Maria Puusaari — Äänesten äärirajoilla
Maria Puusaaren neljäs jatkotutkintokonsertti

Musiikin oli muututtava toisen maailmansodan tuhottua vanhat ideaalit. Olemmeko jälleen uuden muutoksen kynnyksellä? Maria Puusaaren neljäs jatkotutkintokonsertti on musiikillinen reaktio ilmastonmuutoksen ja Ukrainassa käytävän tuhoisan sodan herättämiin tunteisiin.
Musiikillisen ilmaisun äärirajoja kartoitetaan toisen maailmansodan jälkeisten klassikkoteosten ja kahden uuden tilausteoksen kautta. Jarkko Hartikaisen uudessa teoksessa vaelletaan kehollisen kommunikaation alkulähteille ja Maija Hynninen puolestaan pohtii energiankulutusta viulistin ja säveltäjän taiteellisen työn kautta.
Voisiko uuden teoksen elektroniikan tarvitseman sähkön tuottaa ekologisesti itse? Konsertin päättää sodan kauhuja järisyttävällä tavalla kommentoiva George Crumbin jousikvartetto Black Angels – Thirteen Images from the Dark Land.
Teokset
- Giacinto Scelsi: Arc-en-ciel (1973) kahdelle viululle
- Volodymyr Zahortsev: Jousikvartetto nro 1 (1967)
- Jarkko Hartikainen: Baby-talking jive (2022) viululle ja saksofonille, Maria Puusaaren tilaus
- Pierre Boulez: Anthèmes 2 (1997) viululle ja elektroniikalle
- – väliaika –
- Maija Hynninen: Solace (2022) viululle, elektroniikalle, videolle ja valoille, kantaesitys, Maria Puusaaren tilaus
- George Crumb: Black Angels – Thirteen Images from the Dark Land (1970) elektronisesti vahvistetulle jousikvartetille
Esiintyjät
- Maria Puusaari, viulu
- Airo-kvartetti: Maria Puusaari ja Reeta Maalismaa, viulut, Olga Reskalenko, alttoviulu, Pinja Nuñez, sello
- Anna-Sofia Anttonen, saksofoni
- Jon-Patrik Kuhlefelt, äänitekniikka
Lisätietoja: Matti Leisma, matti.leisma@uniarts.fi