Assi Karttunen

Tuntiopettaja, S/Vanha musiikki

Tuntiopettaja, S/DocMus-tohtorikoulu

Tuntiopettaja, S/MuTri-tohtorikoulu

Esittely

Education and degrees:

Studies at the Helsinki University 1987-1988

Masters Degree 1994 (Sibelius-Academy)

Doctor of Music 2006 (Sibelius-Academy, DocMus)

Studies in Paris and in Copenhagen (Nordplus-program)

Studies at the European Union Baroque Orchestra 1994–1995

Vest doctoral school 2004-2006

Current position:

Teacher of harpsichord and basso continuo at the Sibelius-Academy for more than 17 years, Faculty of Early Music

Lecturer at Early music faculty and DocMus 2014–2016

University Lecturer 2017–2018 at the DocMus doctoral school of music.

Musician-Researcher

3 years Artist's grant Finnish Culture Foundation (SKR) 2016–2017 and 2018–

Toimenkuva

Toimin DocMus-tohtorikoulussa ja VaMulla lehtorina (sijaisuus) vuosina 2014–2016 ja vuonna 2017–2018 yliopistonlehtorina DocMus-tohtorikoulussa sekä vanhan musiikin aineryhmässä tuntiopettajana. Vuonna 2018–2019 toimin vanhan musiikin aineryhmässä ja DocMusissa tuntiopettajana ja kentällä muusikkona taiteilija-apurahan (SKR) turvin.

Ohjaan vuonna 2018–2019 tarvittaessa sivutoimisesti maisteritason (VaMu) ja tohtoritason kirjallisia töitä ja tutkielmia sekä vedän jatko-opiskeluun liittyviä kursseja.

Olen myös muusikko-tutkija, eli työhöni kuuluu konsertoida, tutkia, pitää kursseja sekä luentoja, demonstraatioita, alustuksia ja julkaista artikkeleita.

Uusimmat julkaistut artikkelit ovat tieteellisessä tutkimusjulkaisussa Musiikki 2016/4 ja tulossa oleva vertaisarvioitu artikkeli Ruukku Research Journaliin 2018.

Viimeisin lecture concert-tyyppinen konserttini oli Cremonan 18th Biennialissa 2018 ja osallistuin siellä kansainväliseen paneeliin, jossa pohdittiin vanhan musiikin muusikon tekemää tutkimusta ja suhdetta historiaan.

Uusi kurssi Retoriikan strategiat (MuTri) yhdessä Kaarina Kilpiön kanssa käy läpi teemoja, joka liittyvät musiikkiin vaikuttamisena tai musiikkiin vaikuttamisessa.

Vanhan musiikin aineryhmässä tehtävänäni on opettaa cembalonsoittoa ja basso continuon soittoa. Vedän myös vanhan musiikin seminaaria, kamarimusiikkiryhmiä ja koordinoin kamarimusiikkikonsertteja.

 

Opetus

Tänä vuonna opetukseeni kuuluu soolosoiton (cembalo), basso continuon ja kamarimusiikin opetusta.

Lukuvuonna 2018–2019 pidämme kollegani Kaarina Kilpiön kanssa MuTrilla kurssin Retoriikan strategiat – musiikki vaikuttamisena ja vaikuttaminen musiikissa.

Lisäksi lukuvuonna 2018–2019 pidän VaMulla Johdatus vanhan musiikin esittämiseen-kurssia.

Lukuvuonna 2017–2018 pidin DocMusissa kurssin, jonka nimi on

Music Performance in historical context, lisäksi pidin vanhan musiikin seminaaria Vanhan musiikin aineryhmässä.

Lukuvuonna 2016–2017 pidin kaksi kurssia DocMus-aineryhmässä

3j83 Muusikon fenomenologiakurssi

3j119 Retoriikan strategiat – musiikki vaikuttamisena ja musiikillinen vaikuttaminen

Courses during 2014-2015 at the DocMus -faculty.

3j83 Phenomenology for Musicians – Perspectives of Music Phenomenology

3j119 Rhetorical strategies - musical influencing and persuasion

Taiteellinen toiminta

Recent art projects:

 

  • A concert in Temppeliaukio Church on October 5th 2018. Early Italian Baroque solo harpsichord works and vocal music with soprano Anneliina Koskinen.
  • A lecture concert in Cremona 18th Biennial International Conference on baroque Music 2018.
  • As a participant in an international panel discussion on HIP and research at the Cremona 18th Biennial International 2018 together with Joel Speestra, Elisabeth Belgrano, Dinko Fabris, Catalina Vicens, and Johannes Boer.
  • A concert in Edinburgh 2017 St. Cecilia Hall.
  • A concert in Potsdam, in Germany 2017
  • La Musica-music video 2017 www.elinabrotherus.com/lamusica
  • Recording Greek inspirations 2017 (Pilfink) together with guitarist Rody van Gemert.
  • Et in Arcadia ego-music performance in Helsinki and in Venice 2017 (artistic design and research)
  • A concert in Germany, Halle Handel Museum in March 5th.
  • A concert in Norway, Nordlys-festival in January 28th.
  • A concert in Rome, Villa Lante in May 25th 2016.
  • A concert in Dublin, at the Royal Irish College of Music in September 8th 2016.
  • Et in Arcadia ego – an auditory meditation garden at the Music Centre 2016
  • A concert tour in Japan in autumn 2015: Tokyo, Nagoya and Hiroshima. The program included a new work for guitar and harpsichord by Paola Livorsi.
  • Summer 2014 premiers and contemporary repertory at the Viitasaari Time of Music festival, Rauma Festivo and in Nordic Historical keyboard Festival.
  • In the wood, in the hut, in the mind -performance at the Kajaani Poetry week 2014. Also in Sellosali, Järvenpää library, Nya paviljongen in Kauniainen, the perfromance was premiered in Music centre, Helsinki.
  • Concert at the DiP conference 2014 Jean-Philippe Rameau; Les Sauvages et autres pièces du claveçin.
  • Music Coordinator of art museum Amos Anderson´s Domus Pompeiana -exhibition 2007-2008, artistic designer of the three concerts
  • Leader and member of the innovation project of Sibelius-Academy: De la Pluralité des Mondes-performance 2006, TV-recording SIBA-TV
  • Member (harpsichordist-organist) of The Finnish Baroque Orchestra (former The 6th Floor Orchestra) for 11 years
  • Opera projects including Orfeo ed Euridice by Gluck, Ulisse by Rebel, Orfeo, Tancredi e Clorinda,  Vespro della Beata Vergine, Madrigale amorosi e guerrieri by Monteverdi, Dido and Aeneas by Purcell, Il Mondo della Luna by Haydn, Clemenza di Tito and several other operas by Mozart, St Matthew´s Passion by Bach and several other works by Bach and Handel.
  • The founder of The Elysian Fields -workshop including concerts 2005-2016, see the website.

TV-programs:

Recordings:

  • Ariosa Early italian repertory 1999 (Jubal)
  • Memento Mori Froberger (Alba) 2005
  • L´Egyptienne, Nouvelles suites by Jean-Philippe Rameau (Alba) 2009
  • Upcoming: Beyond the River God 2014 (Divine Arts Recording Group)

Tours:

  • Tour in Japan 2015: Tokyo, Nagoya, Hiroshima.
  • EUBO tours 1995-96 in Europe and in Marocco
  • Baltic and Russia 1991 and concerts in Sweden 1992, Germany, Estonia (2001) and France (2001).
Tutkimus ja julkaisut

Publications:

  • Peer-reviewed article The aural garden of sounding materials: performing within the materiality of Et in Arcadia ego-music performance in Ruukku Research Journal 2018.
  • Peer-reviewed article Sleep, detachment and dizziness - the gestures of Couperin's music in a new performance context  in Musiikki Research Journal 2016/4. The article is available in Finnish.
  • The Heritage of Humanism in the French Cantata 1700-1730. (Est-series of publication)
  • Vertaisarvioitu artikkeli Retorinen L'Obscurité – historiallinen tiedostaminen muusikon työprosessissa Musiikki-lehti 2014
  • Vertaisarvioitu artikkeli The rhetorical moaning – les sons glissés as musical gestures. Trio 2013
  • Vertaisarvioitu artikkeli The music-related gestures of la danse grotesque in Rameau’s Les Sauvages. Trio 2016.
  • Vertaisarvioitu artikkeli Can one wade twice into the same Seine? Ruukku Studies in Artistic Research 2014. https://www.researchcatalogue.net/view/135929/141480.
  • An Article in British Harpsichord Society's publication. Composing and Performing New Harpsichord Music Issue No. 9 Published by ‘The British Harpsichord Society’ AUGUST 2015
  • Proceeding articles:
  • The performer´s relationship to the score, the tradition, the composer´s performing intentions. TEAK CARPa-colloquium 2011
  • A painting on the skin. http://www.embodimentofauthority.net/ Sibelius-Academy
  • A painting on the skin – rhetorical actio in the French 18th -century music http://mtsnet.wordpress.com/suomen-musiikkitiede-100v-juhlajulkaisu/
  •  The rhetorical irony – Embodied research of musical rhetoric. Ironian kehollinen retoriikka- musiikillisen retoriikan kehollista tutkimusta. https://www.jyu.fi/hum/laitokset/musiikki/tutkimus/symposium2012/konferenssijulkaisu#Konferenssijulkaisu
  • Presentations:
  • DiP conference 2014 in Helsinki La danse grotesque in Rameau's Les Sauvages.
  • London Songart-festival in June 2012 Cantate; a nexus of living meanings. 3rd Annual Meeting of the SongArt Performance Research Group. London, Thursday, 21 June, 2012
  • Stockhom Sixteenth Nordic Musicological Congress 7-10 August 2012 Stockholm University, Stockholm, Sweden. Assi Karttunen & Päivi Järviö: Rhetorical actio in the body of the baroque music performer –Embodied figures in a recitative by Michel Pignolet de Montéclair.
  • Gent Orpheus Institute 2012 3.10.-5.10. 2012
  • Research Festival From Known to Unknown – Possible Worlds for Artistic Experimentation in Music. Assi Karttunen & Päivi Järviö: Silence as Presence – Embodied Rhetoric of French Baroque Music presentation and  a concert.
  • Dublin The Royal Irish College of Music, September 8th 2016. Assi Karttunen, DMus, postdoc-researcher. A recital lecture: Practise-led research on the musical gestures embedded in François Couperin’s harpsichord music. François Couperin (1668-1733): Le Quatrième (et dernier) livre de pièces de clavecin (1730) L'exquise, allemande ; Les Pavots ; Les Chinois, 27e ordre.
  • Helsinki Arts Without Borders AWB conference at the University of the Arts, October 2016. A paper  and an experimenting demo with soprano Annami Hylkilä. Merging borders – historical research and artistic research as interdisciplinary approaches to music studies.
Ajankohtaista
Konserttitiedote

Perjantaibarokki

La Favola in Musica

Tervetuloa Sibelius-Akatemian vanhan musiikin aineryhmän konserttiin.

helmikuun 3. päivänä klo 18 Aino Ackté-sali, T-talo.

Milla-Maria Hulkko, Aurora Marthens, Sofia Buono, Milla Mäkinen, Irina Vavilova, Tatu Ahola, Mikael ja Johannes Pessi, Marina Garcia Magdaleno, Laura Ahola, Anu Rautakoski

Caccini, Gabrielli, Frescobaldi, Marcello, Monteverdi, Uccellini,

“Laulaen kultaisen lyyrani säestyksellä haluan hurmata nyt, kuten silloinkin, kuolevaisten korvat, siten saaden heidät yhä lisää halajamaan Taivaallisen lyyran kajahtavia sointuja.”La Musica Claudio Monteverdin oopperassa Orfeo.

Welcome to early music faculty’s concert

Perjantaibarokki

La Favola in Musica

At 6 pm on Friday February 3rd in Aino Ackté-hall, T-building.

Milla-Maria Hulkko, Aurora Marthens, Sofia Buono, Milla Mäkinen, Irina Vavilova, Tatu Ahola, Mikael ja Johannes Pessi, Marina Garcia Magdaleno, Laura Ahola, Anu Rautakoski

Caccini, Gabrielli, Frescobaldi, Marcello, Monteverdi, Uccellini,

“Singing with my golden Lyre, I like
To charm, now and then, mortal ears,
And in such a fashion that I make their souls aspire more For the resounding harmony of the lyre of Heaven.” La Musica in Claudio Monteverdi’s Orpheo

Www-sivut
Asiantuntijuusalueet
HIP
performance practice
phenomenology
harpsichord
basso continuo
embodiment
practice-based research
early music
rhetoric
artistic research
performance studies