.

 

YHTEISTYÖSSÄ: Sirkka Kosonen ja Kiril Kozlovsky

Kuva/Tila-näyttelytila, Merimiehenkatu 36, Helsinki

Taideyliopiston improvisaatiotapahtumien yhteyshenkilö

Tohtorikoulutettava, tutkimusassistentti

Improvisaatiotoimijat Taideyliopistossa

Sibelius-Akatemian tuntiopettaja, kansamusiikin aineryhmä, MuT
Sibelius-Akatemian lehtori, kansanmusiikin aineryhmä
Sibelius-Akatemian tuntiopettaja, pianon, harmonikan, kitaran ja kanteleen aineryhmä, MuT
SIbelius-Akatemian tuntiopettaja, puhaltimien, lyömäsoitinten ja harpun aineryhmä, MuT
Teatterikorkeakoulun lehtori, näyttelijäntyön koulutusohjelma
Sibelius-Akatemian lehtori, musiikkiteknologia
Sibelius-Akatemian tohtorikoulutettava, MuTri tohtorikoulu, musiikkikasvatus
Sibelius-Akatemian tuntiopettaja, instrumenttipedagogiikka, MuT
Sibelius-Akatemian lehtori, kansanmusiikin aineryhmä
Sibelius-Akatemian lehtori, pianomusiikin aineryhmä
Sibelius-Akatemian lehtori, kansanmusiikin aineryhmä (GLOMAS)
Sibelius-Akatemian tuntiopettaja, kansanmusiikin aineryhmä