Liisa Jaakonaho

  • Lehtori, T/Tanssinopettajan maisteriohjelma, Teatterikorkeakoulu
  • +358504481538

Toimenkuva

– Tanssipedagogiikan lehtori (08/2019 alkaen)

– Tohtorikoulutettava (08/2015 alkaen)

– Taideyliopiston tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöryhmän jäsen (02/2020 alkaen)

Opetus

– Tanssipedagogiikan lehtori (100%) 08/2019 alkaen

– Tuntiopettajana tanssin- ja teatteriopettajan koulutusohjelmissa 2017 – 2019

Tutkimus ja julkaisut

JULKAISUT

Jaakonaho, L. & Junttila K. 2019 ”Exploring (Dis)ability: Towards Affirmative Spaces in and through Arts Pedagogy”. Teoksessa Østern A. & Knudsen K. N. (toim.)  Performative Approaches in Arts Education: Artful Teaching, Learning and Research. Routledge.  

Jaakonaho, L. 2019 ”Tutkimusta kehitysvammaisten taidetoiminnan etiikasta ja ”punkisti rokkaavasta” vaikuttavuuskampanjasta”. Ketju-lehti, nro 1/2019, Kehitysvammaliitto. 

Anttila, E., Jaakonaho, L., Kantomaa, M., Siljamäki, M. & Turpeinen, I.  2019. Tanssi liikuttaa. Toimepidesuositus. Helsinki: ArtsEqual.

Jaakonaho, L. 2017. ”Encountering and Embodying Difference through Dance: Reflections on a research project in a primary school in Finland”. Teoksessa Burridge, S. & Svendler Nielsen, C. (toim.) Dance, Access and Inclusion. Perspectives on Dance, Young People and Change. Routledge UK.

Condit, O. & Jaakonaho, L. (toim.) 2017. NIVEL 08 Poetics of Form. Helsinki: Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu. 

Anttila E., Jaakonaho L., Juntunen M-L., Martin M., Nikkanen, H., Saastamoinen R. & Turpeinen I. 2017.  Peruskoulu: Suomen Suurin Kulttuurikeskus. Helsinki: ArtsEqual. 

Jaakonaho, L. 2017. ”Crisis Creativity and Society: Dance Movement Therapy embodying interdisciplinary pathways’: Report on the 2nd EADMT conference, September 2016, Milan”. Body, Movement and Dance in Psychotherapy 04/2017.

TAITEELLIS-PEDAGOGINEN TYÖ

”Post-Sense Room & Pako/The Escape”. New Performance Turku Festival 9/2018 (väitöstutkimuksen taiteellinen osa)

”Becoming Disabled”. Performatiivinen työpaja-installaatio Kristina Junttilan kanssa, Tutkimuspaviljonki, Venetsian biennaali 2017. 

”Embodying Difference in/through Dance”. ArtsEqual-tutkimusinterventio Isto Turpeisen ja Pipsa Tuppelan kanssa Martinlaakson koulussa 2016. 

”Liikahdus” luovan liikkeen ohjaus kehitysvammaisille aikuisille Rinnekoti-säätiön yksiköissä 2013-2017

KONFERENSSIESITYKSET

”Post-Sense Workshop”. Työpaja Kristina Junttilan kanssa. PSi (Performance Studies international) #25 ”Elasticity”. Calgary, Kanada 6.7.2019.

“The number one question is How? Challenging the binary logics of ’intrinsic’ vs. ’instrumental’ through an artistic-pedagogic research process.” Esitelmä, 14th NOFOD (Nordic Forum for Dance Research) Conference: Practice, Participation and Politics. Helsinki, Suomi 14.6.2019.

”Contradictions and tensions within and around cultural wellbeing in the light of disability studies”: alustus ArtsEqual-paneelikeskustelussa ’Cultural wellbeing as a boundary object’, Nordic Arts and Health Conference, Malmö, Ruotsi 21.5.2019.

”Dancing with the Other: Ethical reflections on (dis)ability, difference and care”. Esitelmä, The 3rd EADMT Conference ‘Crossing Borders and the In-Between: DMT at the Leading Edge’. Ateena, Kreikka 6.10.2018. 

”Building bridges across different abilities through arts-based interventions in schools”. Esitelmä ArtsEqual-symposiumissa. JustEd2018 conference ‘Promoting Justice through Education’. Helsingin yliopisto 23.5.2018.  

”Dancing with the Other: Towards the ethics of encountering difference through inclusive dance pedagogy”. Pecha Kucha -esitys, The 7th World Alliance for Arts Education Conference ’Engaging with Communities: Creative Pedagogies’. Auckland, Uusi Seelanti 23.11.2017.

”Encounters with (dis)ability – how to move and write with difference?” Työpaja Hollo-Instituutin Tutkimussymposiumissa ’Havahtumisia – Taidekasvatuksen tulevaisuuden suuntia viitoittamassa’. Taideyliopisto/TeaK 12.10.2017.
 
”Dancing, thinking and writing with intellectual disability: entangled relations and ethical tensions”. Esitelmä, The 1st International Conference on Disability Studies, Arts, and Education. Aalto Yliopisto 29.09.2017. 
 
”Becoming Disabled lecture-demonstration”. Luento-demonstraatio yhdessä Kristina Junttilan kanssa ’CARPA5 Perilous Experience? Extending Experience through Artistic Research’ taiteellisen tutkimuksen kollokviossa. Taideyliopisto/TeaK 31.8.2017.
 
”Dancing and thinking with intellectual disability: entangled relations and ethical tensions”. Esitelmä, ’Dance and Democracy’ 13th International Nordic Forum of Dance Research (NOFOD) Conference.  Göteborg, Ruotsi 16.6.2017.
 
”‘Seeing’ and ’being seen’ – the role of the body in teaching and learning in the age of digitalisation”. Esitelmä yhdessä Eeva Anttilan ja Charlotte Svendler Nielsenin kanssa. 45th Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA) ’Learning and education – material conditions and consequences’. Kööpenhamina, Tanska 24.3.2017.

Verkkosivut