Viikon alumni Sanna Kurki-Suonio: Haasta itsesi!

|
Blogg

Taiteen ammattilaiseksi ei opiskella kirjoista, taiteilijaksi ei ylipäänsä valmistuta koulusta. Taiteen ammattiosaaminen koostuu teorian ja tiedon ohella monien eri ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta ja kokemuksien jakamisesta taiteen keinoin. Taiteilija usein työstää projektiaan myös yksin, mutta jossain vaiheessa työ on tuotava jaettavaksi muiden osallistujien kanssa, jotka saattavat olla esimerkiksi kollegoita, bändikavereita tai yleisöä.

Laulaja, yliopettaja Sanna Kurki-Suonio kertoo käyneensä yhtä aikaa kahta eri musiikin korkeakoulua. Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osastolla vuonna 1989 aloitettu opiskelijan elämä täydentyi pian kiertueaikataululla, kun Kurki-Suonio aloitti vuonna 1990 ruotsalaisen Hedningarna -kokoonpanon laulajana. Hedningarna oli 90-luvun menestyneimpiä pohjoismaisia kansanmusiikkibändejä, jonka riveissä Kurki-Suonio pääsi toteuttamaan esiintyvän taiteilijan ammattia.

Taiteen tekemisen osa-alueita opiskellaan koulutusjärjestelmän eri asteilla ja koulut keräävät yhteen kunkin alan parhaat osaajat opiskelijoista opettajiin. Opiskeluaika onkin usein paras hetki tutustua alansa ammattilaisiin, harjoitella rauhassa ja kokeilla hulluimpiakin ideoita. Kurki-Suoniolla oli ensimmäisenä opiskeluvuotena kahdeksan laulun opettajaa, opiskeltavana kahdeksan eri laulukulttuuria. Koko vuotta hän kuvaa hektiseksi, joka toisaalta myös kiinnitti ajatukset ja tekemisen musiikkiin. Kurki-Suonion opiskeluaika venähti neljääntoista vuoteen monien työpaikkojen, projektien ja kahden lapsen saannin ansiosta. Hän muun muassa opetti toisesta opiskeluvuodestaan lähtien akatemian kansanmusiikkiosastolla laulua ja oli mukana koko opiskeluajan erilaisissa projekteissa myös ulkomailla, joten opintojen loppuun saattaminen kärsi.

Opiskeluajan suurimpana haasteena Kurki-Suonio kokikin mahdollisuuksien rajaamisen. Ihan kaiken tekemiseen aika ei kuitenkaan riittäisi, joten oli hankalaa päättää, mitä rajaa ulkopuolelle. Enää hän ei esimerkiksi suosittelisi omalla opiskelupaikalla opettamista, koska opettamisen ja opiskelun välinen suhde saattaa sekoittua, vaikka opettaminen sinänsä olikin antoisaa. Hän kannustaa osallistumaan erilaisiin projekteihin, tutustumaan taiteen eri osa-alueisiin ja rohkeasti tarttumaan eteen tuleviin haasteisiin. Tutor-ohjaajan kanssa käydyt keskustelut Kurki-Suonio mainitsee erityisen merkityksellisinä. Saattaa olla helpompi hahmottaa opiskeluaika kokonaisuutena, kun pääsee jakamaan tuntojaan ja pohtimaan kaikkea tekemäänsä lähellä olevan, mutta kuitenkin ulkopuolisen ohjaajan kanssa.

Itsensä haastaminen ja uuden oppiminen motivoi

Kurki-Suonio on esimerkiksi tehnyt yhteistyötä tanssijoiden kanssa, ollut solistina kahdessa oopperassa, vastannut teatteriproduktioiden musiikista, säveltänyt tilaussävellyksiä kuoroille ja erilaisiin projekteihin sekä tietenkin opettanut eri oppilaitoksissa ja erilaisilla kursseilla. Ikäviä tai hankalia muistoja hän ei muistakaan, vain mielenkiintoisia haasteita ja tilanteita, joista kaikista on voinut oppia jotain uutta. Työelämän huippuhetket ja onnistumisen tunteet ovat liittyneet tilanteisiin, joissa on saanut haastaa itsensä ja tarttua itselleen uusiin asioihin. Kurki-Suonion omimmalta tuntuva taiteen tekeminen on kaukana kirjoitetuista nuoteista, joten esimerkiksi oopperan tekeminen oli monelta kantilta haastavaa partituureineen, kapellimestareineen ja isoine orkestereineen, mutta antoisaa ja opettavaista sekin. Ison koneiston rattaissa hän sai kulkea myös Hedningarnan kanssa, ympäri maailman isoilla rock-festareilla ja konserttisaleissa. Isolla lavalla korvia huumaavan tuhatpäisen yleisön edessä vuorovaikutus kuulijoiden kanssa on hyvin erilaista kuin pienessä kivikirkossa, ihan lähellä yleisöä. Tilanteiden erilaisten tunnelmien tavoittaminen on haaste, mutta samalla taiteella vaikuttamisen ehkä kutkuttavin tekijä.

Tällä hetkellä Kurki-Suonio toimii Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun yliopettajana, keikkailee, suunnittelee levyä, koettaa tehdä viisaita päätöksiä valtion säveltaidetoimikunnassa ja nauttii uusista, vielä julkistamattomista haasteista. Oppimista ja uutta riittää ja se tekee elämästä mielekkään ja onnellisen, hän tuumii.

Kurki-Suonio pitää tärkeänä, että taiteilijalla on mieli avoimena. Yhteen asiaan erikoistuminen on kunnioitettavaa, mutta itseltä ei kannata etukäteen sulkea uuden oppimisen mahdollisuuksia ennakko-oletuksilla ja -asenteilla. Myös vuorovaikutustaidot ovat ensiarvoisen tärkeitä, kun tehdään yhteistyötä niin taiteilijoiden kuin muidenkin alojen ammattilaisten kanssa, erilaisissa projekteissa.

  Teksti: Emma Kuntsi

 

Lisätietoja Sibelius-Akatemian alumnitoiminnasta löydät sivulta http://www.uniarts.fi/alumniyhteistyo