Dua Abbas Rizvi

Teoksesta
Teoskokonaisuuteni koostuu sarjasta serigrafioita, jotka olen tehnyt löytämäni valokuva-albumin sivuista (kuvat puuttuivat jo löytäessäni albumin), liikkuvan kuvan teoksesta, johon olen yhdistänyt vuoden aikana ottamieni kotivideoiden katkelmia ja epäonnistuneita kuvia, sekä taitelluista paperimuodoista. Teoksissa sivutaan monia teemoja, joita olen käsitellyt töissäni paljon vuosien varrella, esimerkiksi muistia, pois pyyhkimistä, feminististä uudelleenkirjoitusta ja postkoloniaalisuutta. Pohjimmiltaan teokset kuitenkin ilmentävät kiinnostustani kieleen, subjektiuteen ja kontekstiin liittyviin kysymyksiin. Teoskokonaisuudessa leikittelen sekä fyysisillä että kielellisillä ”paikan” tuntomerkeillä: valokuva-albumin sivuille on jäänyt jäljelle kuvakulmia, ja liikkuvan kuvan teoksessa toistuvat ilmausten ”tässä”, ”tuolla”, ”ennen” ja ”silloin” kaltaiset deiktiset sanat. Tarkoituksenani on herättää kysymyksiä kontekstualisoinnista, indeksisyydestä sekä vallasta, joka näkökulman omaksumiseen olennaisesti liittyy. Ne puolestaan johtavat pohtimaan sitä, mitä tarkoittaa katsoa ja olla katsomisen kohteena, tehdä yli- ja alitulkintoja sekä kadottaa paikkansa – niin fyysisesti, maantieteellisesti kuin kerronnallisestikin.
Taiteilijasta
Dua Abbas Rizvi on kuvataiteilija, jonka taustat ovat kirjallisuudessa ja taidejournalismissa. Taiteellisessa työssään Rizvi kiinnittää huomiota arkistojen, historioiden ja karttojen visuaalisen ja verbaalisen ilmaisun voimaan. Hän työstää sekä ”löydettyjä” että alkuperäisiä lehtiä ja tekstikatkelmia pohtiessaan näkyvyyttä ja poispyyhkimistä, välimatkojen ja läheisyyden kirjaimellisia ja metafyysisiä käsitteitä sekä yksityisen ja julkisen muistin risteystä.
