Eveliina Sumelius-Lindblomin tohtorintutkinnon tarkastustilaisuus

Tohtorintutkinnon otsikko: Neljä näkökulmaa 1920-luvun ranskalaiseen modernismiin:
L’esprit nouveausta värien maailmaan ja pianistin metodiseen ajatteluun

Tutkinnon ohjaavat opettajat: Tuire Kuusi ja Matti Huttunen

Kirjallisen työn tarkastajat: Timo Kaitaro (esitarkastajana myös Risto-Matti Marin) 

Taiteelliset opinnäytteet arvioinut lautakunta: Gustav Djupsjöbacka, Annikka Konttori-Gustafsson, Tuomas Mali, Tapio Tuomela, Lauri Väinmaa

Tarkastustilaisuuden valvoja: Tuire Kuusi 

Ohjelma

Tilaisuuden avaus

Lectio praecursoria 

Musiikkiesitykset lection aikana:

  • Georges Auric: Sonatine pour le piano (1922) 
  • Arnold Schönberg: ”Präludium”, teoksesta Suite op. 25 (1925) 
  • Arthur Honegger: Prélude, Arioso et Fughetta sur le nom de BACH (1932) 
  • Olivier Messiaen: ”Cloches d’angoisse et larmes d’adieu” (Kärsimyksen kellot ja jäähyväisten  kyyneleet), teoksesta Préludes (1928-29) 
  • Darius Milhaud: ”Ipanema” teoksesta Saudades do Brasil op. 67 (1920) 
  • Igor Stravinsky: Piano-Rag-Music (1919) 

Lausunto taiteellisesta opinnäytteestä
Lausunto tutkielmasta
Keskustelu
Loppulausunnot
Tilaisuuden päätös

Eveliina Sumelius-Lindblom

Eveliina Sumelius-Lindblom on profiloitunut urallaan uutta luovaksi, tutkivaksi pianotaiteilijaksi. Hänen toiminallensa on tunnusomaista tinkimätön omistautuminen kulloinkin esitettävään ohjelmistoon ja sen esteettisiin taustoihin. Lapsuusvuosista alkanut pianistin ura rakentui säännölliselle konserttitoiminnalle, kansainvälisiin kilpailuihin ja tapahtumiin osallistumiselle sekä erilaisten tallenteiden äänittämiselle. Taideyliopiston Sibelius-Akatemian DocMus-tohtorikoulussa toteutettavassa tohtorityössään Sumelius-Lindblom on erikoistunut 1920-luvun ranskalaisen modernismiin, kuten Les Six -ryhmän, Eric Satien, Igor Stravinskyn ja varhaisen Olivier Messiaenin piano-ohjelmistoon. Sumelius-Lindblom on tullut tunnetuksi myös vaativan aikamme musiikin esittäjänä ja tehnyt säännöllisesti kantanauhoituksia Suomen Yleisradiolle. Tutkijana Sumelius-Lindblomia kiinnostavat erityisesti varhaisen 1900-luvun musiikin filosofiset lähtökohdat mukaanluettuina ranskalaisen neoklassismin esteettiset erityispiirteet ja niiden esittäjälähtöiset metodologiset lähestymistavat. Hänen viimeisin julkaisunsa (Springer Publication, 09/2022) koskee Stravinskyn neoklassisen kauden erityispiirteitä Theodor W. Adornon musiikkifilosofian ja pianistin näkökulmista. Viime vuosina Sumelius-Lindblom on tehnyt aktiivisesti radioäänityksiä ja striimattuja luentokonsertteja erilaisiin verkkotapahtumiin; lisäksi hän toimii Musiikkia ja filosofiaa luentokonserttisarjan suunnittelu- ja tuotantotehtävissä. Viimeisimpänä huomionosoituksena. Pro Musica -säätiö palkitsi Sumelius-Lindblomin pitkäjänteisestä taiteellista työstään vuonna 2021.

Lisätietoja

Eveliina Sumelius-Lindblom
eveliina.sumelius-lindblom@uniarts.fi

Ajankohta

24.9.2022 klo 12:00

Sijainti

Kamarimusiikkisali

Pohjoinen Rautatiekatu 9

00100 Helsinki

Liput

Vapaa pääsy

Sijainti kartalla

Katso reittiohjeet